Volvo fortsatt köpvärd

Aktieanalys Volvo lägger bakom sig ett mycket starkt andra kvartal. Aktien har varit trög sedan i höstas men vi tror både bolag och aktie har mer att ge.

När Christer Gardells bolag Cevian kom in som ägare i Volvo 2006 var potentialen till förbättrad lönsamhet ett av deras stora argument. Volvo harvade runt med rörelsemarginaler kring 6-7 procent medan värsta konkurrenten Scania var långt in på tvåsiffriga nivåer. Dit skulle Volvo också enligt Christer Gardell.

Det tog betydligt längre tid än väntat men på torsdagsmorgonen kunde Volvo för första gången rapportera en tvåsiffrig rörelsemarginal. I det andra kvartalet landade den på 11,1 procent. Analytikerna hade inte riktigt vågat tro på tvåsiffrigt. Snittprognosen låg på 9,9 procent enligt SME Direkt.

Volvo ökade omsättningen organiskt med 16 procent i det andra kvartalet och rörelseresultatet förbättrades med hela 37 procent. Omsättningen tog sig för första gången över 100-miljardersstrecket i ett enskilt kvartal. Alla affärsområdena förutom Bussar förbättrade sina resultat.

Många års hårt arbete med besparingar och effektiviseringar i kombination med stark efterfrågan och lite extra draghjälp från valutaeffekter ligger bakom den förbättrade lönsamheten.

Den enda plumpen i rapporten var en något sämre orderingång på lastbilar än väntat. Den steg med 10 procent jämfört med samma kvartal i fjol, men analytikerna hade i snitt väntat sig en uppgång med 14 procent. Det var framför allt Renault-bilarna som hade ett trögare kvartal i Europa.

Lastbilar är Volvos överlägset största affärsområde och det har de senaste 12 månaderna svarat för 57 procent av det justerade rörelseresultatet. Utsikterna för Lastbilar är således avgörande för Volvos framtid. Det är därför lite oroväckande att orderingången på den största marknaden, Europa, backade med 3 procent i det andra kvartalet. Nedgången var största på lätta lastbilar men även de tunga lastbilarna noterades på minus.

Vd Martin Lundstedt beskriver dock efterfrågan i Europa som fortsatt bra med en hög aktivitet i transportsektorn. Volvo behåller också i rapporten sin prognos för den europeiska lastbilsmarknaden som helhet. 2018 väntas sluta med i princip oförändrade volymer mot i fjol.

Den nordamerikanska lastbilsmarknaden har gått igenom en rejäl svacka men har nu åter tagit fart. Volvos orderingång i regionen steg med 63 procent. Även marknadsprognosen för Nordamerika lämnas oförändrad i halvårsrapporten. Volvo väntar sig en tillväxt på nästan 25 procent för den tunga lastbilsmarknaden i Nordamerika i år.

Efter Lastbilar är Anläggningsmaskiner, VCE, det största området inom Volvo. De senaste tolv månaderna har VCE bidragit med 27 procent till koncernens justerade rörelseresultat. VCE har några tuffa år bakom sig då den kinesiska marknaden legat på is. Den har dock tinat rejält det senaste året och hela VCE rapporterar nu mycket stark tillväxt.

I det andra kvartalet ökade VCE omsättningen organiskt med 30 procent och orderingången var upp 41 procent. Lönsamheten förbättrades kraftigt och rörelseresultatet steg med 48 procent. 

Högst lönsamhet av Volvos affärsområden rapporterade Penta som hade ett riktigt starkt kvartal. Marginalen snuddade vid 20 procent och resultatet förbättrades lika mycket som VCE:s. Även orderingången var stark och ökade med 51 procent.

Bussar hade ett svagare kvartal med både något lägre omsättning och sjunkande resultat. Orderingången ökade å andra sidan 63 procent.

Efterfrågan är således stark för alla Volvos affärsområden för tillfället. För Lastbilar har den starka efterfrågan kommit att utgöra ett problem då leverantörerna har svårt att få hänga med i det höga tempot. Flaskhalsar har uppstått på olika håll i leverantörskedjan vilket kastar grus i maskineriet . Martin Lundstedt skriver i halvårsrapporten att situationen vänta bestå under den närmaste tiden.

De analytiker som bevakar Volvo väntar sig att döma av snittprognoserna att vi nu närmat oss toppen för efterfrågan. Omsättningen väntas öka 13 procent i år men därefter plana ut med dryga 2 procents tillväxt nästa år och ingen tillväxt alls 2020.

Rörelsemarginalen väntas inte på helårsbasis nå upp till tvåsiffriga nivåer utan toppa vid 9,8 procent nästa år för att därefter falla tillbaka marginellt. Snittprognoserna för vinst per aktie 2019 och 2020 ligger på 13,30 kronor respektive 13,26 kronor vilket innebär p/e-tal på 11,3 för de båda åren.

Direktavkastningen i Volvo-aktien väntas uppgå till 3,2 procent respektive 3,4 procent de närmaste åren.

Volvo-aktien hade ett väldigt starkt år från november 2016 till november i fjol då kursen rusade cirka 80 procent. Sedan dess har utvecklingen varit betydligt mer avslagen. Kursen har backat en hel del under början av sommaren men trots ett resultat som var 15 procent högre än väntat blev reaktionen i aktien tämligen beskedlig på halvårsrapporten.

Många oroas som sagt för att efterfrågan på framför allt lastbilar håller på att toppa och den svagare orderingången i Europa kan om man vill tas som intäkt för det. Martin Lundstedt antyder dock i samband med rapporten att Volvo varit mer offensiva med prissättningen i kvartalet vilket ska ha bidragit till den något trögare orderingången i Europa.

Volvo har kraftig medvind inom alla sina verksamheter för tillfället och presterar klart högre resultat än väntat. Aktien har glidit utför sedan i höstas och på lågt ställda förväntningar är värderingen låg. I goda tider har Volvo historiskt alltid tenderat att överraska positivt och vi tror att bolaget har mer att ge även i den här uppgångsfasen. Prishöjningar, fortsatta effektiviseringar och bättre flyt i leveranserna är alla faktorer som kan lyfta vinsterna vidare. 

Vi behåller vår köprekommendation.

  2018 2019 2020
Omsättning, Mkr 377 144 386 080 385 190
Rörelsemarg., % 9,6 9,8 9,7
Vinst/aktie, sek 12,84 13,30 13,26
Utdelning, sek 4,75 5,18 5,75
       
Källa: SME Direkt    

 

 

Mer från förstasidan

Senaste aktieanalyserna på Placera

Kollage_analys

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -