Husqvarna lägger bakom sig ett starkt 2017. Efterfrågan har varit god under hela året och även om det fjärde kvartalet är säsongsmässigt svagt så var tillväxten fortsatt stark.
Totalt sett rapporterade Husqvarna en valutajusterad tillväxt på 11 procent i fjärde kvartalet och på 7 procent för helåret.
Lönsamheten fortsätter att förbättras men Husqvarna nådde inte sitt mål på 10 procents rörelsemarginal för helåret 2017. För några kvartal sedan räknade analytikerna fortfarande med att Husqvarna skulle kunna göra det. Inför bokslutsrapporten hade dock förväntningarna sänkts och utfallet landade som väntat på 9,6 procent, upp från 8,9 procent för ett år sedan.
Målet 10 procent sattes upp i slutet av 2013 som en del av Husqvarnas så kallade Accelererade Förbättringsprogram. Från början var tanken att målet skulle kunna uppnås redan år 2016. Den kraftiga dollarförstärkningen som skedde under 2014 försenade dock processen.
Husqvarna har länge haft problem med svag lönsamhet på den amerikanska marknaden. I Nordamerika säljer Husqvarna huvudsakligen till konsumenter och konkurrensen är stenhård. Kvalitet är inget starkt säljargument och det är volymer som gäller. Marginalerna är därefter.
Med en stark dollar kommer lågmarginalvinsterna från Nordamerika att utgöra en större andel av totalen så marginalerna späds ut.
Sedan några år tillbaka är Husqvarna varumärkesstyrt. Husqvarna och Gardena står i fokus liksom proffsverktygen inom Construction. Konsumentvarumärkena har samlats i affärsområdet Consumer Brands.
I det sistnämnda området rensar Husqvarna bland uppdragen för att få ordning på lönsamheten. Volymerna sjunker därför och tillväxten för Consumer Brands var negativ under 2017. Dessvärre sjönk även rörelseresultatet och utfallet på helåret var negativt. Målet för Consumer Brands är att nå en marginal på 5 procent. Vd Kai Wärn uttryckte dock visst tvivel om att området skulle kunna nå break-even under 2018.
De tre tillväxtdivisionerna i Husqvarna-koncernen hade en bra utveckling i såväl fjärde kvartalet som helåret 2017.
Husqvarna-divisionen växte valutajusterat hela 14 procent i fjärde kvartalet och med 8 procent under helåret. Det var framför allt robotgräsklippare och batteridrivna produkter i Europa som drev tillväxt under året. Rörelsemarginalen förbättrades med en procentenhet till 13,9 procent.
Robotgräsklippare och batteridrivna produkter eldade även på tillväxten inom affärsområdet Gardena. Tillväxten för helåret uppgick till 8 procent valutajusterat. Även produkter för bevattning sålde bra under året. Gardenas rörelsemarginal steg 0,7 procentenheter till 12,5 procent för helåret.
Kai Wärn räknar med fortsatt bra tillväxt för robotgräsklippare och batteriprodukter. Till Nyhetsbyrån Direkt sade han i samband med bokslutsrapporten att han räknar med en tillväxt för de produktområdena på väl över 20 procent under 2018.
USA-marknaden ska bearbetas hårdare när det gäller robotgräsklippare. En billigare konsumentprodukt har tagits fram. Gardena satsar även vidare på sitt uppkopplade koncept Smart Garden, där bland annat robotgräsklippare och bevattningsprodukter kopplas samman.
Även inom batteridrivna produkter fortsätter Husqvarna att utveckla nya system. Bolaget samarbetar sedan 2016 med tyska BMZ inom smarta batterisystem. Nya produkter lanseras i år bland annat för Gardena.
Inom affärsområdet Construction har Husqvarna varit aktiva på förvärvsfronten de senaste åren. Även i fjärde kvartalet genomfördes ett förvärv av en enhet från Atlas Copco som kompletterar Husqvarnas utbud inom betonggolv. Den valutajusterade tillväxten för Construction under 2017 var 21 procent. Förvärv bidrog med 15 procents tillväxt under året.
Kai Wärn sade i samband med bokslutsrapporten att ett bra riktmärke för koncernens organiska tillväxt, exklusive Consumer Brands, under 2018 är drygt 5 procent. Utfallet för de tre tillväxtdivisionerna blev 7,7 procent i fjol. Kai Wärn skriver i rapporten att han förväntar sig att hela Husqvarna under 2018 tar nästa steg framåt vad gäller tillväxt, marknadsandelar och förbättrade resultat.
De analytiker som bevakar Husqvarna räknar dock enligt SME Direkt i snitt med att omsättningen under 2018 kommer att backa med en knapp procent. Valutaeffekter och stigande råvarupriser väntas tynga såväl omsättning som resultat under året. Snittprognosen för rörelsemarginalen ligger dock över målnivån 10 procent.
Vinst per aktie väntas stiga 6 procent 2018 och knappt 15 procent 2019. Prognoserna ger p/e-tal på 17,8 respektive 15,5.
Utdelningen för 2017 föreslås bli 2,25 kronor per aktie vilket ger en direktavkastning på 2,6 procent. För 2018 väntas direktavkastningen uppgå till 2,8 procent.
Husqvarna-aktien inledde 2017 starkt men föll sedan under sommaren. Från november har dock kursen återhämtats en del. Värderingen ligger i linje med hur det sett ut de senaste fem åren. Kan bolaget prestera i linje med förväntningarna på resultat för de närmaste åren finns ett värderingsmässigt utrymme för ytterligare kursuppgång.
Väder, valutor och råvarupriser är svårförutsägbara faktorer som påverkar Husqvarna och som ökar risken för kortvariga svängningar i aktien. Prognosen för 2018 när det gäller valutor och råvaror är en negativ effekt på 100-200 Mkr på rörelseresultatet, cirka 3-5 procent av utfallet 2017.
Underliggande är dock utvecklingen på väg åt rätt håll i Husqvarna. Inte minst marginalerna har stadigt rört sig uppåt för koncernen. Att Husqvarna-divisionen fortsätter att rapportera en bra tillväxt och förbättrad lönsamhet är viktigt eftersom det är den stora vinstmotorn i koncernen. Området svarar för cirka två tredjedelar av rörelseresultatet. Även Gardena och Construction har medvind och bolaget själv räknar med ännu ett bra år i år.
Vi tror inte Husqvarna nått vägs ände vare sig när det gäller tillväxt eller marginalförbättring. Vi behåller därför vår köprekommendation.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Husqvarna B | Köp | 87,00 | - |