Det är ingen tvekan om att det råder ett motsatsförhållande mellan rådgivning och försäljning på bank.
Det finns lagstiftning med syfte att särskilja de två företeelserna, för att förhindra att småsparare får dåliga råd från sin bankman att köpa dyra produkter som endast banken tjänar på.
Den lagstiftningen har fått motsatt effekt. Vaga definitioner och otillräckligt särskiljande av försäljning och rådgivning gör att bankerna lugnt kan fortsätta att ha etiketten rådgivare på de försäljare som ska "hjälpa" osäkra sparare att spara och placera.
En del av problemet är att inte ens bankens anställda vet om de ska sälja eller ge råd. Med en osäker sparare framför sig, och tunga krav från säljorganisationen bakom ryggen, är det förståeligt att splittringen blir total.
Hur illa det är ställt visas med all önskvärd tydlighet i en färsk undersökning från branschtidningen Finansliv. Tidningen har frågat 754 anställda inom bank- och försäkringsbranschen i Sverige om just gränsdragningen mellan försäljning och rådgivning.
Inte mindre än två tredjedelar av de tillfrågade anser att det finns ett motsatsförhållande mellan interna försäljningsmål och kvalificerad rådgivning.
Än mer hårresande är det faktum att hälften av rådgivarna och säljarna uppger att de någon eller flera gånger har sålt produkter till kunder som de egentligen inte tycker att kunderna behöver. Hela 82 procent av rådgivarna/säljarna tycker att kollegorna säljer produkter till kunderna som kunderna inte behöver.
Kunden går alltså ut från bankporten, fortfarande lika osäker på sitt sparande men väl övertalad, och banken kommer för en tid framöver kontinuerligt kunna håva in en hög procentandel i avgift på en säkerligen dålig produkt. Detta med bankledningens goda minne.
Man kan bli upprörd för mindre.
Detta är givetvis inget som de bankanställda har med att göra. Fyra av tio rådgivare/säljare vill inte ens kalla sig för rådgivare, utan anser att det ska vara tydligt för kunden att han eller hon möter en säljare.
Det vill givetvis inte bankledningen. Bankernas existens i sparvärlden, i en tid av ökad konkurrens om småspararnas kapital, vilar delvis på att osäkra sparare fortfarande har en bild av att de hos banken kan få hjälp av den trygge bankmannen, som med spararens bästa för ögonen lotsar denne genom livets ekonomiska beslut.
Nätmäklare som Avanza Bank erbjuder inga till synes trygga "personliga rådgivare" som bjuder på kaffe och kaka under vad som egentligen är ett säljmöte. Därför finns placera.nu som en oberoende nättidning.
Hos nätmäklarna får spararen själv ta de beslut som är bäst för honom eller henne. Det kräver engagemang, en del kunskap och ett visst intresse. Det tar definitivt mer tid. Men spararen blir inte lurad, och förspiller förhoppningsvis inte sina slantar på krångliga produkter som inte behövs.
Förhoppningen är att fler och fler inser att den rådgivning som bankerna ger är värd kattguld. Då förstår förhoppningsvis fler också vikten av att själv ta kontroll över och bli en självständig förvaltare av den egna ekonomiska tryggheten.
P.S Följ mig gärna på Twitter @FridaPlacera