Första halvåret i år ökade Itabs omsättning med 50 procent till 1,1 miljarder kronor. Den här fantastiska ökningen har tre förklaringar. För det första gjorde Itab i fjol en rad förvärv där engelska Citygroup, som konsoliderades i maj, var det största.
För det andra uppvisar 2007 ett helt nytt säsongsmönster. Historiskt har mer och mer av kundernas efterfrågan förskjutits till andra halvåret, vilket lett till problem med lageruppbyggnad och ojämn produktionstakt. I år har det blivit tvärtom. Många kunder har tidigarelagt sina leveranser till första halvåret. Itabs ledning vet inte vad detta beror på men tackar och tar emot eftersom det ger en bättre balans i rörelsen.
Sist men inte minst har Itab en historik av god organisk tillväxt, även om det är svårt för att inte säga omöjligt att bena ut exakt hur stor den organiska tillväxten varit.
Med tanke på årets speciella säsongseffekter kommer andra halvåret inte alls bli lika starkt. Ett liknande fenomen kan vi få se första halvåret 2008 om kundernas återvänder till sitt gamla beteende vilket alltså flyttar omsättning från vår till höst.
I år har Itab tagit det lugnt med förvärven och istället konsoliderat de nya enhterna med kostnadsjakt och integrationsarbete. Ett annat stort projekt är uppbyggnaden av en ny stor fabrik i Tjeckien som ersättar två befintliga fabriker samt trefaldigar dessas kapacitet.
I halvårsrapporten trodde Itab att den nya fabriken skulle vara fullt intrimmad under senhösten men försiktigtvis bör man nog räkna med att det dröjer ytterligare något halvår innan allt löper friktionsfritt.
Oaktat förseningsrisker kommer den tjeckiska fabriken ge fin hävstång åt Itab under kommande år.
Ett annat land som Itab hoppas mycket på Storbritannien. Fjolårets brittiska förvärv utvecklas mycket väl, även om den cyniske kan fråga sig om det kommer in lika fina resultat när den sista tilläggsköpeskillingen nu har betalats ut.
Itabs mål är att ha en avkastning på eget kapital som ligger över 20 procent, något man klarat ledigt de senaste fyra åren.
Itab har ingen traditionell säljkår som besöker enskilda butiker utan man bearbetar uteslutande de stora kedjornas huvudkontor. Sköter man sig bra så ger det förutsättningar för snabb tillväxt eftersom varje kund på ett bräde kan lägga mycket stora beställningar.
Affärsområdet Butiksutrustning står för 30 procent av omsättningen. Här handlar det om ren produktförsäljning av kassadiskar och entrésystem, både standardiserade och kundanpassade.
Det andra affärsområdet, Butiksinredning, står för 70 procent av omsättningen och rymmer ett mer komplext erbjudande där projektledning utgör navet. Affärsidén är att ta hand om stora butikskedjors inredningsbehov, från idé till nyckelfärdig butik. Inledningsvis arbetar Itab tillsammans med kundens arkitekt och designer för att utveckla ett butikskoncept. Därefter sköter Itab produktion, logistik och installation.
Vissa produkter köps in externt på tradingbasis och installtionen sköts av externa partners men Itab sitter som spindel i nätet och kan på det sättet erbjuda stora kunder en smidig hantering av butiksinredningsfrågor på många olika marknader.
Itabs största kund är Aholdgruppen om man räknar samman de olika kedjorna som Ahold, Rimi, Ica, Albert Heijn med flera. En annan stor kund är brittiska Tesco.
Marknaden för butiksinredningar är mycket fragmenterad men Itab är ändå nummer två på sina utvalda marknader. Ett intressant område för Itab är inpasseringssystem, där lönsamheten sannolikt är rätt god. Marknadsledaren tyska Wanzl är många gånger större men som god tvåa kommer Itab.
Till börskurs 130 kronor värderas Itab till 2,5 miljarder kronor, inklusive skulder på netto 0,6 miljarder. I år torde vinsten landa runt 6,40 kronor per aktie. Nästa år kan omsättningen nå närmare 2,5 miljarder kronor med en rörelsemarginal på cirka 7,5 procent. Men Itab är och förblir ett producerande bolag på en konkurrensutsatt marknad. En konkurrent som franska HMY, som omsätter dubbelt upp mot Itab, har marginaler runt 8-10 procent, men det räknas som toppklass i branschen.
Vi räknar med långsiktiga marginaler runt 7-7,5 procent och en tillväxt runt 10 procent. I praktiken lär tillväxten bli högre men det är med förvärv och dessa kostar pengar. Med våra antaganden är dagens Itab inte direkt undervärderat men tack vare tillväxten bör Itab i snitt på medellång sikt ge en avkastning runt 15 procent per år. Det är tillräckligt bra för att motivera ett köpråd.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
ITAB Shop Concept | Köp | 0,00 | - |