Hur mycket kostar det att slippa lågmarginalstämpeln? I tryckerikoncernen Elanders fall är svaret cirka 440 Mkr. Fjolåret belastades med rörelseförluster och nedskrivningar på 180 Mkr för katalogtryckeriet i Kungsbacka som nu har sålts för en billig peng. Där försvann runt 400 Mkr i årsomsättning som inte gav någon lönsamhet att tala om. I stället betalar Elanders cirka 260 Mkr för att köpa in ett lönsamt tyskt företag inom Elanders tillväxtområde produktinformation och användarhandböcker. Den tyska firman, Sommer Corporate Media, omsatte i fjol 290 Mkr med ett rörelseresultat runt 35 Mkr. Prislappen ser alltså bra ut.
Rensat för Kungsbacka nådde Elanders ifjol en rörelsemarginal på nära 11 procent. Det är förvånansvärt bra. Antagligen fungerar koncernens strategi att med modern informationsteknik förbättra och effektivisera framtagandet av ständigt uppdaterade användarmanualer. Det rena tryckandet är inte längre Elanders huvudaffär.
Sedan Börsveckans neutrala analys i höstas har aktien stigit rejält och frågan är vad som syns i dagens värdering runt 2,3 miljarder kronor inklusive skulder. Årets omsättning torde bli drygt 2 miljarder och rörelseresultatet i bästa fall 250 Mkr. För att det ska vara aptitligt krävs framtida tillväxt uppåt 10 procent per år eller så. Elanders kniper många nya order, så uteslutet är det inte. Men i fjol var tillväxten, exklusive Kungsbacka och Infoprint, endast 5 procent. Den som köper Elanders på dagsnivån 170 kronor måste alltså både tro på bibehållet höga marginaler samt på en tillväxt högre än i dag.