Dessutom kan man anta att tillväxten blir något lägre än de 10 procent Scania självt talar om. Sammantaget kan man på fundamentala grunder räkna hem ett självständigt Scania till priser en bit över 600 kronor per aktie. Det är en ganska tilltalande uppsida när det samtidigt finns rätt goda chanser till en strukturaffär med MAN och kanske Volkswagen.
Strukturfrågan är lite paradoxal om man, som Börsveckan, inte är övertygad om att stordrift är den enda vägen till framgång för ett lastvagnsbolag. Tvärtom är ju Scania ett bra exempel på motsatsen. Leif Östling har viss trovärdighet när han hävdar att ensamt Scania fortfarande är starkt. Det är många "industriella lösningar" som är perfekta på ritbordet men aldrig går att förverkliga i praktiken.
Med det sagt är det nog ändå troligt att en strukturaffär skulle välkomnas av börsen. De synergier som har nämnts är på 0,5-1 miljard euro per år. Diskonterat och klart är det värt ungefär 50-100 miljarder kronor före skatt. Delas detta broderligt mellan Scania och MAN så motsvarar det 90-180 kronor per Scaniaaktie. Då har vi en aktie som kanske är värd 700 kronor. Ganska frestande på en börs där det i övrigt inte direkt dräller av fyndaktier. Börsveckan behåller köprådet.