USA och Iran enas om färdplan

USA och Iran har gjort framsteg i de pågående samtalen i Schweiz och siktar på att nå ett slutligt avtal inom 60 dagar.

U.S. President Donald Trump gestures as he meets with India's Prime Minister Narendra Modi on the sidelines of the G7 summit, Wednesday, June 17, 2026, in Evian-les-Bains, France. (AP Photo/Julia Demaree Nikhinson)  XDB195

Idag, 07:22

Det rapporterar CNBC.

Parterna har enats om att inrätta en "högnivåkommitté" som ska övervaka förhandlingarna samt arbetsgrupper för frågor som rör kärnenergi, sanktioner och tvistlösning. Medlarländerna Qatar och Pakistan uppger i ett gemensamt uttalande att samtalen fördes i en positiv och konstruktiv anda.

Dessutom har USA, Iran och Libanon kommit överens om att etablera en samordningsmekanism för att säkerställa ett fullständigt upphörande av fientligheterna i Libanon.

Irans utrikesminister Abbas Araghchi beskriver resultatet som betydande framsteg och säger att Iran bland annat säkrat undantag för olje- och petrokemisk export, lättnader för landets hamnar samt frigörande av vissa frysta tillgångar. Araghchi framhåller samtidigt att den nya mekanismen i Libanon blir det första verkliga testet för överenskommelsen.

SEB skriver i sitt morgonbrev att samtalen innebär en skör normalisering kring Hormuzsundet och bedömer att både Washington och Teheran av ekonomiska, finansiella och politiska skäl vill undvika en vidare krigseskalering. Banken varnar samtidigt för bakslag och nya hot under förhandlingsprocessen, samtidigt som avtalet kan stärka Irans ställning nationellt, regionalt och globalt. SEB lyfter också fram att Iran-kritiska krafter inom Maga-rörelsen kan skapa ökade politiska problem för president Donald Trump.

Tidigare rapporterades det om att Iran hade avbrutit de pågående samtalen med USA i Schweiz efter att president Donald Trump hotat med nya militära angrepp om Iran inte stoppar Hizbollahs aktiviteter i Libanon. Det skrev Bloomberg News med hänvisning till den halvstatliga nyhetsbyrån Fars och källor.

Samtalen uppgavs befinna sig i ett osäkert läge och det var oklart om den iranska delegationen var kvar på plats eller ifall den hade lämnat mötesplatsen i schweiziska Bürgenstock.

Trump utfärdade direkta hot mot Iran under söndagen.

"Om ni stänger det (Hormuzsundet, anm. Finwire) så kommer ni inte att ha något land. Ni kommer inte ens hinna tillbaka till ert jävla land", sade han till Fox News.

Läs mer på Finwire

Ämnen i artikeln
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån