New Wave styr om produktionen
New Waves vd och storägare Torsten Jansson har under det andra kvartalet varit på resande fot för att skaffa sig en tydligare bild av utvecklingen på detaljhandelsbolagets olika geografier.

Idag, 10:25
New Waves vd och storägare Torsten Jansson har under det andra kvartalet varit på resande fot för att skaffa sig en tydligare bild av utvecklingen på detaljhandelsbolagets olika geografier.
Idag, 10:25
New Waves vd och storägare Torsten Jansson har under det andra kvartalet varit på resande fot för att skaffa sig en tydligare bild av utvecklingen på detaljhandelsbolagets olika geografier.
"Är det någon marknad som har blivit lite svagare så är det i så fall USA", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.
Under april och maj har Torsten Jansson besökt Kina, USA, Tyskland, Österrike och Danmark. Samtliga är länder där New Wave har dotterbolag.
Vad har du tagit med dig från dina resor?
"I Kina handlar det om inköp och väldigt mycket om hur vi ska hantera sourcing och till vilka länder och vad som händer med USA och tullarna. I USA var det också mycket diskussioner om tullar och hur vi ska hantera det där. I Tyskland handlade det mest om att träffa kunder."
Angående tullarna uppgav Torsten Jansson i rapporten för det första kvartalet 2025 att de inte väntades få någon direkt påverkan på New Wave, men att det på längre sikt kan påverka bolaget negativt vid en allmänekonomisk nedgång eller recession.
"Det som påverkar är att vi måste flytta produktion mellan länder. Om till exempel USA inför tullar om 50 procent på varor från Kina så får vi flytta all produktion till något land som inte har 50-procentiga tullar, så det blir hela tiden ett skifte mellan länder. Det måste man jobba med", säger Torsten Jansson.
Har ni genomfört några produktionsflyttar hittills på grund av tullarna?
"Otroligt många, även om det bara avser den amerikanska marknaden. Jag kan tänka mig att vi hittills i år har flyttat 10-20 procent av den totala inköpsvolymen från Kina."
Var har produktionen flyttat?
"Det är en blandning. Det är till Kenya, Etiopien och Egypten i ganska stor omfattning. Sedan är det lite till Indien också."
Hur orolig är du över handelskonflikten mellan USA och Kina?
"Det är ingen idé att försöka förutse hur det blir, utan det handlar bara om att vi måste vara snabba på att agera när det är något beslut taget."
Bedömer du att era konkurrenter agerar likadant?
"De försöker göra det i alla fall. Sedan är det här så nytt, och vi är fokuserade på vårt."
Angående dina resor, har du märkt av någon marknad som går starkare eller svagare för tillfället?
"Det är ungefär som förväntat. Är det någon marknad som har blivit lite svagare så är det i så fall USA. Europa är som det har varit en tid."
Vad ligger bakom svagheten i USA?
"Det är svårt att svara på. Vad som påverkar människor är nog en kombination av krig i Ukraina med upprustning av försvaren, tullar och osäkerhet kring det och ekonomin. Det är en mängd olika faktorer."
Under det första kvartalet ökade New Waves omsättning i USA, som är New Waves enskilt största marknad, med cirka 2 procent jämfört med 9,5 procent för koncernen som helhet.
"Vi upplever att marknaden där är mer osäker, vilket jag inte tycker är så konstigt. Men det är genomgående. Det spelar ingen roll vilken produkt det är om konsumenten håller tillbaka. Sedan noterade jag att de senaste detaljhandelssiffrorna för maj i USA var något mer positiva, så det svänger upp och ned", säger Torsten Jansson.
Mer övergripande, varför är det så viktigt för dig att resa så mycket?
"Det är utvecklingsarbeten, det är styrelsemöten och sedan om man vill få känsla för hur det går behöver man vara på plats och träffa kunder. Det går inte att bara läsa rapporter, då får man ingen känsla för marknaden."
Enligt Torsten Jansson finns det vissa saker som kan skötas digitalt, men det räcker inte för att få en helhetsbild av hur de olika dotterbolagen utvecklas.
"Jag vet inte hur jag ska skaffa mig en uppfattning om vilka produkter som är mest inne i butikerna i USA om jag inte varit där. Man måste få en känsla för marknaden så du vet vad du ska ta fram för produkter och vad vi ska jobba med och utveckla", fortsätter han.
Du kan inte ha anställda som sköter det här åt dig?
"Det är en kombination. Jag får mängder av rapporter, men man vill ändå ha den känslan själv. Sedan händer det att vissa rapporter går genom fyra till fem led från en säljare till en försäljningschef till en regionchef och till en vd och sedan till mig. Och då, även om alla gör sitt bästa för att tala sanning, så smyger det sig in personliga värderingar. Då får man inte den exakta informationen."
Är det här nyckeln till framgången för New Wave?
"Jag tror att det är en viktig del av det i alla fall."
Hur många resdagar har du på ett år?
"Utanför Sverige handlar det nog om cirka 150 dagar om året. Så här har det varit under alla år förutom under pandemin."
Kommer du fortsätta att resa så pass mycket så länge som du är vd för New Wave?
"Jag tror att det är nödvändigt för vem som än är vd för New Wave och oavsett vilken bransch man verkar inom att man har kontakt med marknad och kunder. Det räcker inte med att bara läsa statistik."
Hur länge ser du dig själv som vd för New Wave?
"Jag har ingen som helst ambition att sluta. Så länge jag tycker att det här är roligt, att jag orkar och så länge aktieägare och andra är nöjda finns det ingen anledning att sluta."
Det är viktigt för dig att det är "roligt"?
"Har man roligt och tycker det är kul att jobba så tror jag att man orkar mycket mer än om man har ett jobb som man tycker är tråkigt. Du kan ju jämföra med presidentkandidaterna i USA. Jag är 62 år."
Ser du dig själv som vd för New Wave när du närmar dig 80 år?
"Det går inte att svara på. Det beror på hur bolaget går och att folk är nöjda med utvecklingen som sker. Även om du äger en stor del av bolaget och har en majoritet av rösterna så vill man inte bita sig kvar i något om bolaget inte har en bra utveckling. Då är det inte kul att jobba."
Enligt ägardatatjänsten Holdings kontrollerar Torsten Jansson 32,3 procent av kapitalet och 81,6 procent av rösterna i New Wave.
New Waves vd och storägare Torsten Jansson har under det andra kvartalet varit på resande fot för att skaffa sig en tydligare bild av utvecklingen på detaljhandelsbolagets olika geografier.
Idag, 10:25
New Waves vd och storägare Torsten Jansson har under det andra kvartalet varit på resande fot för att skaffa sig en tydligare bild av utvecklingen på detaljhandelsbolagets olika geografier.
"Är det någon marknad som har blivit lite svagare så är det i så fall USA", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.
Under april och maj har Torsten Jansson besökt Kina, USA, Tyskland, Österrike och Danmark. Samtliga är länder där New Wave har dotterbolag.
Vad har du tagit med dig från dina resor?
"I Kina handlar det om inköp och väldigt mycket om hur vi ska hantera sourcing och till vilka länder och vad som händer med USA och tullarna. I USA var det också mycket diskussioner om tullar och hur vi ska hantera det där. I Tyskland handlade det mest om att träffa kunder."
Angående tullarna uppgav Torsten Jansson i rapporten för det första kvartalet 2025 att de inte väntades få någon direkt påverkan på New Wave, men att det på längre sikt kan påverka bolaget negativt vid en allmänekonomisk nedgång eller recession.
"Det som påverkar är att vi måste flytta produktion mellan länder. Om till exempel USA inför tullar om 50 procent på varor från Kina så får vi flytta all produktion till något land som inte har 50-procentiga tullar, så det blir hela tiden ett skifte mellan länder. Det måste man jobba med", säger Torsten Jansson.
Har ni genomfört några produktionsflyttar hittills på grund av tullarna?
"Otroligt många, även om det bara avser den amerikanska marknaden. Jag kan tänka mig att vi hittills i år har flyttat 10-20 procent av den totala inköpsvolymen från Kina."
Var har produktionen flyttat?
"Det är en blandning. Det är till Kenya, Etiopien och Egypten i ganska stor omfattning. Sedan är det lite till Indien också."
Hur orolig är du över handelskonflikten mellan USA och Kina?
"Det är ingen idé att försöka förutse hur det blir, utan det handlar bara om att vi måste vara snabba på att agera när det är något beslut taget."
Bedömer du att era konkurrenter agerar likadant?
"De försöker göra det i alla fall. Sedan är det här så nytt, och vi är fokuserade på vårt."
Angående dina resor, har du märkt av någon marknad som går starkare eller svagare för tillfället?
"Det är ungefär som förväntat. Är det någon marknad som har blivit lite svagare så är det i så fall USA. Europa är som det har varit en tid."
Vad ligger bakom svagheten i USA?
"Det är svårt att svara på. Vad som påverkar människor är nog en kombination av krig i Ukraina med upprustning av försvaren, tullar och osäkerhet kring det och ekonomin. Det är en mängd olika faktorer."
Under det första kvartalet ökade New Waves omsättning i USA, som är New Waves enskilt största marknad, med cirka 2 procent jämfört med 9,5 procent för koncernen som helhet.
"Vi upplever att marknaden där är mer osäker, vilket jag inte tycker är så konstigt. Men det är genomgående. Det spelar ingen roll vilken produkt det är om konsumenten håller tillbaka. Sedan noterade jag att de senaste detaljhandelssiffrorna för maj i USA var något mer positiva, så det svänger upp och ned", säger Torsten Jansson.
Mer övergripande, varför är det så viktigt för dig att resa så mycket?
"Det är utvecklingsarbeten, det är styrelsemöten och sedan om man vill få känsla för hur det går behöver man vara på plats och träffa kunder. Det går inte att bara läsa rapporter, då får man ingen känsla för marknaden."
Enligt Torsten Jansson finns det vissa saker som kan skötas digitalt, men det räcker inte för att få en helhetsbild av hur de olika dotterbolagen utvecklas.
"Jag vet inte hur jag ska skaffa mig en uppfattning om vilka produkter som är mest inne i butikerna i USA om jag inte varit där. Man måste få en känsla för marknaden så du vet vad du ska ta fram för produkter och vad vi ska jobba med och utveckla", fortsätter han.
Du kan inte ha anställda som sköter det här åt dig?
"Det är en kombination. Jag får mängder av rapporter, men man vill ändå ha den känslan själv. Sedan händer det att vissa rapporter går genom fyra till fem led från en säljare till en försäljningschef till en regionchef och till en vd och sedan till mig. Och då, även om alla gör sitt bästa för att tala sanning, så smyger det sig in personliga värderingar. Då får man inte den exakta informationen."
Är det här nyckeln till framgången för New Wave?
"Jag tror att det är en viktig del av det i alla fall."
Hur många resdagar har du på ett år?
"Utanför Sverige handlar det nog om cirka 150 dagar om året. Så här har det varit under alla år förutom under pandemin."
Kommer du fortsätta att resa så pass mycket så länge som du är vd för New Wave?
"Jag tror att det är nödvändigt för vem som än är vd för New Wave och oavsett vilken bransch man verkar inom att man har kontakt med marknad och kunder. Det räcker inte med att bara läsa statistik."
Hur länge ser du dig själv som vd för New Wave?
"Jag har ingen som helst ambition att sluta. Så länge jag tycker att det här är roligt, att jag orkar och så länge aktieägare och andra är nöjda finns det ingen anledning att sluta."
Det är viktigt för dig att det är "roligt"?
"Har man roligt och tycker det är kul att jobba så tror jag att man orkar mycket mer än om man har ett jobb som man tycker är tråkigt. Du kan ju jämföra med presidentkandidaterna i USA. Jag är 62 år."
Ser du dig själv som vd för New Wave när du närmar dig 80 år?
"Det går inte att svara på. Det beror på hur bolaget går och att folk är nöjda med utvecklingen som sker. Även om du äger en stor del av bolaget och har en majoritet av rösterna så vill man inte bita sig kvar i något om bolaget inte har en bra utveckling. Då är det inte kul att jobba."
Enligt ägardatatjänsten Holdings kontrollerar Torsten Jansson 32,3 procent av kapitalet och 81,6 procent av rösterna i New Wave.
Aktieråd
Fondernas placeringar
Aktieråd
Fondernas placeringar
1 DAG %
Senast
New Wave Group
Idag, 10:25
New Wave styr om produktionen
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 510,46