Tysk kreditkortstillväxt lyfter TF Bank
Nischbanken fortsätter växa i imponerande hög takt. Förutsättningarna är lovande, men aktien har blivit allt dyrare samtidigt som utgivningen av kreditkort i Tyskland visar tecken på att sakta in.

Idag, 07:26
Nischbanken fortsätter växa i imponerande hög takt. Förutsättningarna är lovande, men aktien har blivit allt dyrare samtidigt som utgivningen av kreditkort i Tyskland visar tecken på att sakta in.
Idag, 07:26
TF Bank | |
---|---|
Börskurs: 153,00 kr | Börsvärde: 9 878 Mkr |
Pris/Materiellt EK: 3,7 gånger | Avkastning på materiellt EK: 22% |
VD: Joakim Jansson | Ordförande: John Brehmer |
TF Bank (153 kr) är en nischbank med verksamhet inom tre områden: kreditkort, privatlån och säljfinansiering. Utlåningen uppgår till 21,7 miljarder kronor och har senaste åren växt med omkring 20-25% årligen. Den finansieras huvudsakligen genom inlåning från primärt tyska hushåll via sparkonton.
Största ägare är TFB Holding med 29,6% av aktierna. Bakom det bolaget finns främst Paul Källenius, Jonas Weil, och den amerikanska familjen Silberman som under 2007 tillsammans köpte loss postorderföretaget Haléns (där TF Bank då ingick) från tidigare brittiska ägare. Med i den affären var också John Brehmer som idag är näst största ägare med 15,6%. Tredje störst är fastighetsprofilen Erik Selin som har 12,5%. Erik Selin har också ägarintressen i inkassoföretaget Alektum som förvärvat förfallna krediter av TF Bank.
Tyskland, Norge och Finland är största marknader med drygt 70% av utlåningen. Men banken har också verksamhet i övriga Norden och Baltikum samt växande positioner på ett antal andra europeiska marknader.
VD sedan 2023 är Joakim Jansson som äger aktier i bolaget för 4,4 Mkr. Han har bakgrund från bland annat Swedbank där han varit chef för betalningar, lån och kort.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
---|---|---|---|---|
Totala intäkter | 2 439 | 2 877 | 3 453 | 4 074 |
- Tillväxt | +22,0% | +18,0% | +20,0% | +18,0% |
Rörelsekostnader | 934 | 1 065 | 1 260 | 1 467 |
- Kostnader/Intäkter (K/I) | 38,3% | 37,0% | 36,5% | 36,0% |
Kreditförluster | -820 | -980 | -1 163 | -1 384 |
- % av lånebok | -4,3% | -4,5% | -4,6% | -4,7% |
Rörelseresultat | 685 | 834 | 1 036 | 1 222 |
- Rörelsemarginal | 28,1% | 29,0% | 30,0% | 30,0% |
Resultat efter skatt | 603 | 634 | 787 | 929 |
Vinst per aktie | 9,34 | 9,80 | 12,20 | 14,40 |
Utdelning per aktie | 1,67 | 1,80 | 2,20 | 2,60 |
Direktavkastning | 1,1% | 1,2% | 1,4% | 1,7% |
Avkastning på eget kapital | 24% | 20% | 21% | 21% |
16,4x | 15,6x | 12,5x | 10,6x |
TF Bank har en historik som sträcker sig tillbaka till 1980-talet då bolaget fungerade som finansrörelse till postorderföretagen Haléns och Cellbes. Aktien noterades 2016 och vid den här tiden stod lite större lån utan säkerhet för i princip hela resultatet.
TF Banks kreditkortsaffär är byggd på ett Mastercard Gold-kort som ges ut i egen regi och under eget varumärke. Det är ett lågkostnadskort som saknar avgifter och har räntefri kredit de första 51 dagarna men sedan löper med räntor över 20%. Kortet riktar sig särskilt mot personer som i större utsträckning inte har tillgång till övriga kreditmarknaden, vilket kompenseras för med hjälp av låga kreditlimiter som begränsar risknivån. Maximal kredit är omkring 8 000 euro men då ska kunden också uppfylla en del krav för att nå dit.
Under de senaste åren har det dock skett en stor affärsmässig och geografisk mixförändring i TF Bank. Kapital har successivt styrts bort från privatlån och i stället har bolaget byggt upp en allt större verksamhet inom kreditkort. Tyskland har länge varit den stora marknaden för detta, men framgångsreceptet rullas nu ut på allt fler marknader.
Det är också med detta i bakhuvudet man ska läsa Q2-siffrorna från banken. Totalt växte utlåningen med 20% jämfört med samma kvartal i fjol (i lokal valuta och exklusive en avyttring av förfallna fordringar som genomförts). Men nästan hela tillväxten finns i kreditkortssegmentet som växte 43%. Privatlånen växte bara med 8% medan bolagets säljfinansieringsaffär tappade 4%.
TF Banks Q2 | Q2 2025 | Q2 2024 |
---|---|---|
Lånebok | 21,7 mdr | 19,4 mdr |
- tillväxt | +12% | +14% |
- lokal valuta ex jämförelsestörande | +20% | +18% |
Totala intäkter | 690 Mkr | 595 Mkr |
- tillväxt | +16% | +24% |
Rörelsekostnader | 260 Mkr | 235 Mkr |
- K/I | 37,7% | 39,5% |
Kreditförluster | 235 Mkr | 202 Mkr |
- % av lånebok | 4,5% | 4,2% |
Rörelseresultat | 195 Mkr | 158 Mkr |
- marginal | 28,3% | 26,5% |
TF:s segment | Andel av lånebok | Rörelseresultat i Q2 2025 (Q2 2024) |
---|---|---|
Kreditkort | 45% | 96 Mkr (52) |
Privatlån | 43% | 76 Mkr (83) |
Säljfinans | 12% | 23 Mkr (22) |
Det bidrog också till att kreditkorten för första gången blev enskilt största segment, nu med totalt 45% av låneboken. Lönsamheten – och dess trend – är också klart bättre inom kreditkort även om man ska ha med sig att kreditförlusterna här är strukturellt högre. Detta kompenserar sig bolaget för genom att hålla högre intäktsmarginaler inom kreditkort.
Privatlånen är dock fortsatt en viktig del av bolaget – där man växer, har en okej kreditförlustnivå och godkänd lönsamhet. Generellt är detta dock en svår marknad med hård konkurrens. TF har större delen av privatlåneportföljen i Norge, Finland och Baltikum.
Inom säljfinans (Ecommerce Solutions) som är bankens minsta segment går det något trögare. I andra kvartalet minskade låneboken som sagt med 4% men då ska man veta att segmentet just nu avvecklar de förhållandevis små verksamheterna i Polen och Baltikum.
I stället kommer fokus att ligga på Norden som redan står för 94% av segmentets utlåning. Här erbjuder TF Bank digitala betalningslösningar under varumärket Avarda. Affären riktar sig särskilt mot e-handlare, som genom att använda Avarda får en smidig betalningslösning och möjligheten att erbjuda avbetalningsköp till sina kunder. TF Bank står för kreditgivningen och allt som hör därtill. Det är ett slags white label-lösning där banken i merparten av all kundkommunikation lyfter fram handlarens varumärke. Exempel på kunder är bland annat Bubbleroom, Boozt och Jollyroom.
Under 2025 har nya samarbeten med Brandsdal Group (norsk e-handelskoncern) och Bagaren & Kocken (köksutrustning på nätet) inletts. De här kunderna väntas generera årliga transaktionsvolymer på omkring 2,7 miljarder kronor vilket kan jämföras med TF Banks nuvarande 13,9 miljarder. Tillväxten i transaktionsvolym ska inte förväxlas med utlånings- eller intäktstillväxt, men ger en indikation om storleken på de nya affärerna.
Antal TF-kreditkort per marknad | |
---|---|
Tyskland | 355 000 |
Norge | 33 000 |
Österrike | 22 000 |
Spanien + Italien | 4 000 |
Något vi gillar med TF Bank är den långsiktiga planeringen i bolaget. Det var redan 2018 som bolaget gick in med kreditkort i Tyskland men först ett par år senare som man lärt sig tillräckligt om marknaden för att skala upp affären.
Liknande satsningar sker nu på andra håll. Österrike verkar blivit en sådan lovande marknad som bolaget startade upp 2022 och nu står för knappt 3% av utlåningen men växer bortåt 50% i årstakt.
Spanien och Italien är två andra relativt nystartade marknader med litet avtryck här och nu, men stor potential. Det här ska man enligt bolaget se som möjliga framtida tillväxtdrivare, som nog inte kommer bidra meningsfullt till den här generationen finansiella mål, men kanske nästa. Att bolaget redan nu planerar för det är ett plus i vår bok.
Bolaget har en bra balansräkning och genomförde i juni en extra utdelning på ca 1,67 kronor per aktie. Tillväxten binder dock mycket kapital, men med våra prognoser ser det ut som att banken borde kunna växa bortåt 20% årligen och ändå dela ut någonstans runt 2 kronor per aktie. Det motsvarar en dryg procent i direktavkastning så detta är ingen bank man äger för utdelningen.
Nischbankerna | Börsvärde | Utlåning | K/I-tal | Lånebokens räntenetto-marginal | Avkastning på materiellt eget kapital (ROTE) | Pris/Materiellt eget kapital (P/TB) | P/E 2026E |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TF Bank | 9,9 mdr | 21,7 mdr | 38% | 11,1% | 22% | 3,7x | 12,0x |
Norion | 14,1 mdr | 49,4 mdr | 29% | 6,1% | 15% | 1,5x | 9,0x |
Enity | 4,1 mdr | 28,8 mdr | 51% | 4,1% | 11% | 1,4x | 8,3x |
Ett lågt K/I-tal visar på låga kostnader per intäktskrona. Hög räntenettomarginal visar profilen på kunderna. Avkastning på materiellt eget kapital (ROTE) visar på bankens riskprofil och effektivitet. P/TB och P/E visar hur aktien värderas. Källa: Afv/Factset. |
Kvartal | Antal TF-kreditkort | Ökning antal kort | Sekventiell ökning |
---|---|---|---|
Q1 2023 | 134 000 | +18 000 | +16% |
Q2 2023 | 152 000 | +18 000 | +13% |
Q3 2023 | 176 000 | +24 000 | +16% |
Q4 2023 | 203 000 | +27 000 | +15% |
Q1 2024 | 228 000 | +25 000 | +12% |
Q2 2024 | 252 000 | +24 000 | +11% |
Q3 2024 | 284 000 | +32 000 | +13% |
Q4 2024 | 306 000 | +22 000 | +8% |
Q1 2025 | 334 000 | +28 000 | +9% |
Q2 2025 | 355 000 | +21 000 | +6% |
Likt senaste åren fortsätter det handla väldigt mycket om kreditkorten i TF Bank. Här har bolaget uppenbarligen hittat ett framgångsrecept som man nu rullar ut på allt bredare front.
I Tyskland fortsätter bolaget växa med över 20 000 nya kreditkort per kvartal. Kreditvolymerna ökar med viss eftersläpning i takt med att nya kunder nyttjar allt mer av krediten. Det ger goda framtidsutsikter, även om vi noterar att tyska marknaden nu börjar bli rätt så stor och att ökningen i procent håller på att sakta ned.
Det har skett en del insynshandel senaste månaderna. I maj sålde Espen Johannesen (VD för koncernens dotterbolag inom privatlån) en dryg tredjedel av sitt innehav. I juli sålde bolagets CFO Mikael Meomuttel aktier för 8,3 Mkr motsvarande nästan halva hans innehav. Samtidigt har bolagets VD Joakim Jansson fortsatt köpa aktier men för ganska små belopp. Vi noterar också att bolagets tidigare VD Mattias Carlsson sålt sina sista aktier under 2024. Han ägde som mest aktier till ett värde av omkring 40 Mkr.
Samtidigt har aktien blivit allt dyrare med en värdering som nu uppgår till 3,7 gånger det bokförda egna kapitalet (P/TB). För bank är det en mycket hög värdering som bara kan motiveras av att bolaget fortsätter prestera avkastning på det egna kapitalet över 20%. Goda förutsättningar finns – i Tyskland liksom på andra lovande marknader – men vi minns också flera varnande exempel där det visat sig dumt att betala dyrt för snabbväxare inom hårt konkurrensutsatta finansiella produkter.
TF Bank har hittills varit ett undantag som fortsätter imponera – men aktien har sprungit iväg till nivåer högre än vad vi vågar betala.
Tio största ägare i TF Bank | Värde (Mkr) | Andel |
---|---|---|
TFB Holding AB | 2 679 | 29,6% |
John Brehmer | 1 416 | 15,6% |
Erik Selin | 1 135 | 12,5% |
Proventus Aktiebolag | 491 | 5,4% |
Carnegie Fonder | 459 | 5,1% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 441 | 4,9% |
Maud Umberg Weil | 353 | 3,9% |
Avanza Pension | 111 | 1,2% |
Anders Klein | 103 | 1,1% |
Nordea Funds | 87 | 1,0% |
Största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Sara Mindus | 11 | 0,1% |
Mikael Meomuttel | 10 | 0,1% |
Joakim Jansson | 4 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 16,0% |
Nischbanken fortsätter växa i imponerande hög takt. Förutsättningarna är lovande, men aktien har blivit allt dyrare samtidigt som utgivningen av kreditkort i Tyskland visar tecken på att sakta in.
Idag, 07:26
TF Bank | |
---|---|
Börskurs: 153,00 kr | Börsvärde: 9 878 Mkr |
Pris/Materiellt EK: 3,7 gånger | Avkastning på materiellt EK: 22% |
VD: Joakim Jansson | Ordförande: John Brehmer |
TF Bank (153 kr) är en nischbank med verksamhet inom tre områden: kreditkort, privatlån och säljfinansiering. Utlåningen uppgår till 21,7 miljarder kronor och har senaste åren växt med omkring 20-25% årligen. Den finansieras huvudsakligen genom inlåning från primärt tyska hushåll via sparkonton.
Största ägare är TFB Holding med 29,6% av aktierna. Bakom det bolaget finns främst Paul Källenius, Jonas Weil, och den amerikanska familjen Silberman som under 2007 tillsammans köpte loss postorderföretaget Haléns (där TF Bank då ingick) från tidigare brittiska ägare. Med i den affären var också John Brehmer som idag är näst största ägare med 15,6%. Tredje störst är fastighetsprofilen Erik Selin som har 12,5%. Erik Selin har också ägarintressen i inkassoföretaget Alektum som förvärvat förfallna krediter av TF Bank.
Tyskland, Norge och Finland är största marknader med drygt 70% av utlåningen. Men banken har också verksamhet i övriga Norden och Baltikum samt växande positioner på ett antal andra europeiska marknader.
VD sedan 2023 är Joakim Jansson som äger aktier i bolaget för 4,4 Mkr. Han har bakgrund från bland annat Swedbank där han varit chef för betalningar, lån och kort.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
---|---|---|---|---|
Totala intäkter | 2 439 | 2 877 | 3 453 | 4 074 |
- Tillväxt | +22,0% | +18,0% | +20,0% | +18,0% |
Rörelsekostnader | 934 | 1 065 | 1 260 | 1 467 |
- Kostnader/Intäkter (K/I) | 38,3% | 37,0% | 36,5% | 36,0% |
Kreditförluster | -820 | -980 | -1 163 | -1 384 |
- % av lånebok | -4,3% | -4,5% | -4,6% | -4,7% |
Rörelseresultat | 685 | 834 | 1 036 | 1 222 |
- Rörelsemarginal | 28,1% | 29,0% | 30,0% | 30,0% |
Resultat efter skatt | 603 | 634 | 787 | 929 |
Vinst per aktie | 9,34 | 9,80 | 12,20 | 14,40 |
Utdelning per aktie | 1,67 | 1,80 | 2,20 | 2,60 |
Direktavkastning | 1,1% | 1,2% | 1,4% | 1,7% |
Avkastning på eget kapital | 24% | 20% | 21% | 21% |
16,4x | 15,6x | 12,5x | 10,6x |
TF Bank har en historik som sträcker sig tillbaka till 1980-talet då bolaget fungerade som finansrörelse till postorderföretagen Haléns och Cellbes. Aktien noterades 2016 och vid den här tiden stod lite större lån utan säkerhet för i princip hela resultatet.
TF Banks kreditkortsaffär är byggd på ett Mastercard Gold-kort som ges ut i egen regi och under eget varumärke. Det är ett lågkostnadskort som saknar avgifter och har räntefri kredit de första 51 dagarna men sedan löper med räntor över 20%. Kortet riktar sig särskilt mot personer som i större utsträckning inte har tillgång till övriga kreditmarknaden, vilket kompenseras för med hjälp av låga kreditlimiter som begränsar risknivån. Maximal kredit är omkring 8 000 euro men då ska kunden också uppfylla en del krav för att nå dit.
Under de senaste åren har det dock skett en stor affärsmässig och geografisk mixförändring i TF Bank. Kapital har successivt styrts bort från privatlån och i stället har bolaget byggt upp en allt större verksamhet inom kreditkort. Tyskland har länge varit den stora marknaden för detta, men framgångsreceptet rullas nu ut på allt fler marknader.
Det är också med detta i bakhuvudet man ska läsa Q2-siffrorna från banken. Totalt växte utlåningen med 20% jämfört med samma kvartal i fjol (i lokal valuta och exklusive en avyttring av förfallna fordringar som genomförts). Men nästan hela tillväxten finns i kreditkortssegmentet som växte 43%. Privatlånen växte bara med 8% medan bolagets säljfinansieringsaffär tappade 4%.
TF Banks Q2 | Q2 2025 | Q2 2024 |
---|---|---|
Lånebok | 21,7 mdr | 19,4 mdr |
- tillväxt | +12% | +14% |
- lokal valuta ex jämförelsestörande | +20% | +18% |
Totala intäkter | 690 Mkr | 595 Mkr |
- tillväxt | +16% | +24% |
Rörelsekostnader | 260 Mkr | 235 Mkr |
- K/I | 37,7% | 39,5% |
Kreditförluster | 235 Mkr | 202 Mkr |
- % av lånebok | 4,5% | 4,2% |
Rörelseresultat | 195 Mkr | 158 Mkr |
- marginal | 28,3% | 26,5% |
TF:s segment | Andel av lånebok | Rörelseresultat i Q2 2025 (Q2 2024) |
---|---|---|
Kreditkort | 45% | 96 Mkr (52) |
Privatlån | 43% | 76 Mkr (83) |
Säljfinans | 12% | 23 Mkr (22) |
Det bidrog också till att kreditkorten för första gången blev enskilt största segment, nu med totalt 45% av låneboken. Lönsamheten – och dess trend – är också klart bättre inom kreditkort även om man ska ha med sig att kreditförlusterna här är strukturellt högre. Detta kompenserar sig bolaget för genom att hålla högre intäktsmarginaler inom kreditkort.
Privatlånen är dock fortsatt en viktig del av bolaget – där man växer, har en okej kreditförlustnivå och godkänd lönsamhet. Generellt är detta dock en svår marknad med hård konkurrens. TF har större delen av privatlåneportföljen i Norge, Finland och Baltikum.
Inom säljfinans (Ecommerce Solutions) som är bankens minsta segment går det något trögare. I andra kvartalet minskade låneboken som sagt med 4% men då ska man veta att segmentet just nu avvecklar de förhållandevis små verksamheterna i Polen och Baltikum.
I stället kommer fokus att ligga på Norden som redan står för 94% av segmentets utlåning. Här erbjuder TF Bank digitala betalningslösningar under varumärket Avarda. Affären riktar sig särskilt mot e-handlare, som genom att använda Avarda får en smidig betalningslösning och möjligheten att erbjuda avbetalningsköp till sina kunder. TF Bank står för kreditgivningen och allt som hör därtill. Det är ett slags white label-lösning där banken i merparten av all kundkommunikation lyfter fram handlarens varumärke. Exempel på kunder är bland annat Bubbleroom, Boozt och Jollyroom.
Under 2025 har nya samarbeten med Brandsdal Group (norsk e-handelskoncern) och Bagaren & Kocken (köksutrustning på nätet) inletts. De här kunderna väntas generera årliga transaktionsvolymer på omkring 2,7 miljarder kronor vilket kan jämföras med TF Banks nuvarande 13,9 miljarder. Tillväxten i transaktionsvolym ska inte förväxlas med utlånings- eller intäktstillväxt, men ger en indikation om storleken på de nya affärerna.
Antal TF-kreditkort per marknad | |
---|---|
Tyskland | 355 000 |
Norge | 33 000 |
Österrike | 22 000 |
Spanien + Italien | 4 000 |
Något vi gillar med TF Bank är den långsiktiga planeringen i bolaget. Det var redan 2018 som bolaget gick in med kreditkort i Tyskland men först ett par år senare som man lärt sig tillräckligt om marknaden för att skala upp affären.
Liknande satsningar sker nu på andra håll. Österrike verkar blivit en sådan lovande marknad som bolaget startade upp 2022 och nu står för knappt 3% av utlåningen men växer bortåt 50% i årstakt.
Spanien och Italien är två andra relativt nystartade marknader med litet avtryck här och nu, men stor potential. Det här ska man enligt bolaget se som möjliga framtida tillväxtdrivare, som nog inte kommer bidra meningsfullt till den här generationen finansiella mål, men kanske nästa. Att bolaget redan nu planerar för det är ett plus i vår bok.
Bolaget har en bra balansräkning och genomförde i juni en extra utdelning på ca 1,67 kronor per aktie. Tillväxten binder dock mycket kapital, men med våra prognoser ser det ut som att banken borde kunna växa bortåt 20% årligen och ändå dela ut någonstans runt 2 kronor per aktie. Det motsvarar en dryg procent i direktavkastning så detta är ingen bank man äger för utdelningen.
Nischbankerna | Börsvärde | Utlåning | K/I-tal | Lånebokens räntenetto-marginal | Avkastning på materiellt eget kapital (ROTE) | Pris/Materiellt eget kapital (P/TB) | P/E 2026E |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TF Bank | 9,9 mdr | 21,7 mdr | 38% | 11,1% | 22% | 3,7x | 12,0x |
Norion | 14,1 mdr | 49,4 mdr | 29% | 6,1% | 15% | 1,5x | 9,0x |
Enity | 4,1 mdr | 28,8 mdr | 51% | 4,1% | 11% | 1,4x | 8,3x |
Ett lågt K/I-tal visar på låga kostnader per intäktskrona. Hög räntenettomarginal visar profilen på kunderna. Avkastning på materiellt eget kapital (ROTE) visar på bankens riskprofil och effektivitet. P/TB och P/E visar hur aktien värderas. Källa: Afv/Factset. |
Kvartal | Antal TF-kreditkort | Ökning antal kort | Sekventiell ökning |
---|---|---|---|
Q1 2023 | 134 000 | +18 000 | +16% |
Q2 2023 | 152 000 | +18 000 | +13% |
Q3 2023 | 176 000 | +24 000 | +16% |
Q4 2023 | 203 000 | +27 000 | +15% |
Q1 2024 | 228 000 | +25 000 | +12% |
Q2 2024 | 252 000 | +24 000 | +11% |
Q3 2024 | 284 000 | +32 000 | +13% |
Q4 2024 | 306 000 | +22 000 | +8% |
Q1 2025 | 334 000 | +28 000 | +9% |
Q2 2025 | 355 000 | +21 000 | +6% |
Likt senaste åren fortsätter det handla väldigt mycket om kreditkorten i TF Bank. Här har bolaget uppenbarligen hittat ett framgångsrecept som man nu rullar ut på allt bredare front.
I Tyskland fortsätter bolaget växa med över 20 000 nya kreditkort per kvartal. Kreditvolymerna ökar med viss eftersläpning i takt med att nya kunder nyttjar allt mer av krediten. Det ger goda framtidsutsikter, även om vi noterar att tyska marknaden nu börjar bli rätt så stor och att ökningen i procent håller på att sakta ned.
Det har skett en del insynshandel senaste månaderna. I maj sålde Espen Johannesen (VD för koncernens dotterbolag inom privatlån) en dryg tredjedel av sitt innehav. I juli sålde bolagets CFO Mikael Meomuttel aktier för 8,3 Mkr motsvarande nästan halva hans innehav. Samtidigt har bolagets VD Joakim Jansson fortsatt köpa aktier men för ganska små belopp. Vi noterar också att bolagets tidigare VD Mattias Carlsson sålt sina sista aktier under 2024. Han ägde som mest aktier till ett värde av omkring 40 Mkr.
Samtidigt har aktien blivit allt dyrare med en värdering som nu uppgår till 3,7 gånger det bokförda egna kapitalet (P/TB). För bank är det en mycket hög värdering som bara kan motiveras av att bolaget fortsätter prestera avkastning på det egna kapitalet över 20%. Goda förutsättningar finns – i Tyskland liksom på andra lovande marknader – men vi minns också flera varnande exempel där det visat sig dumt att betala dyrt för snabbväxare inom hårt konkurrensutsatta finansiella produkter.
TF Bank har hittills varit ett undantag som fortsätter imponera – men aktien har sprungit iväg till nivåer högre än vad vi vågar betala.
Tio största ägare i TF Bank | Värde (Mkr) | Andel |
---|---|---|
TFB Holding AB | 2 679 | 29,6% |
John Brehmer | 1 416 | 15,6% |
Erik Selin | 1 135 | 12,5% |
Proventus Aktiebolag | 491 | 5,4% |
Carnegie Fonder | 459 | 5,1% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 441 | 4,9% |
Maud Umberg Weil | 353 | 3,9% |
Avanza Pension | 111 | 1,2% |
Anders Klein | 103 | 1,1% |
Nordea Funds | 87 | 1,0% |
Största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Sara Mindus | 11 | 0,1% |
Mikael Meomuttel | 10 | 0,1% |
Joakim Jansson | 4 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 16,0% |
Börsen
Rapporter
Aktieanalyser
Kryptovalutor
Inflation
Wingefors försäljning
Börsen
Rapporter
Aktieanalyser
Kryptovalutor
Inflation
Wingefors försäljning
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 632,92