Nimbus |
---|
Börskurs: 15,0 kr | Antal aktier: 42,6 m |
Börsvärde: 660 Mkr | Nettoskuld: 8 Mkr |
VD: Jan-Erik Lindström | Ordförande: Mats Engblom |
Nimbus (15,0 kr) är en tillverkare och återförsäljare av motorbåtar. Produktportföljen består av en handfull egna varumärken som Nimbus, Alukin, Aquador och Flipper.
Fakta
Historik med konkurs
Nimbus grundades av Göteborgsbröderna Hans och Lars Wiklund år 1968. 1998 noterades bolaget på SBI-listan (numera NGM). Året efter köpte sedan Hans Mellström ut Nimbus och bolaget ingick i den marina företagsgruppen Viamare. 2006 gick riskkapitalbolaget Altor in i Nimbus med en investering på ca 300 Mkr för ca 60% av bolaget.
Nimbus återhämtade sig aldrig efter finanskrisen och gick i konkurs sommaren 2012 med 500 Mkr i skulder. Konkursboet köptes sedan upp av nuvarande huvudägare R12 Kapital som åter noterade bolaget 2021.
Senaste åren har Nimbus fokuserat allt mer på premiumsegmentet för båtar, typiskt sett med en prisklass mellan 1 och 20 Mkr. Bolaget håller för närvarande på att avveckla sin egen produktion av småbåtar, som har en lägre prisnivå, som ett steg i renodlingen.
VD Jan-Erik Lindström har arbetat på bolaget sedan 2010 och äger idag 1,5% av aktierna. I februari meddelade Lindström att han avser gå i pension under 2025 och Nimbus håller för tillfället på att rekrytera en ny VD. Största ägare med 38% av aktierna är R12 Kapital. R12 kontrolleras av familjen af Jochnick som är mest kända för att ha grundat kosmetikaföretaget Oriflame.
Placeras huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
---|
Omsättning | 1 619 | 1 586 | 1 682 | 1 782 |
- Tillväxt | -14,7% | -2,0% | 6,0% | 6,0% |
Rörelseresultat | -61 | 16 | 67 | 107 |
- Rörelsemarginal | -3,8% | 1,0% | 4,0% | 6,0% |
Resultat efter skatt | -61 | -3 | 51 | 79 |
Vinst per aktie | -2,88 | -0,06 | 1,20 | 1,86 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -6% | 0% | 5% | 7% |
| 63% | 42% | 46% | 45% |
| -4,9x | -1,1x | 0,6x | -0,1x |
| -5,2x | e.m. | 12,5x | 8,1x |
| -10,7x | 40,8x | 9,6x | 6,0x |
| 0,4x | 0,4x | 0,4x | 0,4x |
Kommentar: Bolaget redovisar främst Ebita som rörelseresultatsmått. Senaste åren har det endast skiljt 0,6 Mkr mellan Ebita och Ebit, vilket gör att vi använder Ebit som resultatmått genomgående i analysen. |
Fakta
Avveckling av finska verksamheten
I september 2024 meddelade Nimbus att bolagets finska produktionsanläggningar i Kuopio och Larsmo avvecklas. Enligt ledningen var överkapaciteten stor till följd av svag efterfrågan senaste åren, vilket lett till dålig lönsamhet (någon nivå anges ej explicit).
I januari 2025 meddelades även att Nimbus säljer befintligt lager av småbåtar från Bella och Flipper till Cremo Boats. Nimbus kommer dock behålla de större modellerna inom Flipper-varumärket.
Avvecklingen väntas vara helt klar i september. Affären har en marginell påverkan på Nimbus resultat men underlättar hantering av lager i samband med avvecklingen och kommer stödja kassaflödet.
Senaste två åren har varit tuffa för båtmarknaden. Högre räntor och en reverserad effekt från den starka efterfrågan i samband med pandemin ligger bakom tappet. För Nimbus har det lett till en organisk tillväxt om -5% (2023) och -15% (2024).
Att Nimbus nu helt fokuserar på premiumsegmentet ska minska konjunkturkänsligheten. Den finska verksamheten som nu är under avyttring hade en årlig omsättning på cirka 100 Mkr (omkring 6% av koncernens försäljning) och vid slutförande kommer Nimbus försäljning av småbåtar vara begränsad. Målgruppen för småbåtar är troligen än mer känsliga för ränteläge och konjunkturen. Samtidigt bör inte premiumsegmentet vara opåverkat av dessa faktorer heller, men troligen i mindre utsträckning.
Den svagare försäljningen har även påverkat rörelsemarginalen som blev -3,8% (5,2) förra året. Här belastar dock kostnader för omstruktureringen i Finland resultatet med 55 Mkr och justerat för detta var marginalen -0,4%.
Nimbus mål är en rörelsemarginal över 10%, vilket nåddes 2021 (11,4%) och 2022 (11,0%). Frågan är dock hur representativa dessa år är för en långsiktigt hållbar marginal. Senaste tio åren är snittmarginalen 4,0% och endast under två andra år har marginalen varit över 5%.
Samtidigt möjliggör troligen renodlingen mot premiumsegmentet för något högre marginaler över tid. Nimbus har även ändrat sin strategi avseende tillverkningen. Andelen outsourcad produktion har ökat över tid och ligger omkring 50% i dagsläget. Detta bidrar med en lägre fast kostnadsmassa och minskar lönsamhetseffekterna vid snabbt förändrade volymer. Samtidigt tillverkas vissa modeller enbart via egen produktion, vilket minskar flexibiliteten.