Pressade Viaplay-aktien rusar: "Det finns mycket kvar att göra"

Börs Viaplay tappar abonnenter efter kraftiga prishöjningar. Men intäkterna i kärnverksamheten ökar – och det är huvudsaken enligt VD Jørgen Madsen Lindemann. "Ett riktigt medieföretag ska inte bara berätta historier – man måste tjäna pengar på dem också", säger han.

Jørgen Madsen Lindemann
Jørgen Madsen Lindemann Foto: Press

Det krisande streamingbolaget Viaplay handlas upp 25% på börsen efter att ha vänt till ett positivt justerat rörelseresultat i det fjärde kvartalet. Trots det är aktien fortfarande ner 99,8% på tre år, främst på grund av förra årets rekapitalisering på 4 mdr kr som hade en förödande utspädningseffekt för aktieägarna.

VD Jørgen Madsen Lindemann var då tydlig med att det handlade om att rädda vad som räddas kan, då bolaget gick med miljardförlust.

"Vi gör allt på kort sikt för att värdet inte ska försvinna helt och hållet på grund av att bolaget skulle gå i konkurs", sa han till Aktiespararna i samband med krisåtgärden.

Ett år senare menar han att bolaget är på rätt väg, även om stålbadet ännu inte är över.

"Det finns mycket kvar att göra, men vi upprepar vår målsättning om att nå ett positivt fritt kassaflöde för kärnverksamheten (Norden och Nederländerna reds. anm.) under 2025", säger Madsen Lindemann till Placera.

Aggressiv expansion

 

Grunden till den finansiella krisen lades genom en alltför offensiv strategi, där bolaget försökte att hävda sig i den mördande streaming-konkurrensen. En internationell expansion kombinerades med dyra satsningar på eget innehåll och köp av sporträttigheter. Enligt flera medier ska företaget bland annat ha betalat 22–25 mdr kr för rättigheterna till Premier League under sex år.

Utan att bekräfta uppgifterna medger Jørgen Madsen Lindemann att bolaget har "investerat för mycket i sport på vissa håll". Dansken tog över som VD för Viaplay sommaren 2023 i samband med en blodig vinstvarning som skickade ner aktien över 60% på en dag.

Sedan dess har bolaget dragit sig ur Storbritannien och Nordamerika, samtidigt som en exit i Baltikum och Polen planeras under 2025. Priserna på vissa abonnemang i Sverige har höjts med nästan 30%, en fjärdedel av personalstyrkan har kapats och en ny innehållsstrategi har tagits fram.

Dyra manusbaserade serier och filmer har bytts ut mot billig reality-TV. I tablån för våren 2025 syns program som "Läckbergs", "Svenska Truckers" och "Bättre sex". Dessutom rullar trotjänarna "Lyxfällan" och "Efterlyst" ut på sin 36:e respektive 65:e säsong.

Viaplay, Mkr Q4-2024 Q4-2023 Förändring
Nettoomsättning 4 837 4 903 -1,3%
Rörelseresultat -92 -2 863  
Justerat rörelseresultat 174 -230  
Justerad rörelsemarginal 3,6%    
Nettoresultat -230 -2 881  
Resultat per aktie, kronor -0,05 -36,83  
Fritt kassaflöde 384 -1 640  
Ordinarie årsutdelning per aktie, kronor 0 0  

 

"Måste tjäna pengar"

 

Jørgen Madsen Lindemann återkommer flera gånger under intervjun till att bolagets fokus nu är "return on investment". Varje produktions kostnader ska gå att räkna hem.

"Det handlar om att säkerställa att innehållet ger rätt avkastning. Ett riktigt medieföretag ska inte bara berätta historier – man måste tjäna pengar på dem också", säger han.

Enligt Madsen Lindemann kan fokuset på lokalt innehåll även hjälpa bolaget att sticka ut gentemot andra streamingtjänster.

"Vi har en stark konkurrens där ute. Det handlar därför om att göra våra berättelser ännu mer relevanta, då det ger oss större möjligheter att kapitalisera på dem. Vi ser redan nu att de nya lanseringarna har varit väldigt framgångsrika", säger han.

Under det fjärde kvartalet minskade antalet abonnenter i Viaplays kärnverksamhet med 1,8% till 4,76 miljoner. Men intäkterna från streaming-abonnemangen ökade ändå med 5,1%, vilket är det viktigaste enligt Madsen Lindemann.

"Det handlar naturligtvis om att uppnå en balans. Men för oss är kundens värde viktigare än volymen."

Camilla Läckberg med familj får en egen reality-serie på Viaplay. Foto: Magnus Ragnvid/Pressbild

Ska inte upprepa misstag

 

Under den värsta krisen sålde bolaget flera av sina sporträttigheter och började att licensiera ut andra delar till partners som Amazon Prime. Men i somras gick Viaplay återigen på offensiven genom att säkra rättigheterna till Champions League i Sverige fram till 2027. Tidigare har Teliaägda TV4 sänt fotbollsturneringen.

"Sportdelen är mycket viktig för oss. Den ger oss unika produkter som är väldigt svåra att kopiera. Och det är precis vad ett medieföretag vill ha", säger Jørgen Madsen Lindemann.

Hur ska ni undvika att upprepa tidigare misstag och betala för mycket för rättigheterna?

"Det handlar om disciplin. Vi gör en affärsplan där vi bestämmer hur avkastningen ska se ut. Om priset blir för högt och affärscaset inte håller, då köper vi inte. Så enkelt är det faktiskt", säger Viaplay-chefen och tillägger:

"Det handlar om att inte låta sig ryckas med, och vi kommer inte att göra det."

Du har tidigare sagt att du kommer göra allt för att undvika konkurs. Hur säker är du på att det kan undvikas?

"Jag vet inte om jag sagt exakt det. Men det gäller förstås för varje företag att undvika att hamna i problem. Vi genomgår en omvandlingsprocess. Vårt fokus är att bygga ett hållbart, konkurrenskraftigt företag som skapar värde för alla intressenter."

Mer från förstasidan

Senaste aktieanalyserna på Placera

Kollage_analys

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -