Det italienska varumärket förblir en av de mest ikoniska namnen inom lyxbilindustrin. Med sitt huvudkontor i Maranello, Italien, har Ferrari sedan sin grundande 1939 av Enzo Ferrari fortsatt att prägla lyx- och prestandasegmentet.
Från sina tidiga dagar som tillverkare av racerbilar har Ferrari utvecklats till att producera några av världens mest eftertraktade sportbilar. Modeller som 812 Superfast, F8 Tributo och SF90 Stradale är synonyma med prestanda, elegans och exklusivitet.
Medan många andra bilmärken strävar efter att öka sin produktionsvolym har Ferrari alltid hållit fast vid en mer restriktiv strategi för att bevara exklusiviteten hos sina fordon. Denna strategi har inte bara bidragit till att upprätthålla varumärkeslojalitet utan även till att hålla premiepriser på bilarna och säkerställa en väntelista av köpare.
Genom avancerad aerodynamik, kolfiberkonstruktion och hybridteknologi har de kontinuerligt arbetat för att förbättra prestanda och effektivitet hos sina fordon. Det som är intressant är att det finns tydliga synergier med motorsportsatsningen inom Formula 1 och de vanliga Ferraribilarna.
Trots utmaningarna finns det också många möjligheter för Ferrari att växa och utvecklas. Genom att fortsätta investera i innovation, expandera sitt produktutbud och utnyttja nya marknader kan Ferrari fortsätta att vara ett av världens mest framstående sportbilsmärken.
Under fjolåret lanserade Ferrari fem nya bilmodeller. Initialt meddelade bolaget av de skulle lansera fyra modeller år 2023, men det lanserade fem modeller: Roma Spider, SF90 XX Stradale, SF90 XX Spider, 296 Challenge och 499P Modificata. Modellerna 296 GTS och Purosangue räknas som lanseringar för 2022.
Enligt Ferrari var 499P Modificata menat att vara en "överraskning" för kunderna och ingick därför inte i den initiala listan över fyra lanseringar.
499P Modificata
De många modellanseringarna under fjolåret har satt sina spår i Ferraris orderbok som nu sträcker sig till slutet på 2025. Ferrari har under det senaste året varnat för att tillväxten i orderböckerna kommer att avta allt mer när färre och färre bilar finns tillgängliga för beställning.
Efter helårsrapporten för 2023 har vinstestimaten marginellt förändrats. Analytikerna räknar med fortsatt stark tillväxt för omsättningen på 9 procent under 2024. Det är lite över bolagsledningens guidning om en omsättning på minst 6,4 miljarder euro för 2024.
Vi tycker att bolaget är extremt välskött och aktieägarvänligt. Ledningen har under den relativt korta börshistoriken varit konservativa i sina prognoser och tror att det finns utrymme för överraskningar.
Rörelsemarginalen fortsätter att förbättras när omsättningen växer. Analytikerna indikerar en rörelsemarginal på 28,0 procent jämfört med fjolårets 27,1 procent. Och en vinst per aktie för nästa år på 7,78 euro, vilket motsvar en ökning på 12,8 procent.
Omsättningen förväntas fortsätt växa med 8 procent under 2025 till drygt 7 miljarder euro. Det ger en vinst per aktie på 8,60 euro. Rörelsemarginalen spås fortsätta förbättras till 28,7 procent 2025 och fortsätta expandera till 29,4 procent 2026.
Ferrari har ökat sitt resultat kraftigt under de senaste åren på grund av flera faktorer som förväntas fortsätta, inklusive en gradvis kontrollerad ökning av volymen och bättre produktmix.
Med en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt på 10,7 procent fram till 2026 visar Ferrari på en imponerande kontinuitet. Den historiska omsättningstillväxten under perioden 2015 till 2023 är 11,1 procent. Den starka estimerade tillväxt hos analytiker kollektivet innebär också förändringar i företagets värdering. P/E-talet förväntas minska från dagens 49,7 till 41,5 år 2026 enligt vinstprognoserna.
Det är värt att notera att både P/E-talet för 2025 och 2026 ligger under den femåriga genomsnittliga P/E-värderingen på 46,3. Det är en klart högre värdering än de flesta biltillverkare förutom Tesla. Men när det gäller värdering anser vi Ferrari är ett lyxvaruföretag och inte en biltillverkare.
Ferrari har en hög bruttomarginal och stor prissättningskraften "Pricing power", i nivå med de ledande lyxvarubolagen Hermes och LVMH.
Prissättningskraft är ett företags förmåga att kontrollera priserna på sina produkter eller tjänster, särskilt i förhållande till konkurrensen på marknaden. Det innebär att företaget har förmågan att sätta och behålla högre priser utan att förlora kunder till konkurrenter.
Ferraris kundbas består huvudsakligen av välbärgade individer, och det är inte ovanligt att de äger flera Ferrari-bilar. Med den snabbare tillväxten för antalet förmögna personer globalt än den globala BNP-tillväxten förväntas efterfrågan på Ferrari-bilar fortsätta att öka. Detta indikerar en stabil och potentiellt växande marknad för Ferrari i framtiden.
Även om Ferrari fortsätter att behålla sin status som en ledande aktör inom lyxbilindustrin, står de inför flera utmaningar i dagens föränderliga marknad. Strängare utsläppsregler, ökad konkurrens och förändrade konsumentbeteenden är bara några av de faktorer som kan påverka deras framtid.
Ett alternativ till att direkt äga Ferrari-aktier är att investera i investmentbolaget Exor, som är huvudägare i Ferrari. Det erbjuder en möjlighet till exponering för Ferrari med en betydande rabatt jämfört med att köpa Ferrari-aktien direkt.
Placera anser att Ferrari, tillsammans med LVMH och Hermes, är bland de främsta producenterna av lyxprodukter för investerare som söker långsiktig exponering mot det växande lyxsegmentet. Ferrari kommer att rapportera för första kvartalet den 7 maj, och om aktiepriset skulle sjunka, ser vi det som ett bra tillfälle för långsiktiga investerare att köpa in sig.
Gå till Placera.se och läs fler artiklar
Vill du ha koll på vad som händer på finansmarknaden?
Följ mig gärna på X
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, X, YouTube och Soundcloud
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Ferrari N.V | Köp | 384,60 | - |
Exor N.V. | Köp | 100,80 | - |