Som investerare är det lätt att lockas av de noterade lyxföretagen. Tidlösa varumärken, pricing power och höga marginaler är en riktigt fin mix. Det är inom få branscher som prishöjningar har möjlighet att bidra till ett ännu starkare och mer eftertraktat varumärke. Flera av de största lyxvarumärkena har funnits i över 100 år.
I början av året gick lyxbolagen starkt på börsen och anledningarna var framförallt två. Den ena var att Kina lyfte sina coronarestriktioner vilket gjorde att investerare förväntade sig en högre försäljning i regionen. Kina står för över 20 procent av den globala lyxmarknaden. Den andra var att investerare såg lyxbolagens kundgrupp som motståndskraftiga i tuffare tider.
Nu har pendeln svängt. Investerare oroar sig för svagare återhämtning i Kina och att lyxmarknaden i både Europa och Amerika ska krokna. I de senaste kvartalsrapporterna kunde man se vissa tecken på en svalare marknad. Exempelvis ser både jätten LVMH och Richemont en svagare konsument i USA. LVMH hade en negativ tillväxt i Amerika under andra kvartalet.
De lyxföretag som är riktade mot den allra mest förmögna kundgruppen (high end) bör klara sig bättre än de som riktar sig mer mot de “mindre” förmögna. Sett till den totala lyxmarknaden är det den övre medelklassen som står för den största delen av efterfrågan. Placera har listat några intressanta lyxaktier.
Det italienska lyxbolaget Brunello Cucinelli har ett börsvärde på 4,7 miljarder euro och aktien är upp knappt 2 procent sedan årsskiftet. Huvudkontoret ligger i den lilla byn Solomeo och bolaget noterades på Milanobörsen 2012.
Brunello Cucinelli
Företaget grundades 1978 av stylisten Brunello Cucinelli som ibland kallas för kungen av kashmir. Till en början låg det största fokuset på kashmirplagg för kvinnor. Idag är produktportföljen betydligt bredare och omfattar bland annat jackor, kostymer, klänningar, skjortor, blusar och parfymer. Klädernas råvaror är av högsta kvalitet och tillverkningen sker lokalt i Italien. Familjen Cucinelli äger över 50 procent av bolaget och Brunello Cucinellis döttrar sitter i styrelsen.
På innevarande års prognoser handlas Brunello Cucinelli till ev/ebit 31. Bolaget har en rörelsemarginal på 15 procent.
LVMH, som är världens största lyxkonglomerat, har ett börsvärde på 355 miljarder euro. Idag består koncernen av över 75 lyxvarumärken. I varumärkesportföljen ingår exempelvis Louis Vuitton, Christian Dior, Dom Pérignon, Brunello Cucinelli-konkurrenten Loro Piana och smyckestillverkaren Tiffanys.
LVMH:s vd Bernard Arnault startade karriären med att arbeta på sin fars byggföretag. I början av 1980-talet fick han idén om att skapa en grupp av olika lyxvarumärken.
Konglomeratets rörelsemarginal ligger på 27 procent och baserat på innevarande års prognoser får investerare betala en ev/ebit-multipel på 16.
Franska Hermès, som från början var en seleverkstad i Paris, grundades 1837 av Thierry Hermès. Han sålde bland annat sadlar och träns till europeiska adelsmän. Med tiden breddades produktutbudet. Sedan Hermès grundades har bolaget gått i arv och idag är den nuvarande VD:en Axel Dumas den sjätte generationen.
Förutom Hermès ikoniska Birkin-handväskor säljs bland annat smycken, scarfs, solglasögon, bälten och slipsar. LVMH äger en minoritetspost i Hermés. Bolaget har ett börsvärde på 180 miljarder euro och sedan årsskiftet är aktien upp cirka 20 procent.
Hermés har en rörelsemarginal på hela 40 procent. Baserat på 2023 års prognoser ligger ev/ebit på 30.
Brunello Cucinelli och Hermés befinner sig inom den högre delen av “lyx-pyramiden” och man kan därför argumentera för att de påverkas mindre av en sämre konjunktur i jämförelse med LVMH. LVMH har en hel del varumärken inom samma segment som duon ovan. Dock har LVMH en mängd varumärken som riktar sig till “mindre” förmögna kunder och dessa varumärken bör ta mer stryk i sämre tider.
Kursgrafer fem år
MC = LVMH
BC = Brunello Cucinelli
RMS = Hermés