Efter starka rapporter från branschkollegor, inte minst Volvo, vore allt annat än en positiv trend för försäljnings- och vinstutvecklingen även i fordonskonglomeratet Traton ett bakslag. Så blev det inte, vilket onsdagens rapport visade.
En stor orderstock har inneburit högre produktionsvolymer i år och i kombination med en allt stabilare försörjningskedja fick Traton en bra start på året, som har hållit i sig in i det andra kvartalet. Försäljningsökningen summerar till 27 procent under första halvåret och den justerade rörelsemarginalen till 8,6 procent. Under andra kvartalet specifikt låg marginalen på 8,9 procent.
Det är nära nog en fördubbling av marginalen under första halvåret och det innebär även att den nu ligger strax över guidningen för helåret 2023, som är uttryckt som ett intervall på 7-8 procent.
Det innebär också att målet för 2024 om en 9-procentig marginal är inom räckhåll. Vore det inte för osäkerheten på konjunkturhorisonten hade målet framstått som väldigt defensivt, men precis som Volvo har Traton nu en situation där man i år kan leverera fina ökningar i antalet sålda lastbilar, samtidigt som de normaliserade leveranskedjorna och en viss försiktighet bland kunderna gör att orderingången backar.
För Traton handlar det om en uppgång i lastbilsleveranserna på 20 procent under andra kvartalet, samtidigt som orderingången faller med 17 procent.
Hur oroande är den fallande orderingången egentligen?
Det är svårt att precisera eftersom det är många olika förklaringar som ligger bakom. Restriktivitet med att ta order för 2024 redan nu i Nordamerika samt hamstringseffekter inför nya utsläppsregler vid senaste årsskiftet i Brasilien är två förklaringar som kan lugna en pessimist. Samtidigt ser Traton osäkerhet kring konjunkturläget, normaliserad efterfrågan och tuffare finansieringsklimat för kunderna vilket pekar på risken för en avmattning in i 2024.
Värt att notera är att det är den amerikanska enheten Navistar samt Volkswagen Truck & Bus som står för hela ordertappet. Såväl MAN som Scania redovisar en ökad orderingång på lastbilar i andra kvartalet och givet att Scania är lönsamhetsstjärnan i koncernen är det positivt för mixen. Under andra kvartalet noterade Scania en rörelsemarginal på utmärkta 13,6 procent, vilket är långt över MAN:s 7,7 procent men då kommer det tyska varumärket från en lång period med förluster och svag lönsamhet så det är ändå ett stort fall framåt.
Den generellt osäkra situationen för 2024 syns även i analytikernas försiktiga prognoser för nästa år. Konsensusestimaten pekar på en utplaning i försäljning och ett mindre hack i marginalkurvan innan den kan börja klättra igen 2025.
Traton | 2021A | 2022A | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning, MEUR | 30620 | 40335 | 44312 | 43136 | 45924 |
Rörelsemarginal % | 5,2 | 5,1 | 7,6 | 7,2 | 7,8 |
Vinst/aktie, MEUR | 0,9 | 2,3 | 4,2 | 4,2 | 5,1 |
Utdelning/aktie, euro | 0,5 | 0,7 | 1,4 | 1,4 | 1,5 |
Källa: S&P Global |
Även om Traton har haft ett starkt år på börsen så är värderingen alltjämt påtagligt låg med ett p/e-tal under 5 i år och nästa år som sedan faller till omkring 4 om vinstprognoserna för 2025 faller ut.
En stor nettoskuld, liten free-float då storägaren Volkswagen sitter på de flesta aktierna, en historik av att inte få ut potentialen i den spretiga fordonskonstellationen samt en oro för konjunkturen är faktorer som kan sättas upp på förklaringskontot för den låga värderingen.
Vi tycker dock att den ombyggnad som Scaniaskolade vd:n Christian Levin har genomfört börjar se allt mer lyckad ut och att det finns utrymme för att aktiekursen ska kunna fortsätta klättra. Ett stort utbytesbehov av ålderstigna lastbilar kan mycket väl göra att 2024 blir ytterligare ett bra försäljningsår och analytikernas marginalprognoser kan behöva justeras upp i takt med att underpresterande enheter förbättras.
Tidigare har vi landat i slutsatsen att omställningen kommer att ta tid, men att det rätta värdet på Traton är högre än vad aktiekursen visar och att det öppnar upp för en bra affär om man är uthållig. Den slutsatsen står sig även efter onsdagens rapport.