2022 sålde Mercedes 2,04 miljoner fordon jämfört med 1,94 miljoner fordon år 2021.
Omsättningen 2022 väntas ha landat på 147,1 miljarder euro.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Omsättning MEUR | 167 971 | 147 102 | 149 382 | 153 398 |
Rörelsemarginal, % | 17,30% | 13,10% | 11,70% | 11,40% |
Vinst/aktie EUR | 21,5 | 12,7 | 11,5 | 11,7 |
Utdelning EUR | 5 | 4,97 | 4,85 | 4,83 |
Källa: Marketscreener |
Geografiskt fördelas omsättningen enligt följande: 41 procent kommer från Europa, USA står för 22 procent, Kina för 19 procent.
Stuttgartbaserade Mercedes Benz har i princip alltid uppfattats som ett lyxmärke. Under de senaste åren har ledningen under svenske VD:n Ola Källenius försökt vrida varumärket ännu starkare åt lyxhållet.
Ola Källenius
Bolaget har gjort bra ifrån sig med en mycket bra pris och produktmix, vilket gjort att problemen med leveranskedjorna inte blivit så illa som befarat.
Det som särskilt drivit på försäljningen är nya S-klassen, nya GLE SUV:en och fyra nya elbilsmodeller som alla lanserades under 2022.
Bolaget har också gynnats av att priset på begagnade bilar varit högt och stabilt.
Mercedes Benz har ingen riktigt stark ägare. Största ägaren är kinesiska statsfonden Beijing State-Owned Assets Supervision & Administration och kinesiska bilkungen och Volvoägaren Shu Fu Li. De båda äger vardera knappt 10 procent av Mercedes.
Tredje största ägaren är den Kuwaitiska statsfonden Kuwait Investment Authority med 6,8 procent av ägandet.
Mercedes Benz är en sammanslagning av världens två första bilföretag; Benz & Cie och Daimler-Motoren-Gesellschaft.
Karl Benz anses idag som uppfinnaren av personbilen och som bilindustrins fader. Patentet på den första personbilen lämnades in den 29 januari 1886 och fick nummer DRP-37435.
Karl Benz, Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach
Det innebär att Benz var några månader före Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach som också arbetade på att ta fram en bensindriven personbil.
Bilen gick under namnet Benz Patent-Motorwagen. Den första längre bilturen genomfördes sommaren 1886.
Världens första bil.
Karl Benz uppfann och patenterade även farthållaren, tändningen, tändstiftet, förgasaren, kopplingen, växelspaken och kylaren.
Under tiden Benz utvecklade bilen sa han att han utvecklade en ”hästlös vagn.” Han hade tidigt visioner om det motoriserade samhället och fick ta emot mycket spott och spe och skepsis.
Benz gjorde tre uppdateringar av bilen och 1889 var den klar att visas upp på världsutställningen i Paris.
Försäljningen av bilen hade börjat redan år 1888 och firman hette Benz & Cie. Det innebär att bilen blev den första massproducerade personbilen.
Världens första Mercedesbil.
Några år senare år 1895 patenteras världens första motoriserade buss. På det följer världens första lastbil den 1 oktober 1896.
Samtidigt med Benz utvecklade Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach en bensindriven fyrtaktsmotor som skulle kunna driva en personbil. 1884 var den första prototypen klar.
1885 tog Daimler och Maybach fram en ännu mindre encylindrig motor som monterades på ett cykelliknande fordon. Den kallades för ”Daimler-ridvagn” och är världens första motorcykel. Patentet på denna är från den 25 augusti 1885.
Utvecklingskostnaderna sprang i väg och Daimler förbrukade hela sin förmögenhet, vilket försenade deras bilprojekt. Daimler och Maybach tvingades söka kapital på marknaden och 1890 grundades Daimler-Motoren-Gesellschaft med nya investerare.
Bolagets stora framgång kom först år 1901 när man lanserade den första Mercedesbilen. Det var ett lätt fordon med stor effekt framtagen huvudsakligen av Wilhelm Maybach.
Bilen skiljde sig mycket åt från andra bilar vid den här tiden. Bilen var nu inte längre en omgjord häst och vagn. Med Mercedes börjar till exempel eran med bilracingtävlingar.
Den berömda Mercedesstjärnan patenteras i juni 1909. Från 1910 finns stjärnan i relief på bilarnas kylare.
Krisåren efter första världskriget tvingar fram fusioner. I juni 1926 fusioneras världens två äldsta biltillverkare Daimler-Motoren-Gesellschaft och Benz & Cie och bildar bolaget Daimler-Benz AG.
Karl Benz är den enda av de ursprungliga uppfinnarna som fortfarande är vid liv. Han dör år 1929 och hinner uppleva effekterna av de motordrivna fordonen och se att hans visioner om bilen stämde.
Hittills under 2023 har Mercedes Benz-aktien stigit 17 procent. Sett över ett år summeras uppgången till 6 procent. Marknadsvärdet på hela bolaget är 76,6 miljarder euro.
Mercedes Benz-aktien bevakas av 22 analytiker. 19 av dessa köpstämplar aktien. Den genomsnittliga riktkursen ligger på 86,6 euro. Det innebär en uppsida till dagens kurs på drygt 20 procent.
Aktien handlas till ett p/e-tal på 6,2 för innevarande år. Ev/Ebitda ligger på 2,0. Det är en förhållandevis låg värdering men helt i linje med andra stora konjunkturkänsliga tyska biltillverkare. Volkswagen handlas till ett p/e-tal för innevarande år på 4,3 och BMW på 7,2.
Vinsten per aktie väntas i år ligga still. Utdelningen i år spås bli 4,85 euro per aktie. Det innebär en direktavkastning på 6,75.
Frågan investerare måste ställa sig framöver är om det gynnsamma läget kommer att bestå, där bolaget kunnat koncentrera sig på de övre segmenten och kunnat få bra betalt för detta.
Framöver finns det risk för marginalpress och lägre vinst per aktie än vad konsensus är idag.
Mercedes Benz är visserligen ett mycket bra bolag, men det är svårt att sätta köp på Mercedesaktien idag när Ebit-marginalerna är höga och aktien följt med i börsrallyt i början av 2023.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
MERCEDES-BENZ GRP NA O.N. | Neutral | 72,40 | - |