Porsche börsnoterades den 29 september av den tyskbiljätten VW och var den största noteringen på 11 år. Börsnoteringen blev övertecknad flera gånger om och priset landade i den över delen av noteringsintervallet 76,50 – 82,50 euro.
Uppgången i Porscheaktien har imponerat under den korta tiden aktien varit noterad. Många småsparare har flockats till aktien och indexberäknaren MSCI inkluderade Porscheaktien i två europeiska aktieindex den 13 oktober.
En faktor bakom den starka uppgången anses vara att det finns för få aktier vilket ger en låg likviditet i aktien. Free float i Porscheaktien är låg, hela 76 procent av aktierna ägs fortfarande av VW.
Vid börsintroduktionen lade ankarinvesterarna Qatar Holdings, norska oljefonden, investmentbolaget T Rowe Price och det Abu Dhabi-ägda investmentbolaget ADQ beslag på 12 procent. Värt att notera är att T Rowe Price även är storägare i lyxbilstillverkaren Ferrari sedan börsintroduktionen 2015.
Enligt uppskattningar har andra stora institutioner och fonder har lagt beslag på runt 3 procent av aktierna, det gör att bara 10 procent av aktierna hör till de aktier som snurrar runt på börsen.
Den 16 december förväntas Porscheaktien inkluderas i STOXX Europe 600 index och det tyska DAX 40 indexet, som är ett index med superlikviditet och har ovanligt många derivatinstrument knutna till sig.
Det kommer ytterligare att öka efterfrågan på aktien från indexfonder, börshandlade fonder och aktivt förvaltade fonder som använder ovannämnda index som jämförelseindex.
Sannolikt kommer VW ha möjlighet att på sikt sälja av flera aktier i Porsche, vilket kommer att öka likviditeten i aktien.
Det är inte bara tekniska faktorer med hänvisning till den låga likviditeten i aktien som hjälp till att lyfta aktiekursen. Även fundamentala faktorer som normalt är den stora drivaren för en ökad efterfrågan på aktier har varit bra. Porsches släppte sin första kvartalsrapport som noterat bolag för årets tredje kvartal den 28 oktober.
Bolaget gjorde inte marknaden besviken och rapporterade en omsättningsökning under årets första nio månaderna jämfört med samma period i fjol. Omsättningen steg med 15,6 procent till 26 741 miljoner euro, jämfört med 23 115 miljoner euro.
Porsche | 2021A | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning, MEUR | 33 138 | 38 312 | 40 003 | 42 928 |
Omsättningstillväxt, % | 15,6% | 4,4% | 7,3% | |
Rörelsemarginal, % | 17,7% | 18,0% | 18,2% | |
Rörelseresultat EBIT, MEUR | 6 789 | 7 184 | 7 797 | |
Vinst före skatt | 4 032 | 7 252 | 7 453 | 8 117 |
Nettovinst, MEUR | 5 055 | 5 225 | 5 770 | |
Vinst/aktie, EUR | 5,5 | 5,6 | 6,0 | |
Utdelning, EUR | 1,1 | 2,5 | 2,9 | |
Källa: S&P Global Market |
Rörelseresultatet ökade till 5 048 miljoner euro från 3 590 miljoner euro i fjol. Det motsvarar en ökning på 40,7 procent. Rörelsemarginal steg till 18,9 procent jämfört med 15,5 procent.
Resultatet efter skatt blev 3 691 miljoner euro mot fjolårets 2 701 miljoner euro, en ökning med 36,7 procent mot föregående år. Porsche upprepar sin prognos om en rörelsemarginal för 2022 på 17 till 18 procent.
Årets omsättning spås landa på 38,3 miljarder euro enligt analytikernas förväntningar, vilket är i den lägre delen av intervallet som bolagsledningen indikerat på 38 till 39 miljarder euro i omsättning. Optimisten räknar med ett utfall på närmare 39 miljarder euro.
Nästa år ska omsättningen öka med drygt 4 procent och nå över 40 000 miljoner euro. Omsättningen spås fortsätta växa under 2024 med drygt 7 procent till 42,9 miljarder euro. Porscheledningens prognos på medelångsikt är en genomsnittligt årlig tillväxt på 7 till 8 procent per år.
2023 är lite av ett mellanår omsättningsmässigt för Porsche. Det beror på att de kommer att släppa tre nya elektrifierade modellerna: Macan, 718 och Cayenne under 2024 och 2025 med start om ett år.
De senaste åren har Porsche investerar mycket i förnyelse av bilproduktionen för anpassningar till elbilsproduktion. Målet är hälften av alla sålda bilar 2025 ska vara rena elbilar eller helhybrider. 2030 räknar bolaget med att 80 procent av alla sålda bilar är rena elbilar.
I år väntas en vinst per aktie på 5,5 euro. 2023 väntas ett marginellt lyft till 5,6 euro per aktie. En starkare tillväxt förväntas först 2024, då till 6 euro per aktien. Tillväxten spås komma när Porsche släppt de kommande nya elektrifierade modeller under 2024 och 2025.
P/e-talet ligger på 18,5 i år och 18 för kommande år och sjunker till 16,7 på 2024 års analytikerprognoser. Värderingen är högre än premiumtillverkare som Audi, BMW, Mercedes och Volvo, men det är även lönsamheten. Och inte minst har tillväxten för antal sålda bilar de senaste tio åren utklassat premiumtillverkarna.
Men värderingen är hälften av lyxbilstillverkaren Ferraris värdering. Porsches värdering bör vara lägre än Ferrari, då Ferrari har högre marginaler per såld bil och stabil tillväxt. Men frågan är om värderingsgapet är väl stor. Och en viktig faktor som talar för Porsche är att de kommit längre i sin elektrifiering av bilmodellerna än Ferrari.
Porsche imponerar, de har gjort en av bilvärlden bästa resor de tio senaste åren sätt till antal sålda bilar.
2011 såldes knappt 120 000 bilar och under fjolåret såldes det drygt 300 000 Porschebilar. En nyckelfaktor bakom den starka försäljningsutvecklingen är nya modeller. Genomsnittspriset per bil är 100 000 euro vilket är dubbelt upp mot vad premiumtillverkarna Audi, BMW, Mercedes och Volvo får.
De två nyaste modellerna Macan och helelektriska Taycan står för den största tillväxten av modellerna det senaste året. Taycan drabbades av en försäljningsminskning under det senaste kvartalet beroende på problem med leveranskedjor. Men orderboken för Taycanmodellen är stor.
De båda SUV-modellerna Cayenne och Macan är bolagets storsäljare. Under det tredje kvartalet levererades 66 769 Cayenne och 59 604 Macan.
Porsches starka varumärke gör att företaget har varit ovanligt motståndskraftigt mot inflationsmiljön. Kundgruppen är mycket köpstark. Bolaget har lyckats väl med prishöjningar för att kompensera höjda kostnader. Det vittnar inte minst den stigande rörelsemarginalen om.
Det starka varumärket borgar även för ett starkt kassaflödet och bolaget har en stark balansräkning. Som lönsam nischmarknadsledare gillar vi att bolaget investerar en betydande andel i forskning och utveckling vilket möjliggör att hålla konkurrenterna bakom sig.
Porscheledningens mål är att dela ut 50 procent av vinsten. Utdelningen för 2022 års vinst spås landa på 1,1 euro som växer till 2,7 euro för 2023 års vinst.
Analytikernas genomsnittliga riktkurs för Porsche är för närvarande 109 euro, vilket indikerar en uppsida för aktien på drygt 8 procent. Högsta riktkurs tangerar 140 euro och den lägsta 82,5 euro. Totalt är det 13 analytiker som följare aktien för tillfället, men det spås bli flera analytiker.
Placera gillar Porsche och ser en begränsad nedsida i aktien när flera indexberäknare inkluderar aktien i diverseindex. Varumärket är urstarkt och rabatten till Ferrari är stort på hela 50 procent mätt i p/e-tal, vilket vi tycker är väl mycket.
Bolaget har en tydlig pipeline med elektrifierade bilmodeller och man har lyckats bra med lanseringen av bolagets första helelektriska modell Taycan. Detta trots problem med underleverantörskedjan som mångt och mycket är covid-relaterat, och att företaget sannolikt haft omställnings- och inkörningsproblem som är relaterade till övergången av ny elbilstillverkning.
För en placerare med lång investeringshorisont är Porscheaktien med börskoden P911 ett intressant långsiktigt köp.
Gå till Placera.se och läs fler artiklar
Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden.? Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.
Följ mig gärna på Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, Twitter, YouTube och Soundcloud
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Dr. Ing. hcf. Porsche Vorzugsaktien | Köp | 101,76 | - |