Lyxvarusektorn i Europa har för vana att endast lämna försäljningssiffror för det första och tredje kvartalet. Hel- och halvårssiffrorna är däremot fullständiga rapporter. LVMH är först ut i vanlig ordning.
LVMH redovisar en ökad omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Och utfallet var bättre än förhandstipsen, vilket ger aktien nytt bränsle.
Den rapporterade omsättningen steg 27,4 procent till 19 756 miljoner euro, jämfört med 15 512 miljoner euro i fjol. Organisk tillväxt när bolaget räknar bort valutaeffekter var 19 procent och betydligt bättre än förväntade 13 procent enligt analytikerna. Drygt 8 procentenheter var valutaeffekten relaterat till en allt svagare euro.
Den geografiska efterfrågan var starkast i USA, Europa och Japan. USA och Europas andel av den totala försäljningen ökade under årets första nio månader och står nu för 26 respektive 16 procent av den totala försäljningen. Ökat resande i USA och Europa anses vara en bidragande anledning till högre försäljning.
I Asien exklusive Japan fortsatte försäljningen att öka under det tredje kvartalet. Bolagsledningen ser fortsatt begränsningar med covidnedstängningar, speciellt i Kina och Hongkong och det är en bit kvar innan man tillbaka på nivåerna före covidutbrottet.
LVMH stängde alla butiker i Ryssland den 6 mars till följd av invasionen av Ukraina. Den ryska marknaden uppskattas stå för mindre än 1,5 procent av omsättningen inom hela koncernen.
LVMH:s största och lönsammaste affärsområde, mode och lädervaror, fortsätter att driva på försäljningstillväxten under det tredje kvartalet. Mode och lädervaror står för 49 procent av bolagets totala omsättning under det tredje kvartalet. Den rapporterade försäljningen ökade med 30 procent. Den organiska tillväxten var nära 24 procent.
Affärsområde | Kv 3 2022 | Kv 3 2021 | Tillväxt | % | |
Mode & lädervaror | 9 687 | 7 452 | 30,0% | 49,0% | |
Selektiv detaljhandel | 3 465 | 2 710 | 27,9% | 17,5% | |
Klockor & smycken | 2 666 | 2 137 | 24,8% | 13,5% | |
Parfym & kosmetik | 1 959 | 1 643 | 19,2% | 9,9% | |
Vin & spritdrycker | 1 899 | 1 546 | 22,8% | 9,6% | |
Totalt | 19 756 | 15 512 | 27,4% | ||
Källa: LVMH rapporterade siffror |
Bakom försäljningsframgången ligger fortsatt stor efterfrågan på flaggskeppsmärkena Louis Vuitton och Christian Dior. Bland de mindre märkena såg resväskespecialisten Rimowa en stark efterfrågan på resväskor i spåren av ett ökat sommarresande.
Näst största affärsområdet Selektiv detaljhandel ökade den rapporterade försäljningen med knappt 28 procent under kvartalet. Efterfrågan är främst drivet av att kunderna åter kommit tillbaka till butikerna efter nedstängningar. Affärsområdet påverkas fortfarande av nedstängningar i Kina och Hongkong.
LVMH:s tredje största affärsområde, Klockor och smycken, ökade den rapporterade försäljningen med knappt 25 procent, vilket även är en tydligt tillväxt jämfört med andra halvåret.
Den amerikanska juveleraren Tiffanys som är LVMH:s senaste storförvärv fortsätter att imponera. Även den italienska juveleraren och klocktillverkaren Bulgari hade en bra efterfrågan på både juveler och klockor. Enligt bolaget tror man att affärsområdet passar bra in i en inflationsmiljö, då både guld och klockor gynnas av det.
Ledningen säger att man genomfört framgångsrika prishöjningar under året inom flera varugrupper, och att man har bra kontroll på kostnaderna. De ser en fortsatt efterfrågan på bolagets produkter under resterande delen av året.
Försäljningsrapporten från LVMH stärker sektorn och inte minst att LVMH lyckats bättre än förväntat i ett tufft markandsklimat med delvis fortsatta covidnedstängningar i Kina, Ukrainakrig och viss kostnadsinflation.
Marknaden gav tummen upp för rapporten men det är tydligt att marknaden skrämts av galopperande inflation och recessionsoro då LVMH-aktien tappat 14,5 procent sedan årsskiftet inräknat dagen uppgång på runt 2 procent.
Men Placera tycker att det finns flera intressanta faktorer som talar för LVMH och att det finns potential för stigande kurser på sikt.
Årets nedgång i aktiekursen i kombination med stigande vinst innebär att värderingen har blivit klart lägre och alltmer attraktivt.
LVMH | 2021A | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning, MEUR | 64 215 | 78 117 | 83 482 | 89 356 |
Omsättningstillväxt, % | 43,8% | 21,6% | 6,9% | 7,0% |
Rörelsemarginal, % | 26,7 | 27,4 | 27,8 | 28,1 |
Rörelseresultat EBIT, MEUR | 17 151 | 21 381 | 23 197 | 25 134 |
Nettovinst, MEUR | 12 036 | 14 322 | 15 751 | 17 214 |
Vinst/aktie, EUR | 23,9 | 28,4 | 30,9 | 34,3 |
Utdelning | 7,0 | 12,0 | 13,3 | 14,7 |
Källa: Factset |
Värt att notera är att LVMH:s värdering på 22 är klart under det historiska snittet och i kombination med det starka kassaflödet är bolaget sannolikt redo för nya kompletterande förvärv. Lägg till en stark och ökande rörelsemarginal så ser bolaget klart aptitligt ut.
Ser vi på snittet för LVMH-aktiens riktkurs hos analytikerna finns det en betydande potential för kursuppgång. Riktkursen ligger i skrivandet stund på 781 euro vilket motsvarar en potential på 25 procent.
På minussidan är det är lätt att konstatera att marknaden har skrämts av att den globala tillväxten ska sakta in i recession och det ska spilla över på minskad konsumtion av lyxvaror. Frågan om det är en överdriven oro och marknaden redan tagit i tillräckligt i och med årets kursnedgång.
Försäljningsrapporten förstärker vår syn på bolagen. Vi är fortsatt positiva till LVMH, där huvudargumenten är dels potentialen för ett värderingslyft i kombination med fortsatt uppjusterade vinstprognoser. Vi tror att bolagen fortsätter att överraska med fortsatt stark försäljning.
Det finns en krydda för LVMH som har en historik av lyckade förvärv nu när bolaget, med sitt starka kassaflöde, har stärkt sin balansräkning.
Gå till Placera.se och läs fler artiklar
Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden+ Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.
Följ mig gärna på Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, Twitter, YouTube och Soundcloud