Med 12 miljarder dollar i omsättning och en årlig tillväxt på 125 procent vore Apples hörlursdivision en dröm-start up att investera i, enligt teknikbloggaren Kevin Rooke.
Att divisionen levererar en bruttomarginal på uppskattningsvis 30–50 procent gör inte saken sämre.
Airpod-hörlurarna lanserades 2016 som en produkt att merförsälja tillsammans med nya Iphones. Nu ser lurarna ut att ha utvecklats till något större.
Utan problem skulle hörlursdivisionen stå sig som ett fristående bolag – med en omsättning i nivå med Adobe, Nvidia, AMD, Uber och Spotify för att nämna några.
Med en antagen prislapp på 4–5 gånger försäljningen skulle man kunna argumentera för att Apples hörlursdivision har ett marknadsvärde kring 50 miljarder dollar.
Enligt Kevin Rooke har fler än 100 miljoner Airpods sålts världen över. På fyra kontinenter finns fler än 900 miljoner Iphones, vilket innebär att penetrationen är låg och att Iphone-användarna främst väljer tredjepartsleverantörer eller använder det sladdburna lurarna som följer med telefonen gratis.
Att försäljningen skulle stiga lika mycket under kommande år faller dock på sin orimlighet. Men en del analytiker spekulerar i att Apple kommer att lansera diverse mjukvaror kring Airpods, bland annat ett eget operativsystem. Kanske är Apple i farten att skapa ett eget ekosystem kring sin nya storsäljare. Det vore häftigt.
(Ytterligare ett spännande ben inom Apple är Appstore. Bara under perioden julafton till nyårsafton köptes mjukvara för 1,42 miljarder dollar, en ökning på 16 procent mot samma period ett år tidigare. Sedan lanseringen av Appstore har apputvecklarna som sålt sina alster där tjänat mer än 155 miljarder dollar. Mest populära är appar som Googles Youtube, Facebooks Instagram och Messenger samt apparna Snapchat och Tiktok.)