Första besök är hos hotell- och taxfree-operatören Hotell Shilla. Trots kinesiskt förbud mot paket- och gruppshoppingresor från Kina till Sydkorea har man lyckats höja vinsten i år. Hotell Shilla är ett bet på kinesisk lyxshopping.
Vi besöker ett av Hotell Shillas två lyxhotell i Seoul. Lyxhotellet är ligger bra och är fint placerat på en höjd med grön omgivning. Direkt man kliver in i entren är närvaron av lyxbutiker tydlig. Här finns många ledande europeiska lyxmärken som italienska Fendi, franska Cartier, italienska Prada och glasprodukter från Baccarat. Högst upp i hotellet ligger Sydkoreas enda trestjärniga restaurang.
Vi får en genomgång av direktör Taehoon Kim. Hotell Shilla består av två divisioner, en Hotel & Leisures-del som står för 9 procent av omsättningen samt Taxfree-handeln som har hela 90 procent av intäkterna.
Hela 60 procent säljer man till kinesiska turister som åker till Sydkorea för shopping. Och av det är 70 procent från kinesiska bulktrader, nutidens grosshandlare.
En kort promenad från lyxhotellet ligger ett stort taxfree-shoppingcenter, med ett enormt lyxutbud. Shoppingcentren är utvecklade för att ge den kinesiska turisten en total lyxshoppingupplevelse. Att åka dit och handla lyxprylar är 40 - 50 procent billigare än att köpa motsvarande produkt i Kina.
Kommersen är hög i lyxbutikerna som ligger vägg i vägg med varandra. Men det är lägre aktivitet än tidigare, eftersom den kinesiska regeringen satt stopp för den typen av reseshoppingpaket som riktades mot kinesiska turister som verkade som grosshandlare. De handlade stora mängder lyxvaror, transporterade hem dem till Kina och sålde vidare i form av ett Tupperware-party.
I spåren av den minskade strömmen av bulkhandlande kineser har aktien har haft det tufft på börsen i år. Marknaden oroas också över att den kinesiska tillväxten ska minska vilket skulle spilla över på lyxkonsumtionen inom Kina.
Snabbt iväg med bussen vidare till dagen sista stopp som är Amorepacific, en sydkoreansk tillverkar av premiumkosmetika. Huvudkontoret är modernt och nybyggt, med mycket exponerad betong.
Amorepacifics produkter bygger på naturlig och klassisk asiatisk skönhet. Bolaget grundades redan 1945, och man sålde då bolagets produkter via dörrförsäljning. Bolaget fokuserar på kvalitet och Asian Beauty är ledstjärnan, vilket innebär att man använder organiska asiatiska produkter som ginseng, grönt te och bönor. Bolaget har en tydlig profil att upplevas som naturnära och hållbart.
Bolaget har ett brett utbud av skönhetsprodukter, de utvecklar egna produkter och har egen tillverkning. Produktutbudet omfattar hudvård, shampoo, tvålar, tandkräm och hälsote. Amorepacifics skönhetsprodukter är premiumprodukter i det övre prissegmentet.
Bolaget har ett marknadsvärde på knappt 80 miljarder kronor. Aktien har gått kräftgång på börsen under några år. Lönsamheten har minskat när man har byggt ut kapaciteten för att möta framtida efterfrågan från Kina, som till viss del avstannat. Även för Amorepacific står Kina för en stor del av bolagetsintäkterna. Men den klart största delen av intäkterna står Sydkorea för.
Carnegie fonders Gunnar Påhlson berättar att han tidigare ägt bolaget i sin Asienfond men sålde aktien 2016.
Imorgon blir det nya företagsbesök, ett inom robotisering och AI-tema, Sydkoreas största sociala plattform och sist men inte minst Samsung Electronics, Sydkoreas klart största bolag.
Här läser du alla artiklar från Asien-resan.
Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, på Twitter och på YouTube.