Swedencares framgångar hittills bygger på en 15 år gammal produkt innehållande en patenterad alg vars ämnesinnehåll ska bidrar till en bättre munhälsa hos både djur och människor.
Merparten av försäljningen sker mot husdjursmarknaden. Den främsta anledningen är att djur, som inte borstar tänderna regelbundet, får större nytta av att genom kosten förbättra sin munhygien.
Patentet på den storsäljande algen gäller fram till 2021 i EU, USA och Japan. Därefter är det fritt fram för konkurrenter att använda samma ingrediens i egna produkter.
Men till skillnad från läkemedel och kosttillskott för människor är problemen med generiska lågprisalternativ inte lika stort på husdjursmarknaden. Den är från början mindre reglerad och varumärket spelar därför en större roll när konsumenten vill säkerhetsställa kvalitén. Som först ut har Swedencare därför en given fördel.
Från början såldes kosttillskottet Plaqueoff som ett pulver. Framgångarna fortsatte när algen också inkluderades i godisbitar och tuggben. Den senare varianten har först lanserats i USA där produkten snabbt blivit en succé. Introduktion på övriga marknader väntar nu.
Ett kattfoder med algen inkluderat har introducerats efter kvartalets utgång. Det har skett genom ett samarbete med Musti Group. Flera varianter - även till hundar lär vänta. Och det mest eggande med detta är mycket goda marginaler på just torrfoder.
Tre entreprenörer, där ibland bolagets vd Håkan Lagerberg, köpte rätten till algen av upphovsmannen och tog bolaget till First North i mitten på förra året. För pengarna i emissionen köptes fyra säljbolag som tidigare distribuerat produkterna.
Håkan Lagerberg
I och med det hanterar Swedencare till stor del sin egen försäljning men finns tillgängliga på totalt cirka 50 marknader även via externa partners.
Swedencare var från början ett enproduktsbolag med alla riskerna som de innebär. Men den uttalade strategin är att växa genom förvärv och att sälja nya produkter genom bolagets globala försäljningsnätverk.
Förvärvet av varumärket Nutriscience, som tillverkar ett kosttillskott för hästmagar, har visat att detta varit fullt möjligt. Beroendet av Plaqueoff har minskat, även om preparatet förblir storsäljaren.
Tidiga prognoser från bolaget inkluderade ytterligare förvärv för att nå 200 Mkr i omsättning år 2020. Men efter den starka utvecklingen hittills tror bolaget nu att målet kan vara möjligt att nå organiskt.
I år har omsättningen ökat med 64 procent och intäkterna överstiger redan hela fjolårets med ett kvartal kvar på året.
Försäljningen har fördelats främst över Europa (61%), USA (21%) och Asien (12%). Stor potential ser bolaget i Kina där antalet sällskapsdjur ökar stadigt. Och Asien har bidragit mest till tillväxten i tredje kvartalet.
För att nå målsättningen om 200 Mkr i omsättning – dessutom givet en rörelsemarginal över 30 procent - måste försäljningen växa med i snitt med 35 procent per år, under det närmaste tre åren.
Det bör dock inte vara omöjligt givet den historiska tillväxten. Fortfarande är marknadsandelen mycket liten globalt och omsättningen relativt låg till att börja med, vilket gör det enklare att prestera stora tillväxttal.
Bolaget har en liten nettokassa, så att lånefinansiera nya bolagsköp utan att anstränga balansräkningen är fullt möjligt.
Börsvärdet uppgår idag till 380 Mkr. Baserat på den bolagets egna prognos för år 2020 skissar vi prislappen till 11 gånger årsvinsten om tre år. På årets prognos talar vi snarare om ett p/e-tal en bit över 30-strecket.
Humaniseringen av husdjur är en jättestark trend. Ägarna ser sina sällskapsdjur som en del av familjen. Då sparas inget krut, och bara det bästa är gott nog när det kommer till hälsa och kost till jycken.
Mycket talar därför för Swedencare som har en bra försäljningsplattform och en snabbväxande kassako att bygga ytterligare varumärken kring.
Ledningen har stort ägande i bolaget och i ägarlistan återfinns också AMF Fonder, SHB Fonder och Anders Lönner.
En liten känga skickar vi till bolaget för ett par oförståeliga reklamtexter på hemsidan. Dessa verkar vara mer eller mindre direktöversatta från andra språk - men betydelsen har gått förlorade. Det ger inget seriöst intryck.
På nuvarande meriter är Swedencare fullvärderat. Men givet den långsiktiga potentialen är det ändå intressant att följa med på tillväxtresan. Placeras råd blir att köpa en liten chanspost till den långsiktiga portföljen.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Swedencare | Köp | 24,00 | - |