Svensk Handel presenterade på torsdagemorgonen siffror som visar på en fortsatt kräftgång för kläd- och skohandeln i Sverige. Klädhandeln föll med drygt 6 procent i februari och skohandeln med 2 procent.
Utvecklingen för klädhandeln har varit svag en längre tid, trots köpstarka hushåll. Ökad e-handel som inte fullt ut fångas upp i statistiken är sannolikt ett skäl till att siffrorna ser dystra ut. För de etablerade aktörerna är konkurrensen hårdare än någonsin då inträdesbarriärerna på marknaden sjunkit kraftigt.
På börsen har också de större klädkedjorna haft en avslagen tillvaro. Bjässen H&M har gått kräftgång i två års tid nu. Från toppen i februari 2015 är nedgången i skrivande stund 30 procent. Någon vändning har inte gått att konstatera de senaste månaderna. Aktien står på minus 10 procent för det senaste halvåret.
Trög försäljning och ökade kostnader innebar sjunkande vinst för H&M i fjol. I år räknar analytikerna enligt databasen Factset i snitt med att vinsten ökar med 11 procent, lika mycket som omsättningen. P/e-talet på innevarande år är 19 vilket är lågt för att vara H&M.
Dollarstyrkan som leder till dyrare inköp och lägre bruttomarginal är ett orosmoln i H&M och hela sällanköpshandeln. I H&M tycks bolaget även få ut dålig effekt på sin e-handelssatsning. När butikerna redan finns nästan överallt blir sannolikt tillskottet från att även sälja på nätet lägre.
MQ har också satsat hårt på att kombinera e-handel och fysiska butiker men även de upplever en trög försäljning. Det senaste kvartalet (september till november i fjol) slutade på minus 5 procent i jämförbara butiker.
En mindre aktör som Odd Molly har däremot allt att vinna på nätet. Bolaget rapporterar om bra drag i sin onlinebutik och försäljningen ökade totalt sett med 23 procent under 2016.
Bland de större klädkedjorna har Kappahl bäst drag i butikerna. Under september till november ökade försäljningen i jämförbara butiker med 5 procent. Bolaget kommer dock från låga nivåer då de haft stora problem att hitta rätt i sina kollektioner de senaste åren.
I Kappahls innevarande, brutna räkenskapsår väntas intäkterna öka med 6 procent. Stärkta marginaler spås bidra till ett vinstlyft på 23 procent. På innevarande års estimat värderas aktien till p/e 12.
Det är högre än MQ som också spås ett kraftigt vinstlyft i år, även i deras fall drivet huvudsakligen av förbättrad lönsamhet. MQ-aktien väntas dock bjuda på en klart bättre direktavkastning än Kappahl.
Bäst direktavkastning bland klädbolagen får man dock som vanligt i Björn Borg, 5,3 procent i vår och 6,6 procent nästa år enligt Factsets prognos. Bolaget slipper i år att betala tilläggsköpeskilling till tennisspelaren Björn Borg för rätten till hans namn. Det ger vinsten ett rejält lyft.
En del av detaljhandeln som sammantaget klarat sig bättre än kläd- och skobranschen är järn- och bygghandeln. Efter ett urstarkt 2015 väntade sig många en nedgång under fjolåret. HUI:s branschsiffror visade dock på en ökning på 4,4 procent och tillväxten har hållit i sig under inledningen av 2017.
På börsen har dock utvecklingen varit avslagen även inom bygg- och järnhandeln.
Byggmax tappade andelar under fjolåret. i jämförbara butiker steg deras omsättning med 0,8 procent. Bokslutsrapporten från Byggmax var en besvikelse. Resultatet tyngdes av en svag utveckling för nyförvärvet Skånska Byggvaror. Aktien har mest glidit sidledes det senaste året.
En bättring väntas i år då omsättning och vinst spås stiga 10 procent. Värderingen är relativt låg och direktavkastningen ligger kring 4 procent.
Om Byggmax tappat andelar så har Swedol stärkt sina. Försäljningen ökade exklusive förvärv med 12 procent i fjol. En storaffär genomfördes under 2016 som ger tillväxten en skjuts i år. Färre engångskostnader bidrar till att lönsamheten väntas förbättras. Swedol värderas i linje med Byggmax men ger sämre direktavkastning.
Här nedan kan du se hur de olika aktierna i kläd- och järnhandelssektorerna utvecklats på börsen det senaste halvåret.
Prognoserna som omsättnings- och vinsttillväxten baseras på avser det innevarande räkenskapsåret. Många av bolagen har brutet räkenskapsår och även i deras fall avser tillväxtprognoserna innevarande år.
I exempelvis Kappahl och MQ har utdelningen för det förra räkenskapsåret redan dragits.