Ahlsells första kvartalsrapport sedan börsintroduktionen blev en succé. Bokslutsrapporten för 2016 presenterades i slutet av januari och skickade upp aktien drygt 8 procent. Utfallet i fjärde kvartalet var bättre än väntat på de flesta punkter. Kursen har fortsatt uppåt en bit till sedan dess.
Ahlsell säljer installationsprodukter inom vvs och el samt verktyg och förnödenheter till proffskunder i Sverige, Norge och Finland. Mindre verksamheter finns dessutom i Danmark, Estland, Polen och Ryssland.
Bolaget är inom sina valda områden den ledande distributören i Norden. Bolaget har totalt lite drygt 210 butiker och över 5 000 anställda. Börsintroduktionen i slutet av oktober i fjol var den största på många år på Stockholmsbörsen. Rensat för skuldsättning värderas bolaget till dryga 30 miljarder kronor.
Historiken är lång och går 140 år tillbaka i tiden. Ahlsell var under 20 år från mitten av 1960-talet börsnoterat. 1986 köpte Trelleborg ut bolaget från börsen och sedan dess har ägandet bytt händer ett antal gånger. Riskkapitalbolaget CVC Capital förde så tillbaka bolaget till börsen i fjol och äger fortfarande 60 procent av aktierna.
Sverige är den klara huvudmarknaden för Ahlsell. Där återfinns hälften av butikerna och Sverige är också den överlägset mest lönsamma marknaden för bolaget. Hela 86 procent av fjolårets rörelseresultat genererades därför i Sverige. Tvåa var Norge med 7 procent.
Med sin tyngd inom VVS och el-installation är byggkonjunkturen avgörande för Ahlsell. Byggmarknaden svarar sammantaget för cirka två tredjedelar av koncernens omsättning.
Marknaden för renoveringar är aningen mer viktig än den för nybyggen. Det är positivt såtillvida att renoveringar tenderar att förekomma även i sämre tider medan nybyggandet kan bromsa rätt häftigt, särskilt husbyggandet. Efterfrågan blir därför något mer konjunkturstabil.
För närvarande gynnas Ahlsell bland annat av de stora upprustningsprojekt som pågår i miljonprogrammen runt om i Sverige. Det är en bidragande förklaring till varför Ahlsell kunde växa snabbare än den allmänt starka byggmarknaden i Sverige i fjol.
Organiskt steg försäljningen i Sverige med 8 procent under 2016. Även stora anläggnings- och infrastrukturprojekt har bidragit till den goda försäljningsutvecklingen under året. Stora projekt innebär hög försäljning, men de för också som regel med sig något lägre marginaler. De senaste kvartalen har också lönsamheten backat något i Sverige.
Det beror dock även på att jämförelseperioden, avslutningen av 2015, var mycket stark. Då väntade en rot-avdragssänkning vid årsskiftet vilket satte fart på många privata renoverings- och byggprojekt. Ahlsell servar allt från de stora byggbjässarna till småbolag. Typkunden är byggfirmor med 5-20 anställda.
Kunderna kan lägga sina order via telefon, webb eller gå till butikerna. Där är tanken att de ska hitta i princip allt de behöver för ett projekt förutom själva byggmaterialet.
Konceptet har varit framgångsrikt och tillväxten för Ahlsell har historiskt legat kring 7 procent om året. Då inkluderas även förvärv vilket har varit en viktig tillväxtfaktor för bolaget genom åren.
Under 2016 bidrog förvärv med 1 procents tillväxt. Tre företag köptes i Sverige med totalt 600 Mkr i omsättning. Målsättningen framöver är att Ahlsell ska fortsätta växa både organiskt och via förvärv på samtliga marknader. Vd Johan Nilsson skriver i bokslutsrapporten att bolaget ser många potentiella förvärvsobjekt.
Tillväxtmålet är formulerat som 2-3 procentenheter mer än den underliggande marknaden. Den räknar Ahlsell i sin tur växer med 4 procent om året.
Något lönsamhetsmål är inte formulerat annat än att marginalen löpande ska förbättras. Det är kanske främst i Norge och Finland som det på kort sikt finns potential att lyfta marginalerna ytterligare. Lönsamheten förbättrades under 2016, men i takt med att volymerna stiger räknar Ahlsell med fortsatta förbättringar.
Utsikterna för 2017 är fortsatt goda, framför allt i Sverige där byggmarknaderna fortsätter gå för högtryck. Fortsatta egna tillväxtinitiativ och interna förbättringar bäddar enligt Johan Nilsson för en bra försäljningsutveckling.
Enligt SME Direkt räknar analytikerna i snitt med att Ahlsell i år ökar omsättningen med 6 procent. Rörelsemarginalen väntas förbättras och snittprognosen för vinst per aktie är 3,09 kronor. För 2018 väntas 4 procents omsättningstillväxt och en ytterligare förbättring av rörelsemarginalen. Vinsten per aktie stiger då 11 procent till 3,43 kronor.
De prognoserna innebär p/e-tal på 19 respektive 17 för de närmaste åren. Den föreslagna utdelningen på 35 öre per aktie innebär en direktavkastning på 0,6 procent. För de kommande åren pekar prognoserna mot direktavkastningar på 2,7 procent respektive 3,0 procent.
Ahlsells aktie har stigit drygt 10 procent sedan bokslutsrapporten och värderingen är inte direkt låg. Den är dock strax under flertalet andra förvärvshungriga teknikhandlare på börsen.
Ahlsell har en stark position inom sina nischer och marknadsutsikterna för de närmaste åren är fortsatt ljusa. Listan på förvärvsobjekt är enligt bolaget lång men en relativt hög skuldsättning bromsar rimligtvis tempot något. I gengäld finns fortsatt potential att förbättra marginalerna utanför Sverige vilket bidrar till vinsttillväxten de kommande åren.
Från dagens nivåer kommer aktien kanske inte att vara någon raket, men på lite sikt tror vi Ahlsell har mer att ge. Rekommendationen blir Köp.