Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 4 den 25 januari. Läs mer om Börsveckan.
Activision Blizzards historik går tillbaka till 1979 då Activision startades som den första oberoende spelutvecklaren för Atari. Dagens koncern, som i fjol inkluderades i S&P 500-index, kom till genom en fusion 2008 av franska Vivendi Games tillgångar, främst den amerikanska spelstudion Blizzard, och det anrika Activision med bas i Santa Monica, Kalifornien.
Fusionen samlade två av de största speltitlarna genom alla tider under samma tak: Call of Duty och World of Warcraft.
Som framgår av tabellen är Call of Duty det spel som genererat mest intäkter i butiksledet av alla de senaste tio åren. Totalsiffran lär vara uppe en bra bit över 11 miljarder dollar.
Rollspelet World of Warcraft (WoW) finns däremot inte med på listan eftersom det genererar pengar genom abonnemangsavgifter som spelarna betalar månadsvis för att vara med.
På sin höjd hade WoW 12 miljoner betalande spelare 2011 men siffran är nere kring 5,5 miljoner i nuläget. Spelet genererar dock fortfarande miljardomsättning.
En stor del av Activision Blizzards framgång ligger i att det vårdat tillgångarna på ett bra vis.
Uppföljare, expansionspack, nya världar och karaktärer underhåller och ökar intäkterna. I år är till exempel en expansion av spelmiljön för WoW på gång samtidigt som en film baserat på spelet väntas ha premiär i juni.
De återkommande intäkterna från WoW har bidragit till att Activision Blizzard har en stabil och hög lönsamhet. Rörelsemarginalen har snittat 31,1 procent de senaste fem åren.
Dessa bägge titlar är fantastiska tillgångar för Activision Blizzard och kommer säkert att generera stora intäkter under många år än, tack vare en stor och trogen spelarbas. Men på sikt är det ändå oroande att företaget är så beroende av ett mindre antal spel. Under 2014 svarade WoW, Call of Duty och det barninriktade Skylanders för 67 procent av Activision Blizzards intäkter och ”signifikant” mer av koncernens rörelseresultat, enligt årsredovisningen.
Att så mycket intäkter kommer från mogna titlar sätter ett frågetecken för den långsiktiga tillväxtkraften i koncernen. Det faktum att Activision Blizzard inte avser redovisa antal abonnenter på WoW i framtiden är inget gott tecken.
Activision Blizzard framstår dessutom som mer ”fast” i PC- och konsultplattformarna än en aktör som EA då de haft svårt att få fram bra titlar för mobila enheter. En succé finns, Heartstone, men generellt sett verkar Activision Blizzards innehåll ha svårare att hitta mobila tillämpningar än EA:s.
Ledningen är förstås medveten om dessa utmaningar och jobbar på flera fronter för att bredda intäkterna över fler stora varumärken och plattformar, till exempel genom att relansera en modern version av storsäljaren Guitar Hero samt investera i e-sportföretag. Men det stora draget är förvärvet av mobilspelbolaget King i höstas.
Activision Blizzard betalar 50 miljarder kr i kontanter för King som ligger bakom ett av de största mobilspelen genom alla tider, Candy Crush Saga. Det är en stor affär för Activision Blizzard vars börsvärde är cirka 215 miljarder kr.
Den är ändå inte överdrivet dyr då King värderats mycket lågt på New York-börsen på grund av sina odifferentierade intäkter och fallande tillväxttakt. Prislappen motsvarar ev/ebit 6,1 på rullande rörelsevinst. Activision Blizzard själva värderas till 17 på samma nyckeltal!
Tanken är att King ska förbli en fristående spelutvecklare precis som Blizzard vid fusionen 2008. Ledningen ser ändå viktiga möjligheter till samverkan efter affären – särskilt genom att släppa loss King med sitt mobilkunnande på Activision Blizzards stora rättighetskatalog.
Från Kings sida är man angelägen om att hitta spelidéer som tilltalar en manlig publik, en stor majoritet som betalar för att spela Candy Crush, Bubble Witch med mera är nämligen kvinnor. Activision Blizzard har sådana varumärken.
Givet att förvärvet av King går som planerat kommer Activision Blizzard se attraktivt värderingsmässigt ut på nuvarande vinster – p/e-talet sjunker från 22 på innevarande år ned mot 16 inklusive King, enligt vår beräkning (som hänger lite på vad man tror om finansieringen). Det är en värdering som ger utrymme för kurslyft om vinsttillväxten blir de 10-15 procent årligen för ”gamla” Activision Blizzard som analytikerna tror på.
Utvecklingen för King är dock en riktig joker givet att vinsterna genereras av enklare spel (”causal”) vilket är en kategori som inte verkar låna sig till lika långlivade varumärken som inom pc- och konsolvärlden.
I grunden tycker vi att spelbolagen är intressanta investeringar och det gäller även Activision Blizzard. Men det är ett minus att så mycket intäkter kommer från megasuccér som peakat och förvärvet av King löser inte det problemet, utan späder snarare på det.
Rådet blir köp – men vår favorit av de två spelaktierna är Electronic Arts.