Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 41 den 5 oktober. Läs mer om Börsveckan.
Ägarna i form av ett riskkapitalbolag samt de sex grundarna vill sälja 12,5 miljoner aktier för 54-59 kr vilket ger ett erbjudande på drygt 700 Mkr. Ingen nyemission görs så detta handlar helt och hållet om att ägarna cashar hem.
Mot bakgrund av att börsen svajar så har bolagets rådgivare redan på förhand säkrat 77 procent av erbjudandet genom teckningsförbindelser. Bland de som lovat att teckna sig för aktien märks Robur, AP1, AP4, Zenit och Axis-grundaren Martin Grens företag. Det stora intresset lovar gott om den här introduktionen.
Vad är då CLX för bolag? Det startades så sent som 2009 men har bevisad lönsamhet i alla fall under de senaste tre åren som prospektet redogör för. Under det brutna räkenskapsåret 2014/15 som slutade nu sista juni var intäkterna 844 Mkr och rörelsevinsten 87 Mkr (10,5 procents marginal). Intäkterna växte 39 procent (!) och rörelseresultatet med mer beskedliga 16 procent. Att det rör sig om ett tillväxtbolag står klart.
CLX, som har 170 anställda, driver sina affärer i de två divisionerna Företag och Operatör vars förutsättningar skiljer sig åt. Inom Operatörer säljer CLX en mjukvaruplattform för att producera mobiltjänster (röstbrevlåda etc) till operatörer som TeliaSonera och 3. Detta är en lönsam affär som drog in 48 procent av resultatet i fjol, men utan större tillväxt. Det som är spännande i CLX är det som pågår inom divisionen Företag.
Här erbjuder CLX en ”kommunikationsplattform” till kunder som automatiserat vill sända större mängder SMS eller andra mobilmeddelanden till kunder, anställda, partners etc. Vi känner alla igen dessa SMS – till exempel de som kommer från biblioteket ett par dagar innan lånetiden på en bok går ut eller de som kommer från SJ och berättar att din tågavgång är försenad. Det kan förstås också röra sig om mer känslig information som engångsgenererade lösenord från internetbanken.
Det finns ingen människa i andra änden som sitter och skriver dessa SMS utan de automatgenereras av IT-system. Den här meddelandemarknaden kallas A2P (application-to-person). Enligt analyshuset IDC ökar A2P-marknaden, som uppgår till hela 23 miljarder dollar globalt, med 7 procent årligen 2014-18. Delmarknaden för SMS som går över nationsgränserna spås växa med 14 procent årligen. Här ligger CLX:s fokus.
CLX är en av de större leverantörerna på A2P-marknaden globalt. Deras kommunikationsplattform kopplar ihop kundens IT-system (som genererar SMS:et) med telekomnätet, ser till att SMS:et levereras rätt och säkert och att detta sker till för kunden bästa pris.
Bolaget säljer den här funktionen till 550 kunder över hela världen, bland andra Air Canada och Microsoft, och tar betalt i en avgift per skickat SMS (eller annan transaktion). Det rör sig om små belopp (talas i branschen om 1-6 cent) men många transaktioner vilket ger bra intäkter. I fjol gick 3,7 miljarder transaktioner genom CLX:s system vilket genererade intäkter om 712 Mkr.
Det finns en rad leverantörer av sådana funktioner på marknaden men CLX anser att man har goda konkurrensfördelar i form av vad de kallar direktkopplingar till ett hundratal mobiloperatörer över hela världen. Den största kostnaden för CLX är trafiken som deras kunder konsumerar. Genom att integrera sitt system med mobiloperatörens, genom direktkoppling, kan den kostnaden sänkas med 20 procent vilket bäddar för att CLX kan ge bra pris till sin kund.
Att skapa direktkopplingar är inte trivialt utan kräver djup telekomkompetens och därtill en intressant trafikvolym för att mobiloperatören ska se någon poäng med ett djupare samarbete. Detta är något CLX har vilket gett dem en stark position på marknaden.
Bolagets mål är att växa 20 procent årligen framöver med en marginal på 10 procent. Målsättningen är också att dela ut 30 procent av vinsten. Förutom tillväxten för SMS-service ser CLX nya möjligheter i rösttillämpningar och i en kommunikationsplattform för kunder som vill erbjuda tjänster för den hyperhypade Internet of Things-marknaden (IoT). Denna IoT-produkt ska lanseras 2016. Ser vi på de senaste tre åren så är målen inte orimliga då CLX växt 42 procent organiskt per år med en snittmarginal på 12 procent.
Prislappen på 54-59 kr innebär ett börsvärde på 1,8-1,9 miljarder kronor. På rullande 12 månader ligger värderingen (givet kurs om 56,50) på ev/ebit 20,7 och p/e 26,9 justerat för räntekostnad på den nuvarande nettoskulden om 10 Mkr. Drar vi ut trenden och räknar med en tillväxt på 30 procent och 10,5 procent marginal kommande två år så faller p/e-talet till 20 innevarande år och till 16 för räkenskapsåret som slutar 30 juni 2017. Detta är höga multiplar men inte orimliga givet de tillväxttal som CLX presterar.
De tveksamheter man kan känna rör dels teknikrisken i CLX, dels kring lönsamhetstrenden i bolaget. När det gäller företagens masskommunikation till sina kunder finns en rad fördelar med SMS men på sikt kan man fundera kring vilka kanaler detta tar och vilken roll ett bolag som CLX har. Ledningen är konfident när man känner dem på pulsen i detta ärende, och har inställningen att så länge det är ett komplext kommunikationsbehov som involverar flera kanaler så kan CLX hjälpa till.
Lönsamhetstrenden är ett minus då ledningens prat om att affärsmodellen på företagssidan är skalbar klingar tomt givet att inte tjänar en krona mer på en volym av 730 Mkr 2014/15 än på 487 Mkr 2013/14. Rörelseresultat före avskrivningar var 54 Mkr 2014/15 mot 55 Mkr 2013/14.
Bolaget uppger att en affär i USA, för att få till direktkopplingar till stora USA-operatörer, medförde extra kostnader på 10 Mkr. Även justerat för det är skalbarheten halvdan. Det är istället den lite trötta Operatör-affären som räddar vinsttillväxten 2014/15 med ett kanonresultat vars hållbarhet vi inte kan sia kring. Detta blir något att följa i kommande kvartalsrapporter.
Det samlade intrycket är ändå att CLX har förutsättningar att bli en bra aktie med en stark position på en växande marknad. Vårt råd blir att teckna aktien.