Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 16 den 13 april. Läs mer om Börsveckan.
Ett av årets nytillskott på börsen är Troax som tillverkar stängsel. Aktien såldes ut för 66 kronor i mars och har redan hunnit avancera 17 procent till 77 kronor. Till den kursen ligger börsvärdet på 1,5 miljarder kronor för det småländska bolaget med 400 anställda.
Den tidigare huvudägaren var ett riskkapitalbolag, FSN, som ägt Troax sedan början av 2013. Nu sålde de ut merparten av sina aktier och det var framför allt Gustaf Douglas investmentbolag Latour som köpte.
Latour har drygt 30 procent i bolaget, vilket inger förtroende då Latour själva driver en stor verkstadsgrupp och har god kännedom om svensk verkstadsindustri. De borde känna igen bra bolag när de ser dem.
Att tillverka stängsel, eller nätpanel som det kallas i branschen, låter inte som något överdrivet lönsamt eller expansivt företag, men skenet kan bedra. Troax grundades 1955 och sysslade då med enklare produkter inom metall i trådform, som diskställ och kundvagnar. I början av 2000-talet har produktportföljen bantats och sedan 2008 lägger Troax mycket krut på den expansiva nischen maskinskydd.
Det handlar om att designa säkra produktionsmiljöer i högautomatiserade fabriker med många industrirobotar. Med Troax skyddande nätpaneler skärmas robotens arbetsyta av så att folk inte kommer till skada om den tappar material eller gör felaktiga rörelser. Även de finkalibrerade robotarna skyddas från mänsklig inblandning.
Sedan 2006 finns EU-direktiv som kräver att produktionslinjer med robotar har skydd av den här typen. Detta plus en kraftig tillväxt av antalet robotar i Europas bilindustri har gjort maskinskydd till ett tillväxtområde för bolag som Troax.
Av företagets intäkter på cirka 830 Mkr kommer 51 procent från försäljning av nätpaneler som skyddar maskiner/människor i fabriker. Kunderna finns framför allt inom bilindustrin i Tyskland och Italien.
Dessutom jobbar bolaget inom två andra marknadsområden. Dels logistik, där nätpanelerna används i lagerlokaler, dels egendomsskydd där de blir förråd i bostadshus, garage med mera. På logistiksidan finns viss tillväxt tack vare att e-handeln skapar behov av ny lageryta medan egendomssidan, där kunderna mest finns i Norden, ser ut att växa som BNP.
I det stora hela är därför Troax ett spel på en fortsatt automatisering och ”robotfiering” av tillverkningsindustrin i Europa.
Även USA är intressant, men där är inte Troax så stora ännu. I Asien är säkerhetstänkandet ännu inte seriöst nog för man ska hoppas på hög tillväxt där. Den totala marknaden för Troax produkter spås växa 5,6 procent årligen till 2018. Siffran dras upp av tillväxten för maskinskydd som spås bli 7,5 procent årligen.
Bolaget uppskattar sin marknadsandel i Europa till 20 procent. Marknaden försörjs till stor del (50 procent) av lokala metallverkstäder eller underhållsavdelningar hos kunderna.
Det är en potential för Troax då det svenska bolaget har kostnadsfördelar gentemot dem tack vare automatiserad produktion i sin stora fabrik i Hillerstorp som producerar 740 000 meter nätpanel om året. En annan konkurrensfördel är snabba leveranser varför Troax håller lokala lager.
Hur ser det ut finansiellt då? Under 2014 var intäkterna 830 Mkr, rörelseresultatet 136 Mkr (16,4 procent marginal) och vinsten skulle motsvarat 4 kr/aktie. Det ger rullande p/e 19,6. I omsättningen ingår ett förvärv i Italien, inom maskinskyddområdet.
Den organiska tillväxten var 9 procent – bra givet Europaexponeringen. Av intäkterna kommer 54 procent från Kontinentaleuropa och en femtedel var från Norden respektive England. Att Troax har en nettoskuld på 485 Mkr ger däremot minuspoäng.
Som framgår av faktarutan har lönsamheten varierat de senaste åren men potentialen till höga marginaler är tydlig. Vi räknar med en tillväxt på 6 procent och att Troax tack vare ökad effektivitet kan lyfta marginalen något mot målet 20 procent under kommande år.
På våra prognoser köper man Troax till p/e 15 på innevarande år vilket faller till p/e 13,8 på 2016 års väntade resultat. Det är en rabatt mot börsen men något dyrare än andra bolag vars öde styrs mycket av bilbranschens produktion och investeringar som Gränges och Bulten.
Alla dessa bolag är starkt cykliska – Troax tappade 27 procent av intäkterna 2009 – vilket motiverar en rabatt. Men särskilt dyrt är det inte i nuvarande miljö och Troax ska ha plus för att ledningen kan skapa mertillväxt genom att expandera på mindre tillverkares bekostnad, köpa upp något bolag då och då och dra fördel av den starka trenden med att robotar inkluderas i fler tillverkningsprocesser.
Som cyklisk aktie är Troax inget dåligt köp. Vi väljer dock att avvakta någon rapport till innan vi vågar sätta ett köp.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Troax Group | Neutral | 77,75 | - |