Sedan i början av juni står Kambi på egna ben med sin aktie noterad på First North. Innan dess var Kambi, som erbjuder sportspelstjänster på en egenutvecklad mjukvaruplattform, ett separat bolag inom Unibet.
Unibet är fortsatt en viktig kund för Kambi som i övrigt levererar spellösningar till bland annat brittiska 888 och åländska Paf. I dagsläget erbjuder Kambi spel på 65 olika typer av sporter runt om i världen. Sammanlagt rör det sig om odds på 110 000 liveevenemang och 250 000 olika evenemang före matchstart per år.
I huvudsak riktar sig Kambi till aktörer inom fyra olika huvudområden: onlineoperatörer, statliga spelbolag, landbaserade kasinon och mediebolag. Tillväxtpotentialen är med andra ord god, inte minst med tanke på den omregleringsvåg som nu sveper över Europa.
Marknaden för sportspel på internet har växt kraftigt det senaste årtiondet och den här utvecklingen väntas hålla i sig. Den europeiska marknaden, som är Kambis huvudfokus, väntas fram till 2018 växa med nästan 10 procent årligen, enligt en prognos från H2 Gambling Capital.
Men det saknas såklart inte konkurrens på den växande sportspelsmarknaden. Här finns bland annat bjässarna Playtech och Gtech som även erbjuder operatörerna andra typer av spellösningar för exempelvis kasino och poker men även mer sportspelsnischade aktörer som Oneworks och PaddyPower B2B.
Kambis affärsmodell går ut på att leverera sin spellösning till operatörer som sedan betalar en månadsavgift som dels består av en fast kostnad och en rörlig avgift som baseras på operatörens vinst och antalet live-evenemang som erbjuds.
Affärsmodellen innebär relativt höga fasta kostnader men de låga rörliga kostnaderna gör att hävstången blir stor när operatörernas omsättning förhoppningsvis växer.
Hittills i år har Kambi lyckats växa betydligt mer än marknaden. Under årets första sex månader ökade omsättningen med 84 procent till 17,2 miljoner euro, motsvarande knappt 160 miljoner kronor. I det andra kvartalet var tillväxten ännu bättre, hela 97 procent. Då ska man dock komma ihåg att fotbolls-VM låg i det andra kvartalet, vilket hade stor effekt.
När det gäller resultatutvecklingen så går även den i rätt riktning. I det andra kvartalet visade Kambi en liten vinst och för årets sex första månader levererade spelbolaget ett nollresultat, vilket kan jämföras med en förlust på 7,1 miljoner euro under motsvarande period i fjol.
Under det andra kvartalet förbättrades EBITDA-marginalen till 26 procent, att jämföra med 18 procent under årets första kvartal. EBIT-marginalen skrevs till 9 procent då bolaget gör stora avskrivningar på utvecklingskostnader över en treårsperiod.
Kambi-aktien har rusat kraftigt på börsen sedan handeln inleddes i början av sommaren. Redan första handelsdagen noterades aktien vid 34 kronor. Det kan jämföras med det värde på cirka 22 kronor som KPMG satte på Kambi-aktien i sin oberoende värdering inför utdelningen till aktieägarna.
Under sommaren har uppgången fortsatt och aktien kostar i dagsläget runt 60 kronor. Det innebär med andra ord en värdeökning på drygt 170 procent jämfört med det värde KPMG satte på aktien.
Förutom en stark rapport har det även kommit ett positivt nyhetsflöde i form av att bra sportspelssiffror från kunden 888, en köprekommendation från Danske Bank och att Unibet-grundaren Anders Ström ökat sitt innehav i Kambi.
Vid dagens värdering räknar marknaden med kraftiga vinstlyft de kommande åren. Som jämförelse värderas Net Entertainment, med liknande affärsmodell fast med fokus på kasinolösningar, till 27 gånger nästa års vinst.
Använder man samma p/e-tal på Kambi skulle bolaget behöva göra en vinst på drygt 65 miljoner kronor, motsvarande runt 2,2 kronor per aktie, nästa år. Det känns avlägset med tanke på första halvårets nollresultat. Då ska man också komma ihåg att Net Entertainment har en rejäl premiumvärdering i spelsektorn. Konkurrenten Playtech värderas exempelvis bara till 15,5 gånger nästa års förväntade vinst. Operatörerna Betsson och Unibet värderas ännu lägre än så. Här är investerarna beredda att betala runt 13,5 gånger nästa års vinst.
Investerarna i Kambi blickar med andra ord längre fram än så och räknar med att den kraftiga tillväxten kommer att fortsätta. Då krävs det att Kambi fortsätter att skriva avtal med nya kunder och då framförallt större så kallade Tier 1-kunder.
Under innevarande kvartal har Kambi inte presenterat några nya kunder. Samtidigt brukar juli och augusti att vara sega ur ett sportspelperspektiv innan de stora fotbollsligorna drar igång. I år spelades dock de sista tio matcherna i fotbolls-VM under juli vilket ska läggas i den andra vågskålen. Vid nuvarande aktiekurs finns det ändå risk för att marknadens förväntningar på det tredje kvartalet är för högt ställda.
På lång sikt finns det mycket som talar för Kambi. Bolaget agerar i en bransch under stark tillväxt och har hittills växt betydligt snabbare än marknaden.
Men med Placeras investeringshorisont på sex månader så ser värderingen väl hög ut i dagsläget. Minsta lilla hack i tillväxtkurvan kan få placerarna att dra öronen åt sig. Rådet blir därför att ta hem vinsten i Kambi. Sälj.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Kambi Group | Sälj | 57,75 | - |