Opcon är ett klassiskt förhoppningsbolag som ofta gjort aktieägarna besvikna. De senaste tio åren har präglats av omstruktureringar, missade prognoser och ett stort antal nyemissioner. Efter att ha sålt affärsområdena Mobility Products år 2010 och Engine Efficiency år 2012 har Opcon nu endast kvar affärsområdet Renewable Energy som är uppdelat i två huvudområden: Waste Heat Recovery samt Bioenergi.
I det förstnämna ligger Opcon Powerbox som producerar el från spill- och överskottsvärme. I bioenergiområdet ryms bland annat värme- och kraftvärmeanläggningar, energieffektivisering för biobränsleeldade fjärrvärmeverk och hanteringssystem för naturgas. Bolagets kunder hittar man främst i processindustrin samt i kraft- och verkstadsindustrin.
Den senaste tiden har Opcon riktat blickarna mot den kinesiska marknaden där bolaget samarbetar med kylteknikföretaget Snowman, som har blivit en allt viktigare kund. Under 2013 gick Snowman dessutom in som näst största ägare i Opcon och tidigare i år ökade bolaget sitt ägande ytterligare, och sitter nu med 17 procent av aktierna.
Snowman har byggt en ny fabrik i staden Fuzhou för tillverkning av de kompressorer som utvecklas av Opcon. Licensintäkterna därifrån väntas öka successivt och sammanlagt överstiga 100 miljoner kronor under perioden 2014-2024.
I början av september fördjupades samarbetet ytterligare då Opcon tecknade en avsiktsförklaring med sin kinesiska partner om att bilda ett samriskbolag för marknadsföring, tillverkning och försäljning av Opcons Powerbox i Kina och delar av Sydostasien. Snowman ska investera cirka 56 miljoner kronor och kommer att kontrollera 51 procent av aktierna.
Opcon ska i sin tur licensiera teknik till samriskföretaget och får för detta 49 procent av aktierna och runt 27 Mkr i royalties. Den årliga försäljningen i det gemensamma bolaget väntas kunna nå över 250 Mkr om två-treår.
Att det kinesiska samarbetet bär frukt är viktigt för Opcon som har dragits med en vikande försäljning de senaste åren. I fjol minskade omsättningen med 12 procent till 279 Mkr och förlusten för kvarvarande verksamheter skrevs till drygt 62 Mkr. Det kan jämföras med en förlust på nära 249 Mkr för kvarvarande verksamheter året innan.
Under 2014 har dock förlusterna minskat. I sin halvårsrapport redovisade Opcon en förlust på 11 MKr för årets sex första månader. Inkluderar man resultatet från den avvecklade verksamheten landade nettoresultatet på -15,5 Mkr.
Men samtidigt fortsätter även försäljningen att minska, den sjönk till 122 Mkr jämfört med 137 Mkr under motsvarande period i fjol.
Bakom den minskande förlusten finns bolagets nya sparprogram som ska ge årliga besparingar på över 30 miljoner kronor. I år väntas effekten bli runt 20 Mkr. Under det andra kvartalet sjönk kostnaden för anställda med cirka 3,1 Mkr och finanskostnaderna med cirka 2,4 Mkr jämfört med samma kvartal i fjol.
Trots en rad åtgärder för att stärka den finansiella ställningen anser styrelsen dock fortfarande att situationen är otillfredsställande för att säkerställa en problemfri drift med tillväxt och kommer därför att fortsätta söka en mer varaktig finansiering av verksamheten.
Tittar man på orderstocken för de kommande 12 månaderna så uppgick den vid halvårsskiftet till 127 Mkr, att jämföra med 154 miljoner kronor vid samma tidpunkt i fjol. Enligt bolaget beror det på låg orderingång under början av året och att bolaget medvetet försöker styra verksamheten mot mer eftermarknadsaffärer och mindre projekt.
Sekventiellt växte dock orderstocken med 15 procent under det andra kvartalet och har efter periodens slut fortsatt att växa efter en större order (28 Mkr) inom bioenergi i Sverige och order på Powerbox till Kina. Den växande orderboken i kombination med det löpande besparingsprogrammet och aktiviteterna i Kina gör att styrelsen räknar med ett positivt resultat för 2014.
För att ett nollresultat ska bli verklighet krävs det att bolaget vänder en förlust på 15,5 Mkr till en vinst på lika mycket under den andra halvan av året. Om bolagets ska nå dit krävs det att kostnaderna fortsätter nedåt och en rejält ökad omsättning.
Bruttomarginalen i det andra kvartalet landade på 33 procent, vilket är en hög siffra jämfört med tidigare kvartal. Räknar man med att den ligger kvar på samma nivå samt att rörelsekostnaderna minskar till 40 miljoner kronor under andra halvan av året skulle det behövas en omsättning på knappt 170 miljoner kronor för att nå ett positivt resultat. Med andra ord en väsentlig ökning från de senaste sex månadernas 122 miljoner kronor.
Att räkna på resultatet för nästa år är minst sagt knepigt givet bolagets svängiga historik och osäkra framtid. Lyckas bolaget nå en omsättning på 300 miljoner kronor, samtidigt som bruttomarginalen ligger kvar på 33 procent och med rörelsekostnader på 80 miljoner kronor skulle rörelseresultatet landa på 19 miljoner kronor. Då bolaget sitter med stora förlustavdrag blir nettovinsten densamma, vilket motsvarar cirka 0,05 kronor per aktie.
I spåren av att nyheten angående samriskbolaget med Snowman presenterades i början av september, samt ett antal insiderköp, har aktien skjutit i höjden. De senaste 10 dagarna har den stigit nästan 100 procent och handlas nu kring 0,90 kronor. Detta ger alltså ett p/e-tal på knappt 18 för nästa år givet att allt ovan slår in. Efter den kraftiga uppgången känns det som mycket av den kommande tidens förbättringspotential redan är intecknad.
Sammantaget är det alldeles för många ”om” och ”men” för att Placera ska våga hoppas på att det nu är dags för en uthållig vändning. Bolagets ledning har fortfarande mycket kvar att bevisa efter år av besvikelser och bommade mål. Samtidigt är aktien inne i en positiv trend som säkert kan fortsätta ett tag till. Rådet blir därför neutral.