USA-krisen är över för Volvo

Aktiekommentar Volvokoncernens lastbilsleveranser i Nordamerika är tillbaka på samma nivåer som innan finanskrisen. Men det är ändå långt kvar tills volymerna är tillbaka på historiska toppnivåer i Europa och USA. Det innebär att Volvos försäljning har potential att växa kraftigt framöver, skriver Anders Hägerstrand.

Volvokoncernens leveranser av lastbilar fortsätter att öka, under den säsongsmässigt svagaste månaden augusti ökade hela koncernens leveranser av lastbilar med 62 procent till 11 482 jämfört med samma månad förra året.

Trots kraftiga ökningar i leveranserna är det dock ännu långt kvar tills Volvos lastbilsleveranser är uppe på samma nivåer som före finanskrisen slog till hösten 2008 och närmast dödade fordonsmarknaden. I augusti 2008 levererade Volvokoncernen inte mindre än 14 712 lastbilar, vilket är 28 procent mer än i augusti i år.

Försäljningen i Europa är den främsta orsaken till att leveranserna inte är tillbaka på samma nivåer som innan finanskrisen. I Europa levererade Volvokoncernen 2 737 lastbilar i augusti i år jämfört med 5.000 lastbilar i augusti 2008.

Den europeiska marknaden var glödhet innan finanskrisen slog till och det troliga är att det dröjer ett par år innan volymerna är tillbaka på historiska nivåer efter genomsnittsåldern på lastbilarna på vägarna ännu är låg.

En marknad som däremot nu går bättre än innan krisen är den nordamerikanska, i augusti levererade Volvokoncernen 1 973 lastbilar i Nordamerika jämfört med 1 901 i augusti 2008.  Faktum är dock att efterfrågan i Nordamerika hade varit svag under lång tid redan innan finanskrisen startade.

Volymerna på den nordamerikanska marknaden sjönk kraftigt redan i början av år 2007 efter att nya utsläppsregler införts vid årsskiftet 2006/2007. Under toppåret 2006 levererade Volvo 4 706 lastbilar i Nordamerika vilket är hela 138 procent fler än i augusti i år.

Slutsatsen blir att både den europeiska och nordamerikanska lastbilsmarknaden har långt kvar till sina historiska toppnivåer. Om återhämtningen i världsekonomin fortgår utan några större bakslag kan Volvos aktieägare därmed hoppas på en kraftig tillväxt i försäljningen under de kommande åren.

Det gäller dock att ha stor respekt för att transportmarknaden är väldigt cyklisk, vilket innebär kraftiga och plötsliga svängningar i efterfrågan på lastbilar.  Våren 2008 var det få som anade att lastbilsmarknaden skulle kollapsa i slutet av året, likaså var inte många som i början av 2009 vågade tro att marknaden ett år senare skulle vara så stark som den är nu.

Den optimism som för tillfället finns på lastbilsmarknaden kan på nytt snabbt bytas till pessimism om något händer som rubbar den ekonomiska återhämtningen i världen. Räkna med stora kursrörelser i lastbilsaktierna även framöver.

Mer från förstasidan
[Ingen rubrik har angivits]

Senaste aktieanalyserna på Placera

Aktieanalyser

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -