Den första maj ändrades lagen så att det åter igen blev möjligt att flytta kapitalet, i såväl tjänstepensioner som privata pensionsförsäkringar. Om försäkringens regler tillåter det, vill säga.
I dag, ett halvår senare, rapporteras det från flera håll om en krånglig och långsam hantering av flyttuppdragen. Du bör vara beredd på att det kan ta lång tid, upp till ett halvår. Nätmäklaren Nordnets VD Johan Furenmo berättar om problemen.
"Det tar framförallt väldigt lång tid att få besked från bolagen", säger han. De flesta kunder vet, enligt Johan Furenmo, inte vilka försäkringar de har eller om kapitalet är flyttbart.
"Vi tar in en fullmakt och så tar vi kontakt med försäkringsbolagen. Sedan ska själva flytten genomföras och om det är en tjänstepension måste dessutom arbetsgivarna som en gång tecknat försäkringarna skriva under", säger Johan Furenmo.
Han tycker att pensionsbolagen, även om inte alla problem beror på dem, borde försöka underlätta processen.
Henrik Källén på Avanza upplever att det är skillnader mellan pensionsbolagens hantering.
"SEB Trygg Liv har ofta lång handläggningstid och vårt intryck är att bolaget inte riktigt har koll på sina rutiner", säger han och nämner ett exempel.
"Vi skickade in en begäran om flytt i juli till SEB, och nu den 14 november började de behandla ärendet genom att skicka ut information till kunden."
Ett annat bolag som ställt till problem för Avanzas kunder är Folksam, som varken tar emot eller svarar på fullmakter eller andra bolags flyttblanketter.
"Folksam vill att kunden själv kontaktar deras handläggare direkt och först därefter skickas en flyttblankett ut", berättar Henrik Källén.
Nordnet har sedan reglerna ändrades fått 1 300 flyttuppdrag och av dessa har ungefär 10 procent, 130 stycken, slutförts. Även Avanza har fått in närmare 1 300 flyttuppdrag, varav 385 nu är slutförda.
Men även om det finns en del inkörningsproblem kan du genom att förbereda dig öka oddsen för en snabb process. Börja med att se till att du vet vilka försäkringar du har och om kapitalet är flyttbart.
Om du har IPS (Individuellt pensionssparande) eller en privat pensionsförsäkring där kapitalet är flyttbart tar du sedan kontakt med den förvaltare du vill flytta till, öppnar en ny försäkring och fyller i en flyttblankett. Sedan kan du låta din nya förvaltare ordna resten.
Om du vill flytta ditt tjänstepensionskapital måste du även kontakta de arbetsgivare som tecknat försäkringarna. Arbetsgivarna måste sedan skicka en ifylld flyttblankett till din nya förvaltare.
Om du har en så kallad avtalspension tar du kontakt med din valcentral.
Ett problem med tjänstepensioner är dock att du, åtminstone enligt Skatteverkets tolkning, inte får flytta kapital från olika tjänstepensionsförsäkringar till en enda ny försäkring. Om du har tio tjänstepensionsförsäkringar måste du även i framtiden ha tio tjänstepensionsförsäkringar, så att kapitalet är spårbart.
Om du vill flytta ditt pensionskapital till ett pensionsbolag i ett annat land i EES-området måste du inom 14 dagar anmäla flytten till Skatteverket. Blanketten som heter SKV2202 går att ladda ner på verkets hemsida. Om du tänkt flytta pengarna till utlandet kan det dessutom vara värt att ta kontakt med en bra försäkringsrådgivare, som både kan hjälpa dig att hitta bra alternativ och själva flyttprocessen.
Du bör också vara beredd på att pensionsbolagen, såväl svenska som utländska, kan kräva en hälsoundersökning innan de tillåter dig att teckna en ny försäkring.
Detta var den tredje delan i serien om flytträtt av pensionssparande, missade du de två första delarna? Läs dem här:
Dags att se över ditt pensionssparande
Lönar det sig att flytta pensionspengarna?