H&M har sedan oktober fallit kraftigt, och fallet har accelererat den senaste veckan under en skur av dålig branschstatistik. Historiskt sett har dock H&M visat sig mindre känsligt för konjunkturnedgångar än många andra klädbolag. Förklaringen är främst den generellt låga prisnivån på kläderna. H&M har även en god geografisk riskspridning och en ännu liten exponering mot den svaga amerikanska detaljhandeln.
På rullande siffror omsätter H&M 75 miljarder kronor och uppvisade fram till november 2007 en försäljningstillväxt i lokal valuta på 17 procent. Av den tillväxten kom 5 procent från ökad försäljning i befintliga butiker vilket är ett viktigt styrketecken. Rörelsemarginalen låg det senaste kvartalet över rekordstarka 22 procent. En bidragande faktor är den svaga dollarn.
Balansräkningen är urstark som alltid när det gäller H&M. Förutsatt att den generösa utdelningspolicy kvarstår uppgår direktavkastningen till 4 procent. På Börsveckans prognos handlas H&M på p/e 17. Det är sällan man hittar ett så fint bolag så billigt. Köprekommendationen känns given på dagens nivå.
Patrick Bergström