Klädbolaget Odd Molly på First North var en av förra årets kursraketer när den rusade från introduktionskursen på 40 kr till som mest 200 kr. Efter veckans kursfall har aktien fallit med nästan 30 procent från toppen, bland annat efter en rejäl insiderförsäljning från huvudägarna. Den senaste tidens konjunkturoro samt signaler om att detaljhandeln har passerat bäst före datum sätter ytterligare press. Snabbväxande Odd Mollys kläder tillhör det övre mellanprissegmentet vilket innebär en ökad känslighet för fallande lyxkonsumtion.
Odd Molly har hittills uppvisat en explosiv omsättnings- och vinsttillväxt. Under de första nio månaderna 2007 växte bolagets omsättning med 137 procent till 107 Mkr. Order för 2008 års vår- och sommarkollektion är redan lagda och uppgår till 125 Mkr. En tillväxt på 158 procent. I ett scenario där omsättningen uppgår till 250 Mkr under 2008 bedömer Börsveckan att det är möjligt att uppnå en rörelsemarginal på åtminstone 17 procent. Givet dessa förutsättningar landar P/E-talet på 27. På dagens börs är det högt men om Odd Mollys höga tillväxt fortsätter ytterligare ett år ser det intressant ut. Men det finns andra snabbväxande klädbolag (Björn Borg i första hand) som värderas väsentligt lägre och med längre historik. I den jämförelsen framstår Odd Molly som en säljkandidat.
Patrick Bergström
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Logistea A | Sälj | 0,00 | - |