SÅ JOBBAR EN AKTIEANALYTIKER, DEL 1 Peter Benson älskar att samla data

Aktier Hur arbetar egentligen en börsanalytiker? Hur får man han eller hon fram den information som krävs för att värdera ett bolag? Och hur kommer man sedan fram till om en aktie är köpvärd eller inte? Placera Nu har tagit pulsen på några av de egna analytikerna för att ge en bättre bild vilka arbetsmetoder de använder när de analyserar och värderar en aktie. Dessutom ger analytikerna sina bästa aktietips, samt råd om när det är rätt att sälja.

Först ut är Peter Benson, chefredaktör både på Placera Nu och för tidningen Börsveckan. Han har tidigare arbetat som börsjournalist på Dagens Industri, och belönades med Stora Journalistpriset 2001. Hans stora intresse för aktier sträcker sig tillbaka till den tidiga ungdomen. Placera Nu har ställt fem frågor till Peter Benson och fått fem svar:

* Hur hittar du bra investeringsidéer?

Det gör jag via ett antal olika vägar. Dels har jag samlat data om några bolag som jag har koll på sen tidigare. Sen händer det att jag läser något om ett företag som jag bara kan flyktigt eller ett bolag som jag har glömt bort, eftersom jag inte har skrivit om det på länge. Jag får också idéer genom att titta på listor över förlorare de senaste månaderna och insiderhandel. Sen har vi en stor databas på redaktionen som jag lutar mig mot. Där kan jag sortera på olika värderingsparametrar och upp- samt nedsida i förhållande till riktkurs.

* Hur går du sen tillväga?

Jag läser den senaste kvartalsrapporten, gör en grov värdering av bolaget och prövar några olika scenarier. Resultatet av det avgör om jag ska gå vidare eller inte. I nästa steg gör jag en längre genomgång av senaste rapporten, surfar runt på bolagets hemsida och läser på om produkten/tjänsten. Sen tittar jag en del i årsredovisningen och på vad andra har skrivit om företaget, och samlar frågor som jag vill ha svar på. Fokus ligger på att hela tiden öka bolagsförståelsen. Därefter pratar jag gärna med ledningen. Slutligen sätter jag ner foten via en värderingsmodell och gör en bedömning av vad bolaget kan tjäna i framtiden.

* Vilka värderingsparametrar fokuserar du på vid analysen?

Grunden är utdelningsbara vinster. Bra snabbmått är p/e-tal, ev/ebit samt ev/sales. De är tre nyckeltal som visar priset på aktier i förhållande till omsättning eller vinst. Talen kan ge en snabb uppfattning om bolaget är högt eller lågt värderat.  För att få bättre grepp om bolagets affär så är bruttomarginal och avkastning på sysselsatt kapital bra mått. (ev = företagsvärde, d v s börsvärde plus banklån.)

* När tycker du att man ska sälja?

En jättesvår och viktig fråga. Jag försöker vara disciplinerad och inte falla för frestelsen att ta hem vinsten för snabbt. Innan jag säljer gör jag en ny analys av läget och agerar därefter.

* Din bästa idé för tillfället och varför?

Jag känner mig optimistisk om klädbolaget New Wave, som borde kunna växa och öka lönsamheten under många år. Sen tycker jag att Transcom ser väldigt billig ut, men jag kanske har missat något. Jag gillar också Electrolux. Bolaget är lågt värderat och jag tror att folk underskattar kraften i den vändning som är på gång. Även "gamla" Securitas, alltså bevakningsrörelsen, ser intressant ut. Risken är låg och det finns många möjligheter i bolaget.

Mer från förstasidan
[Ingen rubrik har angivits]

Senaste aktieanalyserna på Placera

Aktieanalyser

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -