AI optimerar affärerna
Enligt analyschefen finns en tydlig gemensam nämnare bakom de starka rapporterna och det är bolagens allt effektivare användning av artificiell intelligens.
”Förutom den generella accelerationen i försäljning är det också intressant att notera hur man använder AI-internt för att optimera sina verksamheter”, säger han och lyfter särskilt fram Meta som exempel.
Meta har enligt David Rindegren lyckats vända en tidigare negativ korrelation mellan antal annonser och pris till en positiv relation, och det tack vare AI-baserad optimering. 
”Helt enkelt att man nu kan leverera fler och bättre optimerade annonser och i och med att man också sen klickar på dem i högre utsträckning också kan ta ett högre pris”, förklarar han.
Ett av bolagets viktigaste nyckeltal, impressions – det vill säga hur mycket annonsmaterial användare exponeras för – ökade med 14 % under kvartalet, upp från 11 % föregående kvartal. Samtidigt steg priset per annons med 10 %. En liknande utveckling syns hos Alphabet, där antalet "paid clicks" ökade med 7%, vilket hjälpte sökintäkterna att växa med 15%.
Samtidigt varnar David Rindegren för att AI-satsningarna också börjar sätta avtryck på lönsamheten.
”En annan tydlig trend är att marginalerna nu kommer under press på grund av de investeringar som görs i AI där både Google och Meta kom in lägre än förväntat vad gäller rörelsemarginal”, säger han.