Vimian (MEUR) |
---|
Börskurs: 30,80 kr | Antal aktier: 526,5 m |
Börsvärde: 1 487 | Nettoskuld: 277 miljoner (inkl. tilläggsköpeskilling) |
VD (tf): Carl-Johan Zetterberg Boudrie | Ordförande: Magnus Welander |
Vimian (30,80 kr) utvecklar och säljer produkter och tjänster inom djurhälsa med inriktning på sällskapsdjur. Allergimedicin och implantat för hundar är exempel på produktkategorier.
Försäljning är global och uppgår till drygt 400 MEUR. Huvudkontoret ligger i Stockholm och antalet anställda är 1 200.
Bolaget tog form 2015 då Private Equity-bolaget Fidelio Capital köpte upp ett antal europeiska företag inom medicin för sällskapsdjur. Fidelio är fortsatt överlägset största ägare med 58% av kapitalet. I övrigt är det mest fonder i topp på ägarlistan.
Förra VD Peter Eriksson blev något överraskande uppsagd med omedelbar verkan i samband med Q2-rapporten som släpptes i juli. Eriksson kom från toppjobb inom amerikanskt näringsliv, bland annat på Danaher, för bara ett och ett halvt år sedan. Det ska dock inte ha varit något specifikt kopplat till kvartalsrapporten som föranledde uppsägningen. Beskedet (och rapporten) fick aktien på fall och den är ned ungefär 25% sedan dess.
Tillförordnad VD är CFO Carl-Johan Zetterberg Boudrie tills ersättare är hittad. Vi noterar också att Thules tidigare VD Magnus Welander tagit plats som styrelseordförande 2024.
Affärsvärldens huvudscenario (belopp i MEur) | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
---|
Omsättning | 375 | 424 | 462 | 499 |
- Tillväxt | +13,0% | +13,0% | +9,0% | +8,0% |
Rörelseresultat | 49 | 59 | 84 | 100 |
- Justeringar | 38 | 38 | 36 | 35 |
Justerat rörelseresultat (Ebita) | 87 | 97 | 120 | 135 |
- Rörelsemarginal | 23,3% | 23,0% | 25,0% | 27,0% |
Resultat efter skatt | 19 | 64 | 80 | 93 |
Vinst per aktie | 0,08 | 0,12 | 0,15 | 0,18 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Avkastning på eget kapital | 3% | 9% | 11% | 12% |
| 3,8x | 2,1x | 1,1x | 0,4x |
| 34,3x | 23,3x | 18,7x | 15,6x |
| 20,1x | 18,0x | 15,2x | 13,0x |
| 4,7x | 4,1x | 3,8x | 3,5x |
Kommentar: Rörelseresultat justerat för förvärvsavskrivningar och engångsposter främst hänförliga till juridiska kostnader. |
Europa är största marknaden med nästan halva försäljningen. Därefter kommer Nordamerika på drygt 40%.
Marknaden för husdjurshälsa växer cirka 7-8% per år i takt med att husdjur behandlas mer som familjemedlemmar och lever längre. Den är generellt inte särskilt cyklisk men den boomade under pandemin och har inte riktigt kommit tillbaka sedan dess.
Koncernen är indelad i fyra affärsområden som listas nedan i storleksmässig fallande ordning:
- Specialty Pharma (44% av omsättning) utvecklar och säljer nischade läkemedel för sällskapsdjur med särskilt fokus på allergi, näringstillskott, vaccin och hud. De har en egen säljkår som jobbar mot veterinärkliniker, apotek och butiker. Cirka 40% av intäkterna kommer från receptbelagda produkter.
- MedTech (35%) utvecklar och säljer ortopediska produkter för sällskapsdjur, från enklare skruvar och plattor till mer avancerade system som exempelvis ersätter leder. Nästan hela försäljningen är till veterinärkliniker.
- Veterinary Services (15%) erbjuder tjänster till veterinärkliniker som inte ingår i större kedjor. Det kan röra sig om gemensamma inköpsavtal, digitala verktyg för marknadsföring och HR med mera. Totalt 9 700 kliniker är kunder.
- Diagnostics (6%) erbjuder laboratorietjänster som allergitest åt veterinärkliniker. Riktar sig även mot boskapsdjur.
Affärsmodellerna varierar friskt mellan segmenten och ger ett spretigt intryck. Den stora gemensamma nämnaren är B2B-inriktningen mot kliniker. Detta skiljer Vimian något åt från noterade nordiska bolag inom djurhälsa Swedencare och Musti.