Stark marknadsposition
Bolaget uppskattar att den europeiska och amerikanska DC-laddningsmarknaden (snabbladdare) var värd cirka 2 miljarder euro 2023. Den siffran väntas växa till 14 miljarder EUR 2030. Det motsvarar en årlig tillväxt på cirka 30%.
Det låter högt tycker vi. Samtidigt växer andelen elbilar varje år och laddinfrastrukturen ligger efter tillväxten i fordonsflottan. Kempowers ambition är att vara topp fem på sina marknader 2030. Enligt bolaget själva är man redan idag tredje störst i Europa inom snabbladdare. Troligen är ABB en av de andra aktörerna.
Finansiella mål | 2024 | Mål 2026 -2028 |
---|
Omsättning | 224 MEUR | 750 MEUR |
Rörelsemarginal | -12,9% | 10% - 15% |
Målet är att det ska ta bolaget till 750 MEUR i omsättning senast 2028. Det motsvarar 35% årlig tillväxt (till 2028). Målen sattes 2023, precis innan marknaden började vända nedåt för bolaget.
Trots att utvecklingen åter är positiv har vi svårt att se att bolaget når målen. Historiskt har även produktionskapacitet varit en begränsande faktor för bolaget, då all tillverkning sker i egen regi. I slutet av 2023 färdigställdes dock bolagets nya anläggning i North Carolina, USA, som fördubblade produktionskapaciteten för koncernen. Dessutom öppnades en tredje fabrik i finska Lahti under 2024. Det möjliggör för fortsatt expansion.
Dock kommer organisationen troligen behöva utökas för att klara av kraftig tillväxt. Till större kunder sker försäljningen i regel direkt via egen säljkår, medan mindre kunder ofta sköts av distributörer. Avtalen med kunder kan dels utgörs av ramavtal, men även enstaka direkta beställningar.
Över tid bör även ökade service- och mjukvaruintäkter ge stöd för högre marginaler. Dessa utgör idag enbart 3-4% av omsättningen. I takt med att antalet installerade laddsystem växer bör även dessa intäkter öka som andel av försäljningen över tid.
Ett stort problem för hela laddboxbranschen senaste åren har varit överetablering av aktörer. Det har lett till prispress och stora problem att uppnå lönsamhet. Flertalet noterade aktörer som Garo, Ctek och Zaptec har alla haft problem med detta.
Tuffast verkar dock marknaden för laddare till hemmet vara. Kempower som istället enbart säljer B2B vittnar om att det förekommer viss prispress men att den inte varit påtaglig. Det syns även i bolagets bruttomarginal som varit relativt intakt runt 50%.
En förklaring är troligen att Kempowers kunder fokuserar mer på totalkostnaden över en livscykel snarare än enbart inköpspriset. För laddboxar mot privatpersoner är det istället större fokus på enbart inköpspriset.