Flygbolaget som verkligen är köpvärt

Irländska Ryanair är Europas överlägset största lågprisflygbolag. Deras flexibla kostnadsstruktur talar för att bolaget även fortsättningsvis kommer att klara sig i konkurrensen. Trots viljan att äga flygbolag är aktien underägd.

placera-redaktionellt-2021-Ryanair_600.jpg

19 juni 2023

De senaste trafiksiffrorna för maj månad visar på en kraftig tillväxt för Ryanair. Under månaden flög 17 miljoner passagerare med bolaget. Samma månad 2022 flög 15,4 miljoner passagerare med Ryanair. Kabinfaktorn låg på 94 procent upp från 92 procent från samma månad förra året.

placera-redaktionellt-2021-Ryanair_3.jpg

Ryanair är Europas största flygbolag. Bolaget består av dotterbolagen Buzz, Lauda och Malta Air. Sammantaget genomför bolaget idag drygt 3000 flygningar per dag. Det är runt 25 procent över nivån från 2019. Då ska man betänka att flygtrafiken totalt sett i Europa fortfarande långt ifrån hämtat sig från pandemin.  

Som en jämförelse ligger SAS på runt 680 dagliga avgångar. Det är cirka tre fjärdedelar av vad det låg på innan pandemin.

Sammantaget flyger Ryanair till 240 destinationer i 40 länder. Flygplansflottan består för närvarande av 560 plan främst av typen Boeing 737–800 och 737–8200 (som tidigare hette MAX) samt 29 Airbus 320 som drivs via flygbolaget Lauda.

2019 transporterade Ryanair 149 miljoner passagerare. 2022 låg man på 169 miljoner passagerare. Målet är att ha 225 miljoner passagerare år 2026.

placera-redaktionellt-2021-Ryanairtabell.jpg

Bolaget grundades 1984 av Christopher Ryan, Liam Lonergan och den irländske affärsmannen Tony Ryan.

De första flygningarna gjordes 1985. Då ägde bolaget bara ett plan som var en 15-sits Embraer Bandeirante turboprop som man flög mellan irländska Waterford och Gatwick Airport i närheten av London.

Under de följande åren växte bolaget men man lyckades inte få någon lönsamhet i verksamheten.

Inför omstruktureringen reste bolagets då unga vd Michael O'Leary till USA för att lära av världens första lågsprisflygbolag Southwest Airlines.

Det O’Leary fick med sig från Southwest var att flyga till mindre och billigare flygplatser, skapa en enhetlig flygplansflotta, maximera flygtiden för varje flygplan och ta betalt för allting extra.

Ryanair var också tidiga med digital biljettförsäljning. Redan år 2000 lanserade de en webbplats med online-bokning, vilket minskade mellanhänderna och minskade därmed försäljningskostnaderna.

Ryanairs viktigaste marknad är Italien. Knappt en fjärdedel av omsättningen kommer härifrån. Näst viktigaste marknaden är Spanien med 18 procent av omsättningen följt av Storbritannien med knappt 12 procent av omsättningen.

2023 väntas Ryanair omsätta 10,8 miljarder euro. Det är mer än en fördubbling mot 2022 som fortfarande var starkt påverkat av pandemin. 2024 väntas omsättningen klättra till 12,7 miljarder euro.

2022
2023
2024
2025
Omsättning EUR
4 801
10 775
12 729
13 982
Rörelsemarginal
-7,07%
14,60%
14,60%
17,30%
Vinst/aktie EUR
-0,21
1,15
1,42
1,89
Utdelning EUR
0
0
0,09
0,32
Källa: Marketscreener

Vinsten per aktie spås i år ligga på 1,15 euro. Det ger ett p/e-tal på 12,9 för innevarande år. Nästa år spås bolaget göra en vinst per aktie på 1,42.

I takt med att flygresandet blir allt dyrare kommer Ryanair som är överlägset bäst i klassen på att hålla nere kostnader att kunna dra ännu större fördel av konkurrenternas oförmåga undantaget är ungerska Wizzair som i huvudsak är fokuserade på Östeuropa.

Ryanair är trots sin starka tillväxt och slimmade kostnadskostym inte längre alls lika hatat av kunderna. Deras CSAT-poäng pendlar stadigt mellan 80-90.

Analytikerkollektivet är positivt inställda till bolaget. Aktien bevakas av 18 analytiker. Av dessa sätter samtliga köp.

Den genomsnittliga riktkursen 22,13 euro. Det innebär en potentiell uppsida på runt 30 procent från nuvarande kursnivå.

placera-redaktionellt-2021-190623ryanairgraf.png

Förra gången jag tittade på Ryanair för två år sedan nämnde jag bolagets enormt flexibla kostnadsstruktur i kombination med bolagets starka balansräkning som deras stora konkurrensfördel. Det är precis det som håller på att spela ut nu och kommer att fortsätta att spela ut under de kommande åren när Ryanairs dominans i Europa kommer att växa sig allt starkare.

Ryanair är till skillnad från de flesta andra flygbolag som småsparare väljer att köpa verkligen köpvärt. Bara på Avanzas plattform är det 93 996 som äger SAS-aktien och 63 041 som äger Norwegian Air Shuttle samtidigt är det endast 350 personer som idag äger Ryanairaktien.

Om man ska äga flygbolag så är Ryanair ett utmärkt val i alla fall om man vill ha en chans att tjäna pengar på sin investering.

Följ mig på gärna Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn,TwitterYouTube och på Soundcloud

Ämnen i artikeln

Ryanair ADR

Senast

42,37

1 dag %

0,00%

1 dag

1 mån

1 år

Börsåret 2025

Fortnox-budet

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,67%

Senast

2 510,82

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.