Balkongtillverkaren Balco redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade.
Omsättningen steg 28,0 procent till 310,8 miljoner kronor (242,9).
Bruttovinsten blev 60,9 miljoner kronor (66,2), med en bruttomarginal på 19,6 procent (27,3).
Rörelseresultatet blev 16 miljoner kronor (23,9), med en rörelsemarginal på 5,1 procent (9,8).
Justerat rörelseresultat blev 16,8 miljoner kronor (25,2), med en justerad rörelsemarginal på 5,4 procent (10,4).
Resultatet efter skatt blev 10,7 miljoner kronor (18,3), en minskning med 41,5 procent mot föregående år.
Resultat per aktie hamnade på 0,48 kronor (0,83), vilket innebär en minskning med 42,2 procent mot föregående år.
Orderingången landade på 264,8 miljoner kronor (306,3), en minskning med 13,5 procent mot föregående år.
Kaffemaskinstillverkaren Sjöstrand Coffee redovisar minskande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten ökade. Företaget fokuserar nu sina satsningar på Sverige och flaggar även för att omsättningen inte når målet om 45 miljoner kronor för helåret.
Omsättningen sjönk 15,6 procent till 5,4 miljoner kronor (6,4).
"Det tredje kvartalet har bjudit på några utmaningar för Sjöstrand och vi ser att det tuffa klimatet från Q2 fortsätter", uppger vd John Ekeberg i en kommentar.
Rörelseresultatet blev -1,1 miljoner kronor (-0,4). Resultatet efter skatt blev -1,2 miljoner kronor (-0,4). Resultat per aktie hamnade på -0,05 kronor (-0,02).
"Vinstmarginalen för det tredje kvartalet landade på 27 procent (juli-sep) vilket är under vårt mål på 37-40 procent. Anledningen till detta är bland annat högre omkostnader för garantiarbeten, men det är framförallt kopplat till den kraftigt stigande dollar vi upplever för tillfället", uppger Sjöstrand Coffee-chefen vidare.
Han tar även upp att Sjöstrand Coffees strategi för 2022 var att satsa stort på sin egen e-handelsaffär. Detta menar han givet hur klimatet och e-handeln utvecklat sig under året varit feltajmat. Företaget har därför skalat ned sina rejält satsningar inom området för att anpassa sig till rådande klimat.
"Försäljningen via våra distributörer har varit fortsatt svag under Q3, detta kopplat till att lageromsättningshastigheten hos våra distributörer är svagare och dom har fortsatt suttit på stora lagervolymer som dom byggt när vi gick in i 2022. Vi ser dock att detta börjar lätta något och vi förväntar oss en något starkare distributörsförsäljning framåt", uppger Ekeberg.
Målet om att nå en omsättning på 45 miljoner kronor för helåret bedöms inte längre kunna nås. Istället spås en mindre omsättningsökning jämfört med fjolåret.
"Sjöstrand har vuxit otroligt snabbt de senaste två åren och vi har lärt oss otroligt mycket under den här resan. Ska man vara självkritisk så har vi kanske vuxit affären lite väl snabbt och när nu marknaden sviktar så är det något som blir tydligt. Något som är uppenbart för oss är att vi har vuxit på för många marknader på samma gång vilket gör affären komplex och det är också svårt att bygga ett starkt varumärke och underliggande efterfrågan på flera marknader samtidigt", uppger han.
Fokus kommer istället att framöver framförallt riktas mot Sverige. Målet är att framöver säja mer kaffe i förhållande till omsättning. Idag står maskinen för 80 procent. Det skulle även få upp marginalerna mot målet om 37-40 procent.
"Sjöstrand behöver göra vissa korrigeringar för att styra om affären till lönsam tillväxt och det är där vårt fokus nu kommer att ligga", uppger John Ekeberg.
NGM-bolaget Eyeonid, som är verksamt inom digitala säkerhetslösningar, redovisar ett rörelseresultat på ebitda-nivå om -0,4 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2022 (-7,0).
Nettoresultatet låg på -3,7 miljoner kronor (-13,0).
Nettoomsättningen uppgick till 3,4 miljoner kronor (5,3).
Vid utgången av andra kvartalet hade bolaget likvida medel om 2,4 miljoner kronor (9,6).
"Kvartalet kännetecknades av vidare insatser med att säkerställa rätt infrastruktur för fortsatta lanseringar av tidigare avtalade kommersiella samarbeten, vilka avser lanseras under fjärde kvartalet 2022 samt första kvartalet 2023", skriver Eyeonids vd Georg Tsaros i delårsrapporten.
Den företrädesemission som Eyeonid nyligen genomfört tillför bolaget cirka 17,8 miljoner kronor.
Räddningsbåtstillverkaren Safe at Sea redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten minskade.
Omsättningen steg till 3,3 miljoner kronor (2,5).
"Efter ett händelserikt tredje kvartal kan vi konstatera att vi tagit flera stora kliv framåt för ökad
tillväxt och vi blickar framåt mot ett än mer intensivt fjärde kvartal där vi bedömer att vi kommer
fortsätta att omsätta vår offertbank till orderbok", säger vd Henrik Hartman.
Rörelseresultatet blev -0,6 miljoner kronor (-0,8).
Resultatet före och efter skatt var -0,6 miljoner kronor (-0,8). Resultat per aktie hamnade på -0,022 kronor (-0,09).
"För första gången på länge känner vi oss mindre begränsade av omvärldsfaktorer som under närmare tre år har påverkat vår verksamhet genom rese- och besöksrestriktioner, råvarubrist, komponentbrist m.m. Vi bygger både organisation och verksamhet för att under kvartal fyra och framför allt under 2023 skapa förutsättningar för lönsamhet. Vi ser i kvartal fyra flera troliga affärer i kombination med ett antal upphandlingar, vilket ger oss möjlighet att prestera bra ordervolymer och en växande orderbok".
FX International redovisar ett rörelseresultat om -0,5 miljoner kronor (-0,5) för det tredje kvartalet 2022. Resultat per aktie efter skatt blev -0:01 kronor (-0:02).0
"Perioden har fortsatt präglats av inflation och ett osäkert börsklimat med nedgångar. Genova Nordic SME Fund presenterar ett resultat på +3,18 procent sedan start i april och Genova FX resultat under året uppgick till +3,40 procent", skriver vd Sofie Danielsson i delårsrapporten.
Nettoomsättningen blev -0,3 miljoner kronor (-0,05).
Bolagets omsättningsresultat beror på fortsatt uppgång i fondverksamheten, vilket påverkar resultatet positivt, skriver hon.
"Fortsatt är det utveckling av AI2 SICAV plc som är det vi arbetar mest intensivt med, både nya produkter, men även fortsatt försäljning av befintliga, vilket framåt genererar intäkter i form av avgifter till FXI", heter det