Lagom dåligt är bäst för börsen. Uppgången på finansmarknaden är driven av centralbanksstimulanser och en förstärkt tro på framtida räntesänkningar på grund av virusoron i Kina.
Därför finns det heller inget stopp för hur orimlig börsuppgången kan bli. Prisuppgången är heller inte koncentrerad till aktiemarknaden utan rör de flesta tillgångsslag.
Värderingarna i de mest omtyckta aktierna globalt har redan nått nivåer som är svårsmälta. I en extrem situation går det dock att motivera varför en ”utdelningsaktie” som ger en direktavkastning på 0,01 procent är bättre än ett sparkonto som har minusränta.
Ytterligare en bubbelvarning är att uppgången inom det breda S&P 500-index är koncentrerad till ett litet antal bolag. Det är en otäck signal som känns igen från tiden innan finanskrisen. Bara 35 procent av bolagen överträffar index, enligt Morgan Stanley undersökning.
Fabrikerna i kinesiska Hubei-provinsen har uppmanats att hålla stängt fram till den 10 mars enligt uppgifter i kinesiska medier, och i Sydkorea har 2,5 miljoner människor anmodats att stanna hemma efter bekräftade sjukdomsfall i landet.
Risken att de ekonomiska konsekvenserna av Corona-viruset underskattats stiger för varje dag som arbetet inte återgått till det normala. I takt med att aktiemarknaden obehindrat vinner nya rekord ökar risken för ett snabbt börsfall.
Morgan Stanleys strateg Peter Oppenheimer drar paralleller till tidigare virusutbrott. Sars-utbrottet 2003 hade bara kortsiktiga effekter på aktiemarknaden, men Kinas ekonomi är idag sex gånger större. Kinesiska turister står för 0,4 procent av världens samlade BNP, och några missade dagar i de kinesiska fabrikerna motsvarar månaders produktionsstopp i alla USA:s fabriker, skriver Marketwatch.
De branscher som drabbats hårdast på börsen är de där den direkta effekten är enklast att se. Alltså bolagen med störst exponering mot de drabbade konsumenterna.
Hotell och kasinon är en sådan nisch. Amerikanska kedjor som bedrövats är Marriott, Hilton, Hyatt Hotels, Wynn Resorts och Las Vegas Sands. Några av dem har casinon i kinesiska Macau.
Medan USA-indexen stigit över 5 procent, och teknikbolagen tiotal procent, så har hotellaktierna istället fallit ett par procent.
Tätt efter hotellen följer börsen restauratörer. McDonald’s, Starbucks och Yum China. Kafékedjan Starbucks får 10 procent av sin omsättning och 15 procent av sitt rörelseresultat från Kina, och aktien handlas kring nollstrecket för året. Yum China har fallit 4 procent.
Enligt en CNBC-screening i databasen Factset, publicerad den 29 januari, hade 27 amerikanska företag nämnt ”virus” eller ”coronavirus” i sina senaste rapportkommentarer.
Konsumtionsbolag med stor kinaexponering tappar i försäljning när butikerna tvingas hålla stängt. Shoppingsugna världsresenärer från det stora landet stannar hemma och det slår mot lyxbolagen på flera marknader.
Att jättar som Apple, Puma och Adidas redan varit ut och varslat om att viruset kommer att påverka deras försäljning är enkelt att förstå, eftersom Kina är en så pass viktiga marknad för dem.
Under fredagen rapporterade Asian Review, enligt Finwire, att klädesbolag som Nike, Uniqlo, GAP och Tommy Hilfiger är drabbade. Materialet för att sy kläder, bland annat i Vietnamn, kommer till 60 procent från Kina.
Även bilförsäljningen drabbas hårt. Enligt Reuters så har bilförsäljningen i Kina tappat 92 procent under första veckorna i februari. Bedömningen från branschorganisationen CPCA är att bilförsäljningen kan fall med 10 under första halvåret 2020, det efter ett dåligt 2019.
Bara en tredjel del av CPAS cirka 185 medlemmar har återtagit produktionen. Autolivs vd Mikael Bratt bekräftar allvaret och meddelade att kinesiska biltillverkningen är under återhämtning men att situationen är prekär. Autolivs kinesiska fabriker är igång men går på lågvarv, vilket motsvarar kundernas efterfrågan. Självklart får det en effekt på deras resultat i första kvartalet.
För tyska klädesbolaget Adidas har försäljningen i Kina sjunkit med 85 procent på grund av virusutbrottet. Apple, Samsung och Huawei riskerar att ha tappat så mycket som 20 procent av sin försäljning i Kina under första kvartalet, enligt Forbes.
Förutom de direkta effekterna av att människorna i Kina inte shoppar så drabbas Apple också av avbrotten i de kinesiska fabrikerna. Deras underleverantörer och partners finns i Kina.
Tillskillnad från stora och tunga industriprodukter som skeppas ut ur kina med båt så fraktas små teknikprodukter med högt värde oftare via flyg. Det innebär frekventare leveranser och mindre lager på slutmarknaderna, och därför drabbas deras produktionskedjor och lagersaldon snabbare.
Många Kina-beroende industrier hade inför det kinesiska nyåret bunkrat upp sina lager, efter som ledigheten alltid innebär ett avbrott i leveranserna. Detta kan ha fungerat som en lite kudde men kommer inte produktionsapparaten i gång kan det bli problem också i exempelvis Europa.
Att fraktkedjorna inte bara från Kina utan också delar av övriga Asien är påverkade oroar. Coronaviruset har därför potential att bli årets viktigaste ekonomiska händelse, enligt The Harvard Gazette.
Andra experter menar att avsaknaden av varningar från storbolagen är ett bevis på att de säkrat sina produktionskedjor på andra än de isolerade delarna av Kina.
Indirekt riskerar en sådan produktionsrockad att stjälpa de lokala aktörer som just nu är ofrivilligt nedstängda, det vill säga om kunderna inte hittar tillbaka.
Läskigast är alltså inte de direkta effekterna hos konsumtionsbolagen. Utan snarare det som riskerar ske om de svagaste länkarna i förädlingskedjan som står stilla plötsligt brister. En eller flera oväntade konkurser kan skapa oanade ringar på vattnet.
En mer direkt risk för börsenfest är att FED bara ser en tillfällig påverkan i ekonomin pågrund av Coronaviruset. Den amerikanska ekonomin närmar sig en mjuklandning samtidigt som arbetsmarknaden är stark, skriver de. Därför ser vi sannolikt ingen räntesänkning från FED i närtid.