Nätbanken Avanza drabbades av tekniska problem under tisdagsmorgonen. Kunder kunde inte se sina saldon och Avanza pausade orderläggningen när handeln startade på börsen.
Ordförande Sven Hagströmer är tydlig: "Det här är inte acceptabelt", säger han till Placera.
"Det är sånt som inte får hända. Det ligger hos en underleverantör. Men det är vårt problem. Vi kan aldrig skylla på någon utan måste se till att det alltid fungerar", säger han.
"Det är jävligt jobbigt eftersom vi har lagt ner så mycket resurser på det här. Men samtidigt kommer molnresan att eliminera en del potentiella felkällor."
Hur långt har ni kommit i det arbetet?
"Det är ett flerårigt arbete, men det här är en av anledningarna till att vi gör det."
Ordföranden säger att diskussioner om eventuella kompensationer sker individuellt med varje kund.
Hagströmer poängterar att Avanza lägger stora resurser på att komma till bukt med sin IT-miljö, och VD Gustaf Unger underströk i en intervju tidigare under dagen att stabiliteten har "den högsta prion".
Vad är det då som gör att ni drabbas gång på gång?
"Ja, jag önskar att det fanns någon typ av röd tråd. Det är inte samma sak varje gång, vilket nästan hade varit bättre. När det ligger hos en underleverantör måste vi ha en miljö där nya versioner kan testas. Man ska kunna konstruera fram en miljö som kan simulera våra 2,2 miljoner kunder med hög belastning. Inte använda alla våra kunder som testobjekt", säger Hagströmer.
Använder ni er av fel underleverantörer?
"I vissa fall kan man inte välja det. Just i det här fallet stod valet mellan att ta en etablerad leverantör eller att göra det själv. Eftersom vi såg det här som något som skulle gälla bara ett antal år så valde vi att ta en etablerad leverantör. Då är vi flera som delar på underhåll och så vidare", säger ordföranden.
VD Gustaf Unger vill inte uppge vilken underleverantör det gäller.
Hagströmer säger att nätbanken kommit långt i förhållande till de återkommande IT-haverier som nätbanken hade under 2023. Då blev ordföranden stoppad av kunder på gatan.
"De fattar att vi gör det här efter bästa förmåga. Och vi har stärkt upp den sidan rätt ordentligt. Vi har haft en uppgradering av personal det senaste året, som vi inte gjort tidigare. Det är den största uppgraderingen vi har gjort. Sen får vi se om det räcker."
Menar du att ni har sparkat personal?
"En mycket stor del av ledningsgruppen är ny. 8 av 11 är nya."
På grund av IT eller annat?
"Det är av väldigt många skäl men det är en ordentlig förändring i ledningsgruppen."
Avanzas aktie har stigit 2,5% i tisdagshandeln - något som förvånar Hagströmer.
"Kursen går upp när det händer sån här skit. Det är en jättekonstig reaktion på börsen att vi är vinnare idag. Det är lite rörande på ett sätt för det vittnar om förtroende, men samtidigt så är det här något som inte får hända."