Tillväxt i Data Center
I synnerhet är det Data Center som ska driva utvecklingen. Målet är att växa drygt 30% per år, både organiskt och via förvärv.
Utvecklingen har varit stark i närtid. I Q2 var den organiska tillväxten 35% och rörelsemarginalen är nu 17,3% på rullande tolv månader. Målet är alltså en sänkning från nuvarande nivå. Bland annat ska investeringar i organisationen göras för att driva tillväxt.
Försäljning i området är idag relativt jämnt fördelad mellan produktförsäljning av egentillverkade produkter (som fiberoptiska kablar och kablage) och service (projektledning, installation samt underhåll och uppgraderingar).
Servicedelen är den bolaget ser största potential att växa. Själva utbyggnaden av datacenter är starkt beroende av investeringsviljan hos företag. Idag drivs efterfrågan av ökade behov av beräkningskapacitet för AI-modeller och lagringskapacitet för molntjänster.
Att bolaget fokuserar på att öka serviceaffären skapar stabilare intäkter då erbjudandet sträcker sig över stora delar av ett datacenters livscykel. Däremot ser vi vissa frågetecken kring hur högt förändlingsvärdet på vissa tjänster är. Risken finns att dagens höga marginaler drivs av brist på kompetens i en starkt växande sektor, där det går att dra paralleller till utvecklingen inom fibersegmentet.
Hexatronic själva uppskattar att deras adresserbara marknad kommer växa omkring 10% per år. I nuläget står Europa för cirka 60% av försäljningen och Nordamerika 30%. Tillväxtmöjligheter beskrivs som liknande på båda marknaderna.
Idag kommer cirka 40% av intäkterna från det bolaget benämner som "Cloud-lösningar". Här ingår "Hyperscalers", det vill säga bolag som Microsoft, Google och Amazon. Några av dessa är redan kunder till Hexatronic och här ser bolaget fortsatt stor potential.
Även här är Prysmian en konkurrent, men även amerikanska jättar som Corning och CommScope. Deras produktutbud är generellt bredare. Ett i vissa fall mer flexibelt och kundanpassat erbjudande tycks vara en fördel för Hexatronic.