Hysterin startade redan innan handeln i aktien hade inletts. I callen inför börsöppningen fredagen den 24 april radade köparna upp sig mangrant. Första avslut gjordes till 38 kronor, vilket var 52 procent över teckningskursen och under den inledande handeln flaxade kursen mellan 36 och 40 kronor.
När den första handelsdagen var slut hade 9,44 miljoner aktier i bolaget bytt ägare. Det var mer än hälften av de totalt 17,9 miljoner aktier som erbjöds till allmänhet och institutioner. Och vid det laget hade aktien backat tillbaka till att stänga i 34,50 kronor.
Följande måndag kom ännu ett köpryck som förde upp aktien till stängningskursen 39 kronor. Tisdag morgon inleddes med ett nytt kursrekord på 40,70 kronor. Men sedan var det slut på det roliga. I dag, en vecka senare, har aktien backat till under 34 kronor.
En aktiekurs på 34 kronor innebär att de som fick tilldelning i det publika erbjudandet och fortfarande har kvar aktierna nu sitter med en orealiserad vinst på 36 procent. Det motsvarar ungefär tre normala årsavkastningar på börsen. Inte fy skam på två veckor.
Men samtidigt som Tobii är en av de bästa börsintroduktionerna i termer av kursuppgång så är också det en av de mer smärtsamma för den som drogs med i köppaniken kort efter noteringen. Några stackare köpte över 40 kronor och det var inga obetydliga volymer som gjordes på de nivåerna.
Den som lyckades köpa på rekordnivån 40,70 kronor och fortfarande äger aktien sitter i dag med en orealiserad förlust på 17 procent.
Låt oss ta en titt på en annat hajpad introduktion: The Lexington Company, som gick till First North i mitten av februari. Första handelsdagen stängde aktien i 60,25 kronor. Som högst handlades den i 70 kronor under premiärdagen, motsvarande en uppgång på 75 procent jämfört med teckningskursen 40 kronor.
I dag, nära tre månader senare, står kursen i 56 kronor.
Det är naturligtvis ingen regel att nynoteringar ska bli tokhaussade för att sedan kollapsa kursmässigt. Tre andra nykomlingar – Eltel, Dustin och Evolution Gaming – har alla haft en bra kursutveckling efter sina respektive entréer. Både Eltel och Evolution Gaming handlas i dag långt över högsta noteringen under den första dagen.
Men ett mönster går igen även i de introduktionerna. Eltel noterades som högst i 76 kronor under sin första noteringsdag. Dagen efter gick det att köpa aktien mellan 71 och 73 kronor.
Dustin handlades upp till 65 kronor som högst under sin första handelsdag. Dagen efter gick det att köpa aktien för mellan 59,25 och 61,25 kronor.
Evolution Gamings högsta betalkurs var 95,25 kronor under den första dagen på First North. Dagen efter omsattes den på nivåer mellan 87,25 och 90,50 kronor.
Hoist Finance är det lysande undantaget från det annars dominerande mönstret. Teckningskursen i det publika erbjudandet fastställdes till 58 kronor. Under den första handelsdagen omsattes aktien till 61,05 kronor som lägst och 66,35 kronor högst.
Dagen efter, den 26 mars, handlades Hoist i 68,90 kronor som högst – alltså 4 procent över dagshögsta under första handelsdagen. Och den 27 mars steg aktien till 71 kronor som högst.
Det finns två faktorer som kan förklara marknadens vitt skilda beteende i hur aktierna handlats under de inledande dagarna.
Den första är förhandssnacket. Tobii, Dustin, Eltel, Lexington och Evolution Gaming fick alla positiv press och rekommendationer att teckna aktien. Affärsmedia, inklusive Placera, var desto ljummare inställd till Hoist Finance.
Den andra är storleken på erbjudandet. Både Tobiis och Lexingtons erbjudanden var relativt små jämfört med de andra större introduktionerna. Kombinationen av litet utbud av aktier och starkt positivt förhandssnack tycks vara rena häxbrygden för att få till köppanik under första handelsdagen.
Så vad är lärdomen? Det behöver inte vara fel att köpa aktier under första handeldagen, det finns som sagt var flera exempel på att aktierna har handlats och fortfarande handlas över första dagens högstanivå.
Däremot kan det finnas skäl att ha is i magen och inte kasta sig på köpknappen precis när handeln startar i aktien. Ju mindre erbjudanden och ju mer hajpade introduktioner, desto större är risken att man köper onödigt dyrt första handelsdagen. Bättre då att avvakta till dagen efter. Eller åtminstone till eftermiddagen under första handelsdagen.
Det här är ju inte precis raketingenjörsnivå på resonemanget och även om det kan tyckas vara självklarheter finns det uppenbarligen ett mönster som går igen i marknaden.