Lappland Goldminers har hittat guld efter provborrningar i Tjålmträsk utanför Sorsele (GlobeNewswire)

2004-05-25 11:10
- De hittills genomförda prospekteringsinsatserna visar att vi inom våra undersökningstillstånd inom Sorseleområdet har ett förstaklassigt målområde med hög potential. Efter ytterligare prospektering har vi stora möjligheter att kunna identifiera brytbara mängder guldmalm, säger Lappland Goldminers VD Karl-Åke Johansson. Lappland Goldminers kommer nu att påbörja en prospekteringsinsats som inleds med djupkännande markgeofysiska mätningar och som därefter följs av kärnborrning mot de identifierade målen. Den genomförda tidiga undersökningskampanjen omfattar bergkaxprovtagning och geokemisk provtagning i ett glest mönster på bolagets undersökningstillstånd Tjålmträsk nr 1. Nästan samtliga analyser visar på kraftigt förhöjda guldvärden och bolaget kan nu konstatera att de tidigare hittade mycket rika guldförande blocken kommer från detta område. Tjålmträsks gulduppslag är beläget cirka 5 km sydost om Sorsele. Projektet omfattas av undersökningstillstånden Tjålmträsk nr. 1 och 2 på sammanlagt 3 800 ha. Bolaget har också ansökningar hos Bergsstaten om ytterligare undersökningstillstånd Tjålmträsk nr. 3 och 4. Om Lappland Goldminers Lappland Goldminers AB är ett publikt aktiebolag med cirka 250 aktieägare. För närvarande pågår en nyemission varefter handel med bolagets aktier beräknas starta på marknadsplatsen Nya Marknaden den 7 juni i år. Huvudägare är Tomas Björklund, Torbjörn Grahn, Jan-Åke Unée, Eric Sjölund, Länsförsäkringar, Pecunia och Småbolagsfonden. Läs mer om Lappland Goldminers AB på webben: http://www.lapplandgoldminers.com För mer information om Lappland Goldminers, vänligen kontakta: Karl-Åke Johansson, VD, telefon: 070-625 22 57 e-post: karl-ake@lapplandgoldminers.com Tomas Björklund, styrelseledamot telefon: 070-662 35 35 e-post: tomas@lapplandgoldminers.com