Efterfrågan på hotellrum i Brasilien har exploderat under senare år tack vare landets förbättrade ekonomi. Nu väntas turismen öka ytterligare och spä på efterfrågan. Det säger Bruno Priuli, ir-talesman på Brazil Hospitality Group.
Det sker stora förändringar i den brasilianska samhället tack vare landets snabba ekonomiska tillväxt. Bland annat ökar turismen och affärsresandet kraftigt. Under de närmaste åren förväntas 10 miljoner brasilianare att flyga för första gången i sitt liv.
När resandet ökar snabbt i Brasilien, som har en befolkning på 190 miljoner människor, ställs stora krav på hotellnäringen, både vad gäller kvalité och utbud.
"Den brasilianska hotellmarknaden är väldigt fragmenterad. 88 procent av hotellen i landet är familjeägda, för att höja standarden på hotellen och kunna möta den snabbt stigande efterfrågan behöver branschen konsolideras", säger Bruno Priuli när placera.nu träffar honom i Rio de Janeiro.
Han är ir-talesman för den börsnoterade hotellkedjan Brazil Hospitality Group, BHG, som bland annat äger rättigheten i hela Sydamerika till det internationellt kända hotellmärket Golden Tulip.
BHG kontrollerar 38 hotell med sammanlagt 6 600 rum runt om i Brasilien vilket kan jämföras med att det total finns över 402 000 hotellrum i landet. Även om BHG sett till marknadsandel är en relativt liten aktör så är bolaget ändå den tredje största hotellbolaget i hela Brasilien, vilket tydligt understryker hur fragmenterad marknaden är.
"Vårt mål är att växa med 2 500 rum per år under de kommande åren, vi ska köpa familjeägda hotell och bygga helt nya hotell. Det är viktigt att vara stor i hotellbranschen eftersom det ger stora skalfördelar", säger Bruno Priuli och visar exempel på hur familjeägda hotells resultat snabbt mer än fördubblats efter att BHG köpt dem.
Det är inte bara affärsresandet och den inhemska turismen som förväntas öka efterfrågan på hotellrum under de kommande åren. Även antalet utländska gäster förväntas stiga markant.
"Eftersom vi snart arrangerar både fotbolls-VM och OS så kommer intresset för Brasilien som turistdestination att stiga. Här i Rio kommer vi dock inte att kunna bygga så många hotellrum som krävs utan gäster får också bo på fartyg utanför kusten", säger Bruno Priuli.
Brasilienexperten Mikko Ripatti, som förvaltar fondbolaget FIM:s Brasilienfond, beskriver storleken på den utländska turismen i soliga Brasilien på följande sätt:
"Det är färre som besöker Brasilien varje år jämfört med hur många som besöker Eifeltornet. Den finns en väldigt stor potential för turismen i Brasilien."
Aktieanalytikern Victor Cortes vid den brasilianska storbanken Bradesco tror att bolag som BHG har stora möjligheter att bli framgångsrika och växa tack vare konsolideringsbehovet i hotellbranschen.
"Den nödvändiga strukturomvandling som nu sker i hotellindustrin har vi tidigare sett hända i andra industrier, till exempel inom kommersiella fastigheter. Med en professionell ledning och starka kapitalägare är det möjligt att konsolidera en industri och höja avkastningen, vilket i sin tur möjliggör ökad tillväxt", säger Victor Cortes till placera.nu.
BHG:s aktie handlas
på börsen i Sao Paulo, bolaget har ett börsvärde på motsvarade 3 miljarer kronor. Bolagets huvudägare är ett erkänt riskkapitalbolag som heter GP Investment.