Clas Ohlson ökar försäljningen
I april ökade hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning med 4% i årstakt. Den uppgick till 814 miljoner kronor, jämfört med 785 miljoner kronor samma period i fjol.

8 maj, 08:06
I april ökade hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning med 4% i årstakt. Den uppgick till 814 miljoner kronor, jämfört med 785 miljoner kronor samma period i fjol.
8 maj, 08:06
Organiskt var uppgången 7% och 3% negativ valutaeffekt.
Under månaden påverkade kalendereffekter försäljningen negativt med 4 procentenheter.
"Med en organisk försäljningsökning om 7% i april har vi nu tangerat eller överträffat vårt långsiktiga tillväxtmål 24 månader i rad. Den huvudsakliga förklaringen är att vi träffat rätt i sortimentet med en stark utveckling över samtliga prioriterade produktnischer samtidigt som vårt uppskattade kundmöte konverterar besök till försäljning", säger VD Kristofer Tonström.
"Som tidigare kommunicerat påverkade påskens infallande försäljningen positivt i mars och i april blev effekten följaktligen den omvända, med en negativ kalendereffekt om -4 procentenheter. Dessutom hade, precis som under föregående månad, volatiliteten i Spares B2B-affär stor påverkan på utfallet i april, men denna gång negativ i jämförelse med föregående år", fortsätter Tonström.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 241 (230).
I april ökade hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning med 4% i årstakt. Den uppgick till 814 miljoner kronor, jämfört med 785 miljoner kronor samma period i fjol.
8 maj, 08:06
Organiskt var uppgången 7% och 3% negativ valutaeffekt.
Under månaden påverkade kalendereffekter försäljningen negativt med 4 procentenheter.
"Med en organisk försäljningsökning om 7% i april har vi nu tangerat eller överträffat vårt långsiktiga tillväxtmål 24 månader i rad. Den huvudsakliga förklaringen är att vi träffat rätt i sortimentet med en stark utveckling över samtliga prioriterade produktnischer samtidigt som vårt uppskattade kundmöte konverterar besök till försäljning", säger VD Kristofer Tonström.
"Som tidigare kommunicerat påverkade påskens infallande försäljningen positivt i mars och i april blev effekten följaktligen den omvända, med en negativ kalendereffekt om -4 procentenheter. Dessutom hade, precis som under föregående månad, volatiliteten i Spares B2B-affär stor påverkan på utfallet i april, men denna gång negativ i jämförelse med föregående år", fortsätter Tonström.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 241 (230).
Analyser
Rapportperioden
Sveriges ekonomi
Budet på Fortnox
Akelius
Analyser
Rapportperioden
Sveriges ekonomi
Budet på Fortnox
Akelius
1 DAG %
Senast
NP3 Fastigheter
11 juli, 17:51
Banker tyngde index – OMXS30 ned 1,4%
Lundin Mining
11 juli, 15:48
Analys: Goda chanser för Lundin Mining
Mycronic
11 juli, 15:37
Veckans vinnare på Stockholmsbörsen
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 545,04