Clas Ohlson ökar försäljningen
I april ökade hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning med 4% i årstakt. Den uppgick till 814 miljoner kronor, jämfört med 785 miljoner kronor samma period i fjol.

8 maj, 08:06
I april ökade hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning med 4% i årstakt. Den uppgick till 814 miljoner kronor, jämfört med 785 miljoner kronor samma period i fjol.
8 maj, 08:06
Organiskt var uppgången 7% och 3% negativ valutaeffekt.
Under månaden påverkade kalendereffekter försäljningen negativt med 4 procentenheter.
"Med en organisk försäljningsökning om 7% i april har vi nu tangerat eller överträffat vårt långsiktiga tillväxtmål 24 månader i rad. Den huvudsakliga förklaringen är att vi träffat rätt i sortimentet med en stark utveckling över samtliga prioriterade produktnischer samtidigt som vårt uppskattade kundmöte konverterar besök till försäljning", säger VD Kristofer Tonström.
"Som tidigare kommunicerat påverkade påskens infallande försäljningen positivt i mars och i april blev effekten följaktligen den omvända, med en negativ kalendereffekt om -4 procentenheter. Dessutom hade, precis som under föregående månad, volatiliteten i Spares B2B-affär stor påverkan på utfallet i april, men denna gång negativ i jämförelse med föregående år", fortsätter Tonström.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 241 (230).
I april ökade hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning med 4% i årstakt. Den uppgick till 814 miljoner kronor, jämfört med 785 miljoner kronor samma period i fjol.
8 maj, 08:06
Organiskt var uppgången 7% och 3% negativ valutaeffekt.
Under månaden påverkade kalendereffekter försäljningen negativt med 4 procentenheter.
"Med en organisk försäljningsökning om 7% i april har vi nu tangerat eller överträffat vårt långsiktiga tillväxtmål 24 månader i rad. Den huvudsakliga förklaringen är att vi träffat rätt i sortimentet med en stark utveckling över samtliga prioriterade produktnischer samtidigt som vårt uppskattade kundmöte konverterar besök till försäljning", säger VD Kristofer Tonström.
"Som tidigare kommunicerat påverkade påskens infallande försäljningen positivt i mars och i april blev effekten följaktligen den omvända, med en negativ kalendereffekt om -4 procentenheter. Dessutom hade, precis som under föregående månad, volatiliteten i Spares B2B-affär stor påverkan på utfallet i april, men denna gång negativ i jämförelse med föregående år", fortsätter Tonström.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 241 (230).
Aktieråd
Investmentbolag
Fortnox-budet
Riksbanken
Investmentbolag
Fortnox-budet
Riksbanken
1 DAG %
Senast
Saab
Idag, 09:06
Thailand planerar köpa fyra Gripenplan
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 504,41