Förlusten från Constellation Brands investering i Canopy Growth uppgick till 484 miljoner dollar i det andra kvartalet. Constellation är största ägare i Canopy, där bryggeriet har investerat omkring 4 miljarder dollar.
Nettoresultatet landade på förlust om 525 miljoner dollar, jämfört med en vinst på 1,2 miljarder dollar i motsvarande kvartal föregående år.
Öltillverkaren har även gjort en nedskrivning i cannabisbolaget om 839 miljoner dollar under det andre kvartalet. Det senaste året har Canopy Growth mer än halverat sitt börsvärde.
I juli sparkade styrelsen i Canopy Growths vd och grundare, Bruce Linton, med omedelbar verkan. Den sparkade vd:n uppgav då att hans krav på att omstrukturera bolagets styrelse efter att Constellation gått in som huvudägare kunde ligga bakom avpolletteringen.
Öltillverkarens omsättning steg med 2 procent till 2,3 miljarder dollar i det andra kvartalet, vilket var i linje med analytikernas förväntningar.
Constellation Brands, som bland annat är ägare till ölmärket Corona, föll omkring 6 procent i New York på torsdagen efter en rapport för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret där resultatet tyngdes av satsningen i det kanadensiska cannabisbolaget Canopy Growth.
Förlusten från Constellation Brands investering i Canopy Growth uppgick till 484 miljoner dollar i det andra kvartalet. Constellation är största ägare i Canopy, där bryggeriet har investerat omkring 4 miljarder dollar.
Nettoresultatet landade på förlust om 525 miljoner dollar, jämfört med en vinst på 1,2 miljarder dollar i motsvarande kvartal föregående år.
Öltillverkaren har även gjort en nedskrivning i cannabisbolaget om 839 miljoner dollar under det andre kvartalet. Det senaste året har Canopy Growth mer än halverat sitt börsvärde.
I juli sparkade styrelsen i Canopy Growths vd och grundare, Bruce Linton, med omedelbar verkan. Den sparkade vd:n uppgav då att hans krav på att omstrukturera bolagets styrelse efter att Constellation gått in som huvudägare kunde ligga bakom avpolletteringen.
Öltillverkarens omsättning steg med 2 procent till 2,3 miljarder dollar i det andra kvartalet, vilket var i linje med analytikernas förväntningar.