Teknikfrossa skakar börserna – handelsstopp i Sydkorea

Den sydkoreanska börsen föll så snabbt på tisdagen att handeln tvingades stoppas, och pressen sprider sig till svenska och amerikanska teknikbolag.

A currency trader passes by a screen showing the Korea Composite Stock Price Index (KOSPI) at the foreign exchange dealing room of the Hana Bank headquarters in Seoul, South Korea, Monday, June 22, 2026. (AP Photo/Ahn Young-joon)  XAHN103

Idag, 10:27

Sydkoreas storbolagsindex Kospi stängde ner runt 10% på tisdagen, efter att börsen tvingats pausa all handel i 20 minuter. Halvledarbolagen SK Hynix och Samsung föll båda mer än 12% under dagen. Det var inte första gången den här månaden som handeln stoppades på det här sättet.

Minnet i fokus

Samsung och SK Hynix tjänar sina pengar på minneschip. Den hetaste varianten heter HBM, high bandwidth memory, och sitter precis intill grafikkorten som tränar AI-modeller. Efterfrågan har varit så stark att priserna skjutit i höjden. En viktig fråga som fler investerare nu verkar ställa sig är om prisuppgången är hållbar.

Det är osäkert vad som orsakade tisdagens kraftiga kursfall. Nedgången sker dock efter att det sydkoreanska aktieindexet Kospi har stigit med drygt 170% under det senaste året.

En faktor på tisdagen kan ha varit att indexleverantören MSCI valde att inte flytta upp Sydkorea till sin grupp av utvecklade marknader. Många investerare hade köpt koreanska aktier i förväntan om att en sådan uppgradering skulle locka in utländskt kapital. När beslutet uteblev försvann en del av skälet att äga aktierna, och säljknappen låg nära till hands.

Jättarna pressas

Samtidigt skakar även de amerikanska teknikbolagen. Alphabet, Googles moderbolag, föll över 5% på måndagen efter att två tunga AI-forskare lämnat företaget. Även Microsoft och Meta drogs med nedåt.

De tre bolagen tillhör det som brukar kallas "hyperscalers", alltså företagen som bygger stora datacenter för AI.

Tillsammans planerar Amazon, Microsoft, Meta och Google att lägga över 725 miljarder dollar på AI-datacenter i år. När marknaden börjar tvivla på dessa bolags vägval påverkas hela kedjan.

Bland dessa amerikanska teknikjättar är det endast Alphabet som har gått bättre än börsindex under det senaste året.

Micron kan avgöra

Nästa stora besked kommer på onsdag kväll när amerikanska Micron rapporterar. Micron är ett av bara tre bolag i världen som tillverkar HBM-minne, vid sidan av just Samsung och SK Hynix. Därför blir rapporten en direkt mätare på om efterfrågan på AI-minne håller i sig eller börjar mattas av.

Två siffror är viktigare än själva omsättningen. Den första är bruttomarginalen, alltså hur mycket bolaget får behålla av varje såld krona. Micron väntas redovisa en marginal kring 81%, enligt Factset. Det är ovanligt högt och visar hur stark prissättningen på AI-minne är just nu. Faller bruttomarginalen signalerar det att utbudet håller på att komma ikapp efterfrågan.

Den andra är hur långt fram i tiden kunderna redan har bokat upp produktionen. Bolaget har sagt att hela årets HBM-tillverkning redan är såld under fleråriga avtal, och om kunderna fortsätter binda upp sig längre fram stärker det bilden av en hållbar AI-boom.

Stockholm dras med

Oron stannar inte i Asien. Stockholmsbörsen, som stängde svagt på plus i måndags, öppnade lägre på tisdagen sedan tekniktunga Nasdaq fallit över 1% kvällen innan.

Hårdast pressas de svenska bolag som hänger ihop med själva AI-utbyggnaden, för det är dem investerarna säljer först i en oro av det här slaget.

Atlas Copco levererar utrustning till fabrikerna som tillverkar chip, och Munters bygger kylsystem till de datacenter där AI-modellerna körs. Båda rör sig därför i takt med oron kring chip och AI.

Även Ericsson och Hexagon, börsens tydligaste tekniknamn, tillhör de mest utsatta i dagens börshandel.

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån