Tesla toppade 2023
Tesla toppade i dubbel bemärkelse redan 2023. Bolagets produktion kulminerade på 1,8 miljoner fordon per år. Bolaget listades 2023 även bland världens främsta techbolag i Magnificent 7. De senaste åren har Tesla halverat vinsten, medan övriga Mag7 ökat vinsten med 50%. I dag är tre bolag större: Nvidia, Broadcom och TSMC. Tesla är inte längre något Mag7-bolag.
Att bilbranschen – och även elbilbranschen – skakas om syns inte minst i tilltron till pionjären Tesla. Om börsens P/E-tal är ett mått på tilltro: första kvartalet 2020 var Teslas P/E-tal uppe i 1 123. Nu är det nere kring 190. De senaste åren har P/E-talet krympt hela 85%. Det är ändå skyhögt – tio gånger högre än BYD på 19.
Elon Musks elbilsbygge har inte bara problem med fordonen. Att han begär hundratals miljarder kronor för att fortsätta som Teslachef är ett självmål i den högre skolan. För att inte tala om X och Trumprelationen. Omvärlden, som trodde att han drevs av att förändra fordonsvärlden, ser plötsligt ett svart hål till plånbok.
Att elbilarnas första entré skedde på 1890-talet har vi glömt. Under tio år var de faktiskt långt mer sålda än bensinbilarna. Som mest hade elbilarna 40% marknadsandel kring år 1900. Störst var då bara ångbilarna. I dag är elbilarnas andel endast 15%. Att nå över gamla peaken lär ta åtminstone 5–10 år, beroende på hur det elektriska folkbilsracet rullar på.
Claes Hemberg är energiekonom på Nibe