Lyko: Allt fler skönhetsfläckar

Skönhetsbolaget har vänt till förlust hittills under 2024. Aktien är dock fortsatt högt värderad trots att skuldsättningen är hög och bolaget har problem utanför Norden.

placera-nyabilder-Namnlös design (1).png

7 nov. 2024

Lyko (103 kr) säljer ett brett sortiment av skönhetsprodukter – i nuläget över 65 000 olika produkter från fler än 1 000 olika varumärken. Bolaget har 31 egenägda butiker och salonger men bortåt 80-90% av försäljningen sker på nätet via lyko.com. Nästan hela omsättningen kommer från Norden där Lyko är en av marknadsledarna. Sedan 2020 har bolaget också verksamhet i Tyskland, Österrike, Polen och Nederländerna.

Lyko
Börskurs: 103,00 kr
Antal aktier: 15,3 m
Börsvärde: 1 577 Mkr
Nettoskuld: 268 Mkr
VD: Rickard Lyko
Ordförande: Kenneth Bengtsson

Bolaget har visat tvåsiffrig tillväxt under många års tid – oftast med låg men positiv lönsamhet. En fördel med att sälja skönhetsprodukter på nätet är den låga returgraden som tidigare har legat under 1%. Motsvarande siffror för kläder är ofta uppåt 30-40%.

Lyko ägs till 50,1% av grundarfamiljen Lyko som sedan länge verkat i branschen. VD är Rickard Lyko, sonson till grundaren Frans Lyko.

Affärsvärldens huvudscenario
2023
2024E
2025E
2026E
Omsättning
3 054
3 542
4 038
4 523
 – Tillväxt
22,8%
16,0%
14,0%
12,0%
Rörelseresultat
68
71
81
136
 – Justeringar
-13
-50
-55
-55
Justerat rörelseresultat
54
21
26
81
 – Rörelsemarginal
1,8%
0,6%
0,6%
1,8%
Resultat efter skatt
32
-2
1
42
Vinst per aktie
1,40
-0,15
0,08
2,71
Utdelning per aktie
0,00
0,00
0,00
0,00
Direktavkastning
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
Avkastning på eget kapital
7%
-1%
0%
9%
Kapitalbindning
9%
9%
10%
10%
Nettoskuld/Ebit
3,3x
15,4x
15,1x
4,9x
P/E
49,3x
e.m.
e.m.
38,0x
EV/Ebit
34,0x
88,5x
71,6x
22,9x
EV/Sales
0,6x
0,5x
0,5x
0,4x
Kommentar: Afv exkluderar leasingskulder (711 Mkr) ur nettoskulden och flyttar därför tillbaka kostnaden för leasingränta från finansnettot till rörelsekostnaderna. Under 2024 har leasingskulden ökat kraftigt som följd av bolagets stora lager- och automationsprojekt.

(Jul)kalendereffekt i Q3

Tillväxten bromsade in rejält i det nyligen redovisade tredje kvartalet. Jämfört med senaste sex kvartalens tillväxttal kring 20% så landade siffran på 8% i tredje kvartalet, vilket fick aktien att rasa 15%.

Lyko har under ett par kvartal pratat om en lite mer avvaktande konsument som i större utsträckning handlar på kampanjer, med viss prispress som följd.

Men bolaget pekar också ut en kalendereffekt som uppstått vid försäljningen av olika julkalendrar – en relativt populär produktkategori hos Lyko. Bolaget verkar i år sälja ett 50-tal olika kalendrar där många kostar mellan säg 500 och 2 000 kronor och är fyllda med skönhetsprodukter från olika varumärken. I år har Lyko dock spridit ut lanseringarna mer över tid vilket medfört att en större del av försäljningen flyttat över till Q4 jämfört med i fjol. Som följd tippar analytikerna att tillväxten återhämtar sig något under årets sista kvartal, till 14%.

Lykos Q3
Q3 2024
Q3 2023
Omsättning
763 Mkr
705 Mkr
 – tillväxt
+8%
+26%
Bruttoresultat
336 Mkr
319 Mkr
 – marginal
44,1%
45,2%
Rörelseresultat
8,3 Mkr
20,1 Mkr
 – marginal
1,1%
2,9%
Vinst per aktie
-0,63 kr
0,44 kr

Problem utanför Norden

En annan besvikelse är den riktigt svaga utvecklingen utanför Norden (Tyskland, Österrike, Polen och Nederländerna). Under 2024 har tillväxten helt upphört och nu i tredje kvartalet föll försäljningen med 12% till blygsamma 27 Mkr.

Vi minns att Lyko visade svagare tillväxt i Europa-segmentet redan i fjol, men då bortförklarades det med att bolaget hade fått problem som följd av systemfel hos en extern marknadsföringspartner. Nu med facit i hand kan vi konstatera att det snarare var början på en betydligt trögare tillväxttrend för bolaget.

Verksamheten utanför Norden är nu under utvärdering, men det verkar inte primärt handla om att lämna marknaden. Snarare utvärderar man nu olika vägar framåt för att vända till lönsamhet. Det riskerar dock tynga tillväxten ytterligare i närtid.

I nuläget bränner Lyko omkring 30-40 Mkr årligen på satsningen ute i Europa som omsätter cirka 140 Mkr på årsbasis. Det verkar helt klart kosta mer än det smakar.

placera-nyabilder-lyko-stapellinje-november-2024.png

Nått kapacitetstaket

Lyko håller just nu på att investera rejält i en utökad automationslösning till lagret i Vansbro, som ska ge både ökad kapacitet och automationsgrad. Arbetet verkar gå enligt plan och den utbyggda anläggningen väntas tas i drift nästa höst.

Investeringen behövs. Bolaget närmar sig nämligen kapacitetstaket i nuvarande anläggning vilket verkar ge vissa problem att hantera viktiga kommande konsumtionshögtider som Black Friday.

Skuldsättningen ökar

Däremot har vi tidigare kritiserat beslutet att finansiera investeringen med skuld, i stället för eget kapital. Lyko har dock fortsatt på den inslagna vägen vilket fått följden att skuldsättningen skenat. Exklusive leasingskulder ligger nettoskulden på knappt hanterbara 268 Mkr. Inräknat leasingskulder stiger dock siffran till nästan 1 miljard kronor vilket huvudsakligen är en följd av lager- och automationsprojektet.

Här gäller det att hålla koll på redovisningen. Ska man exkludera leasingskulderna (vilket vi på Afv regelmässigt gör) så behöver man också justera bort effekten av leasingredovisningen på bolagets rörelseresultat genom att lägga tillbaka räntan på leasingskulden som en rörelsekostnad.

Följden blir då att årets rörelsemarginal ser ut att falla från senaste årens 2-3% till omkring 0,6% i år. Detta mycket på grund av de kraftigt stigande kostnaderna för att bära bolagets nya lageranläggning. (Så som bolaget redovisar syns detta i form av ett finansnetto som under årets nio första månader ökat från -18 Mkr i fjol till -59 Mkr i år).

Så värderas e-handelsbolagen

Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2025E
EV/Ebit 2025E
EV/Sales 2025E
Ebit-marginal 2025E %
Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Lyko (kosmetika)
13%
30,1x
19,1x
0,6x
3,3%
14,3%
Matas (kosmetika)
33%
10,6x
11,5x
0,9x
7,9%
6,1%
Ulta Beauty (kosmetika)
-1%
16,9x
15,1x
1,7x
11,5%
4,3%
Boozt (kläder & kosmetika)
36%
18,7x
12,6x
0,8x
6,0%
7,4%
Zalando (kläder & kosmetika)
23%
22,5x
14,0x
0,6x
4,1%
5,8%
Nelly (kläder)
153%
11,6x
10,7x
0,9x
8,3%
2,0%
RVRC (friluftskläder)
8%
13,6x
10,2x
2,1x
20,2%
14,7%
Rugvista (mattor)
-20%
11,5x
7,9x
1,0x
13,1%
9,0%
BHG (byggvaror & inredning)
74%
16,9x
14,2x
0,5x
3,9%
7,2%
CDON (diverse)
-27%
neg.
neg.
2,1x
-8,8%
5,6%
Genomsnitt
29%
16,9x
12,8x
1,1x
6,9%
7,6%
Källa: Affärsvärlden / Factset

Afv:s huvudscenario

Lönsamheten kommer bli tunn under 2024. Vi tar höjd för att även 2025 kan bli ett år med extrakostnader när det nya lagret ska trimmas in. 2026 räknar vi med 3,0% rörelsemarginal så som bolaget redovisar, vilket med våra antaganden motsvarar 1,8% i rörelsemarginal efter den helt nödvändiga justeringen av leasingränta. (Vår lägre rörelsemarginal kompenseras dock av att vi samtidigt exkluderar drygt 700 Mkr i leasingskulder)

Resultatet blir en aktie som värderas till över 20 gånger rörelseresultatet. Detta för ett bolag som trots svajig lönsamhet är förhållandevis skuldsatt. Och med tillväxt som nu mattas av, samt problem i den utomnordiska affären där förlusttakten är hög och försäljningen krymper.

Slutsats

Lyko är på många sätt ett välskött bolag som visat fin tillväxt under lång tid. Bolaget verkar skickliga med sin marknadsföring. Och även om automationsprojektet kostar är det nog rätt på sikt givet att nuvarande kapacitetstak närmar sig, och att bolaget verkar i en bransch med tunna marginaler där aktörer som danska Matas (som sedan 2023 äger kosmetikkedjan Kicks) säger att de kommer vara mer aggressiva på pris i Sverige och Finland.

Aktien tycker vi dock är tokigt värderad, och går främst att räkna hem för den som antingen går bort sig i leasingredovisningen, eller tänker sig att Lyko med hjälp av det nya automatiserade lagret kommer kunna nå en lönsamhet som varaktigt kan ligga en bra bit över vad bolaget som bäst lyckats mäkta med under de senaste sju åren.

Vi tror inte på ett sådant scenario. Rådet blir sälj.

placera-nyabilder-lyko-reglage-november-2024.png

Tio största ägare i Lyko
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Lyko Holding AB
795
50,1%
50,1%
Fidelio Capital
206
13,0%
13,0%
Carl-Olof och Jenz Hamrins Stiftelse
161
10,2%
10,2%
Lovisa Hamrin (Herenco)
104
6,5%
6,5%
Swedbank Robur Fonder
61
3,9%
3,9%
Handelsbanken Fonder
45
2,8%
2,8%
Unionen
31
2,0%
2,0%
Avanza Pension
25
1,6%
1,6%
FE Fonder
18
1,1%
1,1%
Nordnet Pensionsförsäkring
6
0,4%
0,4%
Två största insiders utanför topp tio
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Peter Gunnarsson (teknikchef)
1,2
0,1%
0,1%
Anna Persson (f.d. logistikchef)
1,1
0,1%
0,1%
Källa: Holdings

Lyko Group A

Senast

121,80

1 dag %

1,67%

1 dag

1 mån

1 år

Börsåret 2025

Fortnox-budet

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−1,27%

Senast

2 477,95

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.