Försäljningen i dagligvaruhandeln steg 1,3 procent i februari - Dagligvaruindex (Finwire)
Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln steg med 1,3 procent i februari jämfört med samma månad förra året, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
- Februari månad präglades av fortsatt global osäkerhet och inflationsoro, vilket påverkade dagligvaruhandeln. Trots den förhållandevis höga livsmedelsinflationen i februari är prisökningstakten idag på en avsevärt lägre nivå än när den var som högst för två år sedan. Det är även viktigt att ha förståelse för att priserna inte ökar mer i Sverige än vad de gör i övriga Europa, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var -3,6 procent, då månaden i år innehöll en dag mindre jämfört med skottåret 2024. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,9 procent. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick till 3,9 procent. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,0 procent.
Försäljningen i fysiska butiker steg med 1,4 procent, medan e-handeln minskade 0,6 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,6 procent, att jämföra med 4,7 procent i föregående månad.
- Trots en svagt negativ e-handelsutveckling i februari förblev e-handelsandelen stabil på 4,6 procent. E-handelsförsäljningen med upphämtning i butik fortsatte att växa och februari var den 14:e månaden i rad med en positiv tillväxt, avslutar Karin Brynell.
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire