KAMBI
INTENSIV START PÅ 2025 ENLIGT VD (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Sportboksleverantören Kambis lönsamhet fortsatte att ta stryk i det fjärde kvartalet. Samtidigt var siffrorna bättre än de förväntningar som fanns på förhand. Vd Werner Bercher uppger för Nyhetsbyrån Direkt att bolaget haft en intensiv start på 2025 med lanseringen i Brasilien, samtidigt som han pekar ut AI som ett trumfkort för bolaget framåt.
"Vi ser att omsättningen ökar vecka för vecka. Det här är en mycket stor marknad och vi har en bra marknadsposition med fem partners i Brasilien. Det är en mycket viktig marknad för hela branschen, men särskilt för Kambi i och med vårt fokus på reglerade marknader", säger Werner Bercher om den Brasilianska marknaden.
Kambi klev in i Brasilien när marknaden öppnade vid årsskiftet och har flera partners i landet. Det blev dock ingen flygande start i Brasilien för bolaget.
"Starten på den brasilianska marknaden, som alltid när nya licensierade marknader öppnas, var lite långsam. Särskilt eftersom det är sommaruppehåll i Brasilien och alla nationella ligor startar i slutet av mars", säger Werner Bercher.
Den höga konkurrensen i landet har annars pekats ut som ett möjligt orosmoln, men det är ingenting som oroar Kambi-chefen.
"Vi är vana vid att arbeta med stora operatörer som vill konkurrera med marknadsledarna på reglerade marknader. Det är faktiskt vår styrka, och vi är inte oroliga för det", säger han.
Av Kambis fem partners i Brasilien så har avtalet med speloperatören Stake varit det som har fått mest uppmärksamhet. I början av januari offentliggjorde Kambi att bolaget valts ut som leverantör åt Stake i reglerade marknader, med Brasilien som första marknad.
För ni samtal om att gå live på fler marknader med dem?
"De har ännu inte offentliggjort något, så jag kan inte prata eller spekulera om vilka ytterligare marknader de kommer att lansera med oss. Men de följer en tydlig strategi att gå mer in på reglerade, lokalt licensierade marknader och har valt Kambi som sin strategiska partner för det", säger Werner Bercher.
Han betonar samtidigt att samarbetet enbart gäller på reglerade marknader med "riktiga penningbetalningar". En trend har annars varit att allt fler speloperatörer erbjuder spel och betalning med kryptovalutor.
"Vi ser dem (Stake reds anm) som en av de topp 20 största speloperatörerna globalt, så de har definitivt kapital att investera för att vara en mycket, mycket relevant aktör på den reglerade marknaden", säger Kambi vd:n.
För 2025, ett år då storkunder som Leo Vegas och Kindred tros försvinna ur bolagets räkenskaper, guidar Kambi för ett ebita på 20-25 miljoner euro, att jämföra med ett ebita på 25,3 miljoner för helåret 2024.
För att kompensera för Leo Vegas- och Kindredtappen har Kambi signerat avtal med bland andra Hard Rock, OLG och ovan nämnda Stake samtidigt som helårsbidrag från avtalen med Livescore och Svenska Spel kommer ge avtryck i siffrorna.
"Det är välkänt att Kindred och Leo Vegas kommer att försvinna ur vår balansräkning. Vi arbetar med att ständigt addera fler kunder och skapa en mer diversifierad kundbas, och det är anledningen till att vi inte är särskilt oroade över att Kindred och Leo Vegas lämnar", säger Werner Bercher.
Så sent som i måndags offentliggjorde Kambi att man ingått avtal med franska FDJ om att överta operatörens kontrakt med Ontario Lottery and Gaming Corporation (OLG).
För ni diskussioner om att ta över fler kontrakt från FDJ och/eller Kindred i takt med att de lämnar vissa marknader och kunder?
"Det kan jag inte kommentera. FDJ har kommunicerat att de kommer att fokusera helt på B2C framöver. Och som du kan föreställa dig är vi mycket intresserade av att ta över mer affärer från dem."
Under 2024 har Kambi annars initierat ett effektivitetsprogram och kommer att fortsätta reducera kostnader framåt för att ytterligare minska förlusten av de tappade avtalen med Leo Vegas och Kindered.
"Med tappen av Kindred och Leo Vegas så finns det en viss osäkerhet som ligger utanför vår kontroll kring när och i vilken omfattning de faktiskt kommer att försvinna. Så på intäktssidan finns det några rörliga delar, men vi kan hantera och kontrollera våra kostnader, så vi anser att en ebita-guidning är det bästa alternativet för 2025", säger Werner Bercher. Han uppger vidare att Kambis nya långsiktiga mål fortfarande diskuteras inom styrelsen.
Kostnadssidan kommer också att belastas av skatter under 2025 och Kambi räknar med att ebita kommer att påverkas med 3-5 miljoner euro till följd av den föreslagna tillfälliga momsen på insättningar i Colombia. Även ökade spelskatter i Sverige, Nederländerna och olika amerikanska delstater spås bidra med motvind.
I den positiva vågskålen har Kambi samtidigt höjt sin långsiktiga förväntan på sin handelsmarginal, eller trading-marginal från 8,0–9,0 procent till 9,5–11,0 procent. Detta till följd av ökad användning av högmarginalprodukter, såsom betbuiders och dylikt, samt implementeringen av bolagets AI-verktyg.
"Som tur är älskar användarna dessa produkter och använder mer och mer av dessa högmarginalprodukter", säger Werner Bercher och fortsätter:
"Väldigt få företag inom den här branschen har tillräcklig likviditet och tillräcklig spelomsättning för att effektivt använda AI. Med 17 miljarder euro i spelomsättning per år på vår plattform har vi tillräckligt med datapunkter. Vi har rullat ut vår helt automatiserade AI-lösning i några månader nu, och den är väldigt framgångsrik som du kan se på den nya guidningen för vår trading-marginal."
I en kommentar till rapporten uppgav analyshuset Pareto att marginalguidningen framstod som "väldigt aggressiv".
Är du rädd att AI kommer kunna hjälpa era konkurrenter att erbjuda likartade produkter?
"Vi driver en av de fem största sportböckerna på den här planeten. Om du vill utnyttja AI behöver du stora dataset. Väldigt få företag har tillräckligt med datapunkter för att använda AI effektivt. Jag tror att vi är i en mycket bra position med den likviditet vi har och de investeringar vi har gjort i AI för att vara en av marknadsledarna", säger Kambi-chefen och tillägger:
"Det kommer att vara väldigt svårt för medelstora och mindre operatörer framöver att vara lika effektiva eftersom de inte har tillräckligt med data för att använda AI på bästa sätt."
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt